Pædagogik skal være en leg

Helle Bøgeskov var ved at miste lysten til pædagogik. Hun var blevet fyret fra sit job, fordi stress gav hende for mange sygedage. En efteruddannelse i drama og malerkunst har givet hende lysten tilbage

De fleste, der har været på kursus, er begejstrede og brænder efter at bruge det, de har lært i hverdagen. Ofte går en del i glemmebogen, fordi det viser sig at være svært at passe ind i en travl hverdag.

Børn&Unge har interviewet en pædagog dagen efter et længere kursus-forløb og igen fem måneder senere for at høre, om begejstringen holder.



Det er tidlig morgen midt i marts. Helle Bøgeskov ser søvnig, men glad ud, da hun går forbi et lokale, hvor en anden søvnig flok mennesker er i gang med at rydde op. De er alle lærere og pædagoger, der det seneste halve år har arbejdet med blandt andet drama og malerkunst på et efteruddannelseskursus på Peter Sabroe Seminariet i Århus.

Nu er kurset slut.

Aftenen før blev det sluttet af med et brag. Helle Bøgeskov var med i et teaterstykke, hun selv har været med til at skrive. I stykket drak de blandt andet kaffe, sang sange, forsøgte at begå selvmord og kastrerede en mand.

Glæden over at have gennemført kurset og den afsluttende eksamen er blandet med usikkerhed. Helle Bøgeskov ved ikke præcis, hvad hun skal bagefter. Hun er blevet fyret fra sit seneste pædagogjob, fordi hun havde for mange sygedage. Årsagen til sygemeldingerne var stress ligesom hos flere af de andre kursusdeltagere. Siden har Helle Bøgeskov været på kurser og i jobtræning, men ingen af delene har skabt den samme begejstring som dette kursus.

"Jeg har været der, hvor jeg overvejede meget seriøst, om jeg overhovedet skulle være pædagog. Jeg havde mistet gejsten for det og kom frem til, at det skulle jeg nok ikke. Men nu har jeg fået lysten tilbage. Jeg har mod på at prøve alle de her ting af," siger hun.

Det betyder ikke, at hun skal sætte teaterstykker op på fast basis.

"Det handler ikke kun om, at jeg skal male en masse billeder og spille en masse teater. Det handler også om at blive bedre til at improvisere i hverdagen. At kunne komme ind i et rum og tænke: "Hvem er her i dag, hvad kan vi gøre, og hvordan gør vi det." Vi lærer at gribe nuet. På en måde lærer vi bare at lege og være impulsive igen," siger Helle Bøgeskov.



Spillede mus. Allerede inden hun kom på kursus, spillede hun ind i mellem teater i hverdagen.

"Som pædagog kan man have stor gavn af at improvisere. Når man skal have en hel flok børn ind i en bus, kan det virke kaotisk for medpassagererne. Men man kan for eksempel lege, at man er små mus, og at der er en kat derinde, så man er nødt til at være helt stille," siger Helle Bøgeskov.

Den form for improvisation har kursisterne arbejdet med igen og igen. De har brugt sig selv til at aflure, hvad det er for en kulisse, de har til rådighed, hvilken stemning der er på stedet, og hvordan de kan ændre den.

"Det lyder simpelt, men det, vi lærer her, kan ikke læres ved at læse en bog. Man skal lære det med kroppen, og hvis man ikke kan lege, så kan man ikke gøre det," siger Helle Bøgeskov.

Evnen til at lege og improvisere kan gøre det mindre hårdt at arbejde som pædagog.

"Der er en vigtig sidegevinst i forhold til stress og udbrændthed. Når man lærer at være i nuet, slipper man for alle de tanker, man har om, hvad man ikke lige nåede den dag. Jeg siger ikke, at pædagoger ikke skal lægge planer og forberede sig. Man skal bare lære sig nogle metoder til at få det bedste ud af en situation med de midler, man har til rådighed. Tidligere når jeg arbejdede, tænkte jeg, at det var det her, jeg ville, men jeg manglede nogle redskaber til at gøre det. Nu har jeg fået en hel masse redskaber, jeg kan gribe til," siger Helle Bøgeskov.



