Pædagogik kan føre vidt: Kinesiologi kan også være pædagogisk

For Kisser Bjerregaard er helheden vigtig. Hendes pædagogiske baggrund er hendes force.

Pædagogernes karriereveje er mange, og de går i alverdens retninger. En retning er den alternative, som pædagog Kisser Bjerregaard har valgt.

Som pædagogisk kinesiolog arbejder hun blandt andet med at forbedre evnen til indlæring hos specielt børn fra 5-6 år og op. Hun bruger en muskeltest til at afgøre, om energistrømmen i kroppen er fri eller blokeret. Hvor ligger barnets traumer i forhold til at lære? Det kan være blokeringer på synet, hørelsen eller noget tredje, og de følelser, der er knyttet til. Via testen finder hun ud af, hvor der skal afbalanceres. Ved at arbejde med bestemte punkter på kroppen eller ved at få liv i 'døde' områder med hjernegymnastik kan hun hjælpe barnet til at blive bedre til at lære. En del af løsningen er i rigtig mange tilfælde også mere motion og en kost tilpasset den enkelte.



"Jeg ser mig selv som de svage børns advokat. Tit hjælper det, når børnene bliver set, som dem, de er, og ikke som nogen, der skal laves om, så de passer ind i et bestemt system," siger Kisser Bjerregaard.

"Min force, når jeg arbejder med børn i min egen praksis, er min pædagogiske baggrund."

Tre dage om ugen arbejder hun i sin egen klinik med pædagogisk rådgivning og forskellige kinesiologiske afbalanceringsteknikker. Hun underviser også pædagoger og lærere i hjernegymnastik - øvelser som hjælper på koncentrationen og indlæringen.



Kisser Bjerregaard blev pædagog, fordi hun var meget interesseret i at arbejde med børn. Især specialpædagogikken tiltrak hende.

"Som pædagog er det vigtigt at mærke, hvad man synes, der virker, at være tro mod sig selv og turde stå ved det. Jeg har været pædagog i mere end 30 år, så det kan jeg sagtens sige. Men det føler jeg faktisk, at jeg har gjort."



Helheden. Allerede som nyuddannet pædagog kunne Kisser fornemme sandheden i, at det kunne betale sig hele tiden at være nysgerrig og gå ad de spor, der virker.

"Det er ikke afgørende, om det hedder kinesiologi eller 'de mange intelligenser'. Kinesiologi er jo blot en muskeltest. Det interessante er, hvad man bruger sin muskeltest til. Det vigtige for mig er at se helheden, og jeg bruger stadig min basale viden som pædagog. Det er en del af mig og en del af min værktøjskasse."



Efter seminariet arbejdede Kisser Bjerregaard syv år i Hundborg Børnehave. Dernæst tre år i en døgninstitution med resocialisering af narkomaner, men det var ekstremt hårdt og brændte hende næsten ud.

Derfor begyndte Kisser som børnehaveklasseleder på Thorsted Friskole. Specialpædagogikken optog hende mere og mere, og hun mødte mange børn, der havde problemer med indlæring.

På et kursus opdagede hun pædagogisk kinesiologi.

"Det var lige præcis det, jeg havde brug for i forhold til indlæring, hvis det virkede. Det gjorde det."



I dag føler Kisser Bjerregaard sig først og fremmest som kinesiolog og siden pædagog. Hun arbejder to dage på friskolen som pædagogisk kinesiolog og støttelærer, resten af tiden har hun klienter i sin praksis, holder kurser, uddannelse og meget mere.

"Vi skal skabe en hverdag, hvor børnene får lov at være børn. Vi skal ikke hele tiden forberede dem til noget andet - som for eksempel at klare sig godt i en test eller til at komme i gymnasiet. Det er min opgave at komme i øjenhøjde med barnet og se barnet, som det hele menneske, det er."



Pædagogik kan føre vidt

Højdepunktet i en pædagogkarriere er ikke altid at blive institutionsleder. Der er mange andre karrieremuligheder, hvis man har taget en pædagoguddannelse. I denne serie kan du møde otte pædagoger, som har brugt fagligheden og uddannelsen som springbræt til en karriere uden for institutionsverdenen. Men de har alle stadig et ben solidt placeret i professionen. De er for evigt pædagoger i hjertet.





Kinesiologen

Kisser Bjerregaard, 55 år, Hundborg ved Thisted.

Uddannet pædagog i 1975 fra Holstebro Børnehaveseminarium.

Har siden 1997 arbejdet professionelt med kinesiologi.

I dag er hun først og fremmest pædagogisk kinesiolog, men hun arbejder også som friskolelærer på Thorsted Friskole ved Thisted og er uddannet zoneterapeut. Hun bruger kinesiologien som et supplement i specialundervisningen og i sin klinik. Hun er formand for Danske Kinesiologer.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.