Studiestart. Pædagog er min rette hylde

Natasja Stork Bak er en af de 5.014 nye studerende, som begynder på den nye pædagoguddannelse til september. Hun har allerede faget i hænderne og glæder sig til at læse om teorierne.

Efter gymnasiet var Natasja Stork Bak i vildrede omkring sit studievalg og overvejede alt fra dyrlæge til sygeplejerske eller arkæologi. Men et job som medhjælper i en integreret institution i hjemstavnsbyen Viborg gav hende klarsyn.

»Allerede efter en uge i børnehaven vidste jeg, at pædagog er min rette hylde. Jeg har altid været glad for at passe både naboers børn og min fem år yngre søster. Mange siger, at det bare er noget med at skifte ble, men for mig handler det om at være med til at forme mennesker. Det er en stor ære at få lov til,« siger den i dag 21-årige Natasja Stork Bak.

Hun arbejdede to år i børnehaven, før hun søgte og kom ind på pædagoguddannelsen i Viborg. Den 1. september er hun blandt de 5.014 nye studerende, som landet over påbegynder den nye og reformerede uddannelse.

»At prøve pædagogfaget i praksis har givet mig vildt meget, og nu glæder jeg mig til at få hægtet teorierne på,« siger Natasja Stork Bak.



Ny uddannelse. Reformen af pædagoguddannelsen blev vedtaget i september sidste år og træder i kraft ved dette års studiestart. Natasja Stork Bak har fulgt debatten om den nye uddannelse og hæfter sig ved, at reformen lægger op til en stærkere kobling mellem teori og praksis.

»Jeg har læst, at man skal trække sin 4. praktikopgave med ind i sin bacheloropgave, og det giver god mening, at man skal vise, at man både kan reflektere over sin praksis og bruge teorierne ude i felten,« siger Natasja Stork Bak.

Hun har også bemærket, at man nu tidligt på studiet skal specialisere sig i et af tre områder: ’dagtilbudspædagogik’, ’skole- og fritidspædagogik’ eller ’social- og specialpædagogik’. Selv vil hun fordybe sig i dagtilbudspædagogik.

»Der sker så meget med børn i 0-5-årsalderen, og du får så meget igen, når du gør dem følgeskab og ser og anerkender dem. Og så kan jeg lide, at små børn er så ærlige. De har ikke det filter, som man får, når man bliver ældre. Hvis de kan lide dig, så får du et kram, og hvis de er bange for dig, så løber de deres vej,« siger Natasja Stork Bak.



Ingen romantik. Mest glæder Natasja Stork Bak sig til at arbejde med børnenes relationer og til at være med til at rykke dem i deres udvikling. Hun har dog ingen romantiske forestillinger om, at fremtiden som pædagog bliver en evig dans på roser.

»Jeg kender virkeligheden og ved, at faget kæmper med dårlige normeringer, og at mange går ned med stress. Men der er gode og dårlige dage på alle arbejdspladser, og jeg vælger faget af lyst og på grund af de mange positive oplevelser, jeg har haft sammen med børn og dygtige kolleger,« siger hun.

Hun ved også, at ledigheden i disse år er høj blandt nyuddannede pædagoger. I 2012 var det hver femte pæda­gog, som dimitterede til mindst 20 ugers ledighed, og ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik er 8 procent af de 25-29-­årige pædagoger i dag ledige.

»Jeg er lidt bekymret, men der kan nå at ske noget, inden jeg er igennem uddannelsen. Og så håber jeg, at politikerne får øjnene op for, at der er brug for flere pædagoger,« siger Natasja Stork Bak.



Ja til fagforening. Når Natasja Stork Bak starter på Campus Viborg under VIA University College, vil hun ligesom alle nye studerende på landets professionshøjskoler blive mødt af de forskellige fags studieorgani­sationer. Hun kender Pædagog­studerendes Landssammenslutning (PLS) og har tænkt sig at melde sig ind i sin fagorganisation.

»Mens jeg arbejdede i børne­haven, var der nogle, som fik brug for fagforeningen, og det virker som en god idé at være sikret professionel hjælp, hvis der for eksempel opstår noget i arbejdsmiljøet eller med ens løn,« siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.