Evnerne skal bruges. Undervejs på kurset var alle i praktik.

"Det er en helt anden måde at tænke på, og det har også den effekt, at man lærer hinanden utrolig godt at kende på kort tid," siger Helle Bøgeskov.

Hun var selv med i et projekt, der foregik i shoppingcentret Bruuns Galleri i Århus.

Her havde hendes gruppe lavet et lille, hyggeligt rum midt i shoppingcentret. Der var lagt røde tæpper ud og sat dragende spotlight op. Folk kunne komme ind og få lavet et aftryk af deres fod. Bagefter skulle aftrykket placeres i bybilledet.

"Overskriften var, at de skulle sætte et aftryk på deres by. De unge, der hænger ud i centret, blev fanget mentalt i det rum, vi havde skabt. De vendte flere gange tilbage og snakkede og var nogle hyggelige fyre, viste det sig."

Det lykkedes blandt andet, fordi kursisterne formåede at lægge den rigtige stemning og ramme for et anderledes møde med de unge, der på overfladen ser hårde ud. Den slags arbejde vil Helle Bøgeskov gerne fortsætte med.

"Jeg skal ud og bruge de ting, jeg kan. Det skal være med voksne, der på en eller anden måde er på kanten af livet. Jeg har for eksempel været på et sted, der hedder Basen, hvor man bruger drama og billedkunst. Sådan et sted vil jeg gerne arbejde," siger Helle Bøgeskov.



Begejstringen holder

Fem måneder efter Helle Bøgeskov afsluttede sin efteruddannelse, er hun stadig lige begejstret. Hun har nu fået job, hvor hun afprøver sine evner





Det er nu fem måneder siden, Helle Bøgeskov afsluttede kurset. Det har nået at være både forår og sommer, men tiden har ikke fjernet begejstringen hos hende.

Nu har hun endda fået mulighed for at afprøve noget af det, hun lærte. Helle Bøgeskov har fået stort set det arbejde, hun ønskede sig.

Helle Bøgeskov har fået drejet sit arbejdsliv i den retning, hun gerne vil. Hun har fået job på Basen uden for Århus. Det er et aktivitets- og bosted, der blandt andet bliver brugt af psykisk handicappede, førtidspensionister og tidligere misbrugere. Det er også præcis det sted, Helle Bøgeskov fem måneder tidligere sagde, at hun gerne ville arbejde, fordi der på Basen bliver arbejdet med malerkunst, og der er plads til teater og drama. Hun er dog ikke helt så involveret i kunsten, som hun gerne ville være. Foreløbig er hun ansat i tre måneder og har hovedansvaret for at få en cafe på stedet til at køre.

Udfordringen er at blive ved med at holde fast i det, hun har fået med fra kurset.

"Når du befinder dig i et kursusmiljø, kan alt lade sig gøre. Ingen tanker er for små og ingen er for store, men i hverdagen kan man jo ikke forvente, at jeg kan være kreativ 24 timer i døgnet."

Samtidig ligger fokus et helt andet sted på et kursus.

"Der er den store forskel, at på et kursus handler alt om dig selv, mens det i hverdagen handler om at overføre tingene til andre," siger Helle Bøgeskov.

Det lykkes hende dog jævnligt at bruge drama i hverdagen.

"Når tingene for eksempel stresser til og er ved at køre lidt op i køkkenet, kan jeg sige: Skal vi tage en dans? Det løsner op på situationen, men det betyder ikke, at man skal spille klovn hele tiden. Man skal vælge tidspunkterne med omhu," siger Helle Bøgeskov, der arbejder på at gøre sin midlertidige ansættelse permanent.



Kurset

Kurset på Peter Sabroe Seminariet i Århus hedder "Tre i en." Det varer 20 uger.



Kurset er en æstetisk, pædagogisk efteruddannelse i i drama, musik, bevægelse og billedkunst. Man vælger en linje man vil beskæftige sig mest med, men alle kursister arbejder med

alle fag. Undervejs i forløbet kommer alle kursister i praktik og på studierejse.



Målet er at udvikle den enkeltes viden om drama-, musik- og billedpædagogik.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.