Skolestart: Springet bliver sværere
Skolestart: Springet bliver sværere
Traditionen tro skifter tusindvis af børn her i august børnehavens skamler ud med skolebænken. Denne overgang foregår ikke altid uden problemer, og i øjeblikket er springet sværere end nogensinde før.
Anne Maj Nielsen, lektor på DPU's Institut for Læring, fortæller, at børnehaveklassens rolle har ændret sig inden for de seneste år, og at kravene til børnene er blevet større.
"Vi oplever en stigende skoleficering af børnehaveklassen. Før i tiden brugte man børnehaveklassen til at lade børnene opnå fælles forudsætninger gennem legende aktiviteter. Men i dag er forventningen nærmest, at børnene har disse forudsætninger, allerede når de starter," siger hun.
Anne Maj Nielsen bakkes op af Stig Broström, lektor ved DPU's Institut for Didaktik. Han har gennem flere år fulgt undervisningen i børnehaveklasserne, og er ikke i tvivl om, hvilken vej, udviklingen går.
"De børn, som gik i børnehaveklasse i 90'erne, ville ikke kunne følge med i dag," siger han.
Svært for de udsatte.Overgangen er sværest for socialt udsatte børn, fortæller Stig Broström. Men også børn, som ellers har markeret sig stærkt i børnehaven, kan få problemer, når rød stue udskiftes med et klasselokale.
"Det, børn lærer i børnehaven, er bundet til livet i børnehaven. Når de kommer i børnehaveklassen, skal de overføre disse evner til en skolesammenhæng. Det kan være svært for nogle," siger han.
En vigtig forudsætning for, at børnene er parate, når madpakken i tasken får selskab af bøger og penalhus, er, at de kan finde ud af at deltage i strukturerede aktiviteter. Ifølge Stig Broström, kan disse aktiviteter være alt fra skovture til fællessang. Og når det pædagogiske element i børnehaveklassen glider i bagrunden til fordel for øget fokus på undervisning, bliver vigtigheden af den kunnen endnu mere udtalt, mener Broström.
Normering giver problemer. Desværre kan den stadigt dårligere normering i børnehaverne blive en hindring for pædagogernes arbejde for at styrke børnene i den svære overgang, fortæller Anne Maj Nielsen.
"Før i tiden havde pædagogerne bedre mulighed for at skabe struktur for børnene. Men når antallet af børn pr. pædagog stiger, bliver det sværere at administrere. Samtidig får pædagogerne mindre tid til det enkelte barn," siger hun og påpeger, at samtidig med at kravene fra børnehaveklassen stiger, forringes børnehavens muligheder for at imødekomme dem. Og denne udvikling kan i sidste ende medføre, at flere børn får problemer, når abc går fra at være en sang, til at være pensum.