Sådan får du jobbet
Sådan får du jobbet
Når du søger nyt job, er det fuldstændig ligegyldigt, om du er god til det nye job. Sådan lyder det, måske lidt provokerende, budskab i psykolog og ph.d. Lars Lundmanns nye bog ’Du skal ikke være dig selv – Erhvervspsykologens guide til at få det job, du gerne vil have’.
Det dårlige budskab er, at du bliver vurderet ud fra parametre, der slet ikke handler om, hvorvidt du er en god pædagog. Det gode budskab er, at du kan øve dig i at blive bedre til at håndtere de processer, som gør, at det bliver lige præcis dig, der får jobbet.
Hvorfor handler det ikke om at være god til jobbet?
Når man sender en ansøgning eller kommer til en jobsamtale, kan interviewerne ikke vurdere, om du er en god pædagog. Det er en myte. Men de vurderer selvfølgelig, om de tror, du er god. Det er noget andet, for det bygger på alle mulige forestillinger. De forestillinger handler om, hvorvidt de føler, du minder om dem selv som person. Er du sådan en, de kan lide?
Hvad handler jobsøgningen så om?
Først og fremmest handler det om at være den kandidat, som arbejdspladsen gerne vil have. Det er også derfor, at titlen på min bog er ’Du skal ikke være dig selv’. Det betyder, at du må finde ud af, hvad de gerne vil have. Jobsamtalen er ikke en professionel samtale – det er en social samtale. Så du skal finde ud af, hvordan de mennesker, der sidder overfor dig, er som personer.
Hvordan finder man ud af det?
Kig på LinkedIn og Facebook. Har du nogle venner, der kender dem – eller har arbejdet det pågældende sted? Kontakt dem og spørg, om de kan fortælle lidt om lederen og de andre ansatte, og hvad du skal være opmærksom på. Alternativt kan du spørge lederen selv: Hvad lægger de vægt på, hvilke interesser har de, og hvad mener de, en ny medarbejder skal være for at blive god i stillingen?
Men hvor langt kan man gå?
Du skal ikke lyve. Men du kan godt sige, ’jeg er meget struktureret’, selvom du opfatter dig selv som ustruktureret. For hvis du får en leder, der opmuntrer og motiverer dig til at være struktureret og giver dig nogle klare opgaver, så kan du jo godt være struktureret. Det er ikke løgn at sige, at du er både struktureret og ustruktureret, robust og skrøbelig, positiv og negativ – du kan stå inde for det hele, for det afhænger helt af situationen og af de rammer, organisationen giver dig.