Pædagogstuderende får SU-praktik

BUPL, seminarierektorerne og de pædagogstuderende får med hovedorganisationen FTF's ja til trepartsaftalen opfyldt et årelangt ønske om SU-finansieret praktik på pædagoguddannelsen. Men ellers er trepartsaftalen ikke nogen gavebod til de offentligt ansatte.

Pædagogstuderende i praktik skal ikke længere indgå i daginstitutionernes normering. Fra august 2009 skal de studerende have SU i stedet for timeløn. Og den løn, som praktikanterne hidtil har modtaget af institutionsbudgettet, kan i stedet gå til at ansætte uddannede pædagoger.

Det er pædagogfagets vigtigste resultat af trepartsforhandlingerne, som de faglige organisationer hele foråret har ført med regeringen og arbejdsgiverne i kommuner og regioner. BUPL's hovedorganisation, FTF, var den sidste, store faglige organisation til den 1. juli 2007 at tiltræde trepartsaftalen.

Hovedorganisationerne LO og AC skrev under på aftalen allerede den 16. juni, mens FTF dengang gik fra forhandlingerne i vrede (se artikel i Børn&Unge nr. 22). Vreden skyldtes blandt andet en forfordeling af FTF-områdets offentligt ansatte, som kun blev tilbudt en milliard kroner til blandt andet efteruddannelse og fastholdelsesinitiativer, mens LO-området rendte med 7,5 milliarder på lommen. Men ekstra 0,8 milliarder kroner til FTF-området vendte 14 dage senere sure miner til smil, og FTF's formand Bente Sorgenfrey kunne veltilfreds sætte sin signatur på trepartsaftalen på vegne af 340.000 offentligt ansatte - foruden pædagoger også lærere, sygeplejersker med flere.

"Jeg er glad for, at regeringen har indset, at også FTF's medlemsgrupper har stor betydning for velfærdssamfundet, og derfor fremkom med et tilbud, som det var svært at sige nej til," siger Bente Sorgenfrey.



Ja til SU-praktik. Af de 1,8 milliarder kroner, som FTF-området fik med sig under trepartsforhandlingerne, går mindst 200 millioner kroner til afskaffelse af de pædagogstuderendes lønnede praktik. Tilbuddet om SU-praktik var ifølge BUPL's formand Henning Pedersen den absolut eneste grund til, at BUPL på et ekstraordinært hovedbestyrelsesmøde, som blev afholdt blot få timer, før FTF skulle beslutte sig, valgte at stemme ja til FTF's deltagelse i trepartsaftalen.

"Vi har i årevis kæmpet for SU-finansieret praktik til de studerende. Det har været en mærkesag for os. Og pludselig ligger den der for fødderne af os, serveret på et sølvfad, med finansiering og hele molevitten. Det var for godt et tilbud til, at vi kunne sige nej," siger han.

BUPL støttede ellers også FTF, da hovedorganisationen under de første trepartsforhandlinger valgte at gå, og Henning Pedersen understreger derfor, at det nye ja fra BUPL ikke er et ja til de andre dele af trepartsaftalen, men alene et ja til SU-praktikken.

"Selvfølgelig tager vi gerne imod de andre elementer, som følger med aftalen på vores område. Men uden forslaget om SU-praktik havde vi stemt nej igen, for den her trepartsaftale er kun et lille bitte skridt på vejen mod bedre velfærd," siger Henning Pedersen.

Forkvinde for Pædagogstuderendes Landssammenslutning Julie Manley Vorsaa vil heller ikke kalde resultaterne ved trepartsforhandlingerne nogen gavebod. Og selvom de studerende jubler over den lovede SU-praktik, stemte de på BUPL's hovedbestyrelsesmøde blankt til spørgsmålet om FTF's og dermed BUPL's tilslutning til trepartsaftalen.

"SU-praktik har stået højt på vores ønskeseddel, lige siden den blev afskaffet med uddannelsesreformen i 1992. Men det nytter jo ikke noget at frigøre de studerende fra det lønnede arbejdsforhold, hvis ikke man giver penge til generelle velfærdsforbedringer på daginstitutionsområdet. For så længe der ikke er hænder nok, er det alligevel de studerende, der skal ind og fylde hullerne ud," siger Julie Manley Vorsaa om de studerendes ambivalente holdning til trepartsaftalen.



Regeringen køber aflad. Studieorganisationens formand er mistænksom over for regeringens motiver til ud af det blå at smide så uimodståeligt et tilbud som SU-praktik for fødderne af pædagogerne. Hun undrer sig især over, at regeringen ikke er kommet med tilbuddet under de årelange forhandlinger om den nye pædagoguddannelse, som træder i kraft ved studiestarten i august.

"Man fristes til at tænke, at det ikke er et reelt ønske om at forbedre uddannelsen, der ligger bag regeringens tilbud. Det ligner mere et forsøg på at købe sig aflad hos pædagogerne før det næste folketingsvalg. Vi husker alle, hvor upopulær regeringen var under efterårets budgetforhandlinger," siger Julie Manley Vorsaa.

Rektorerne på seminarierne har samme mistanke og ærgrer sig over, at en SU-praktik ikke var en realitet, allerede under arbejdet med bekendtgørelsen for den nye pædagoguddannelse, som blev vedtaget i marts måned.

"Så havde vi været meget mere ambitiøse i vores beskrivelse af den uddannelsesmæssige læring, der skal foregå i praktiktiden. For det er jo netop læring en SU-praktik giver mulighed for frem for en lønnet praktik. I det lønnede forhold er der meget mere fokus på, at man skal udføre en arbejdsopgave for sin løn, men står man udenfor et egentligt ansættelsesforhold har man ret til fordybelse, refleksion og læring," siger formand for Pædagogseminariernes Rektorforsamling John Gulløv.



Lærerne sagde nej. Pædagogerne sagde ja til FTF's samarbejde med regering og kommuner på grund af SU-praktikken. Sygeplejerskerne fik en længe ønsket specialuddannelse for kræftsygepleje. Men lærerne blev alene tilbudt forbedringer på grunduddannelsen for 100 millioner kroner, og lærerforbundet (DLF) stemte derfor imod FTF's deltagelse i aftalen. Det respekterer Henning Pedersen.

"De 100 millioner kroner skal tildeles over fire år og fordeles på 18 lærerseminarier. Det kommer den enkelte lærerstuderende ikke til at mærke," medgiver han.

Omvendt mærker BUPL's medlemmer en forskel, fordi SU-praktikken indebærer en forbedring af normeringen. De 200 millioner kroner, der følger med SU-praktikkens indførelse per 1. august 2009, skal anvendes til at ansætte pædagoger, som kan erstatte de studerendes arbejdsværdi, når de træder ud af normeringen. Ifølge BUPL's beregninger vil institutionerne for hver praktikant, der går fra løn til SU, kunne ansætte en nyuddannet pædagogkollega i cirka 25 timer ugentligt.

"I praktikinstitutionerne vil den menige pædagog kunne mærke, at der kommer flere hænder. Og den studerende vil mærke en forbedring i kvaliteten af sin uddannelse," siger Henning Pedersen og minder om, at kun aftalen om SU-praktik er permanent. De andre tiltag i trepartsaftalen løber kun fra 2008 til 2011, men regeringen og KL har skrevet under på, at de gennem bloktilskud vil videreføre puljen på de 200 millioner kroner til lønkompensation for de studerende.

"Aftalen er vores garanti for, at pengene fortsat udmøntes på vores område," siger Henning Pedersen.



Utilstrækkeligt. I alt sluger pædagogområdet cirka 500 millioner kroner af de 1,8 milliarder kroner i trepartsaftalen med FTF. Ud over til SU-praktik, får pædagogområdet diplomuddannelse til alle institutionsledere, seniorordninger, der er attraktive nok til, at de kan fastholde ældre medarbejdere længere på arbejdsmarkedet, samt flere fuldtidsstillinger i institutionerne. Men BUPL-formanden vurderer alligevel, at indholdet af aftalen er helt utilstrækkeligt set i forhold til de velfærdsforbedringer, der er at tage fat på.

"Selvfølgelig er det positivt, at lederne nu får diplomuddannelse i ledelse. 41 procent af vores ledere mangler uddannelse. Men i aftalen er det jo kun lederne, der får uddannelse," siger Henning Pedersen, der foruden ret til efteruddannelse til alle pædagoger savner aftaler om bedre institutionsbygninger og bedre normeringer i trepartsaftalen.

"Aftalen indeholder flest engangsbeløb, og forslaget om flere fuldtidsstillinger er ufinansieret. Og kun gennem praktikaftalen får vi forbedret normeringen. Indholdet er helt utilstrækkeligt, og der ligger en stor opgave foran os ved overenskomstforhandlingerne for 2008, som vi tager fat på i efteråret," siger han.

Omlægningen fra lønnet til SU-finansieret praktik skal vedtages af et flertal i Folketinget. Det forventes at ske snarest, og omlægningen får så virkning fra 1. august 2009.



Det får pædagogerne

8 af de 17 punkter i trepartsaftalen, som FTF den 1. juli 2007 indgik med regeringen, kommunerne og regionerne, vedrører pædagogerne. Tallene i parentes angiver de afsatte midler for hele FTF-området på det pågældende punkt. BUPL skønner, at pædagogområdet får velfærdsforbedringer for 500 millioner kroner, der går til:



1. Kompetenceudvikling (250 millioner kroner)

2. Pulje til nedsættelse af deltagerbetalingen på de videregående uddannelser (125 millioner kroner)

7. Pulje til korte, fagspecifikke kurser (200 millioner kroner)

10. SU-finansieret praktik (200 millioner kroner)

13. Pulje til seniorordninger (300 millioner kroner)

14. Ret til lederuddannelse på diplomniveau (200 millioner kroner)

15. Bedre mulighed for uddannelse med fokus på professionsfaglig ledelse

16. Styrkelse af forskningstilknytning og udviklingsprojekter (10 millioner kroner)



Kilde: BUPL's "Analyse af udkast til trepartsaftale for FTF'erne" (5. juli 2007).

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.