Nyuddannet pædagog i job: 'Jeg har været meget heldig'

Brian Madsen blev færdiguddannet som pædagog for et halvt år siden. Han er allerede i gang med sit andet job. Så heldig har ikke alle hans medstuderende været.

Vi kommer kørende fra Silkeborg og stopper i landsbyen Lemming, hvor der ligger en friskole med SFO og børnehave. Inde i SFO’ens køkken er 29-årige Brian Madsen i gang med at skære æbler ud. Det er fredag, og snart skal børnene have frugt. Ude i den lyse gang hænger portrætter af Grundtvig og Kold og ser ned på det hele, for det er en Grundtvig-Koldsk friskole.

»Vi har nogle gode værdier, og børnene lærer virkelig om demokrati og om medbestemmelse,« siger Brian og retter lidt på kasketten.

Han har glimt i øjet og let til smil. Og man finder hurtigt ud af, at børnene er vilde med ham.

»Ja, jeg har været heldig, for her er godt at være. Da jeg var ved at være færdiguddannet og skulle i arbejde, var jeg ikke nervøs for, om jeg kunne få job med min baggrund og det, jeg havde valgt under uddannelsen. Men en del af dem, jeg kender fra studiet, søger fortsat fuldtidsjob som pædagog. Jeg har også søgt stillinger, hvor jeg var én blandt flere end 100 ansøgere.«

Tal fra BUPL’s a-kasse viser, at knap halvdelen af alle nyuddannede er ledige en måned efter endt uddannelse. Efter seks måneder er tallet faldet til knap hver 5. Ni måneder efter er det nede på hver 10.

Egentlig ville Brian Madsen være lærer, og han gik på seminariet i Silkeborg i omkring tre år, før han sprang fra.

»Jeg havde undervejs fundet ud af, at jeg hellere vil arbejde med børn og unge som pædagog. Jeg vil hellere lave en bålplads sammen med børnene end stå ved tavlen, og jeg vil hellere indgå i sociale relationer med leg og hygge med børnene.«

Skolereformen var med til at skubbe til beslutningen. Brian kom ind på den netbaserede pædagoguddannelse i Viborg og tog den over tre et halvt år. Mens han fortæller, bimler og bamler det ude fra gangen.

»Nå, så ringes der med koklokken. Så er der frugt,« siger han og ser ud, som om han godt vil ud til børnene i stedet for at sidde her og snakke.



Musiknørd. Efter at have gået arbejdsløs i halvanden måned, blev Brian ringet op af en institution for unge på kanten. De havde set hans cv på nettet og var faldet for hans musikevner. Brian har altid været noget af en musiknørd, og den kompetence kunne institutionen bruge. Efter få ugers arbejde sagde Brian op. Han havde det fint med kollegerne, men brød sig ikke om stedets tilgang til arbejdet med de unge.

»Jeg var bare ikke enig, så jeg rejste. Jeg søgte andet arbejde, og efter tre uger fik jobbet her,« fortæller han.

Brian har 20 timer i SFO’en og 13 timer i skolen. Han underviser i biologi og musik, men det meste af tiden i skolen går med at være støtte for en elev.

I SFO’en elsker han at lave aktiviteter sammen med børnene. Snart skal de snart have dramauge, og så kan han bruge musikken, fortæller han.

Nu bydes vi som gæster på kage, for vi har ramt en festdag.

»Ja, vi har lige haft indvielse af vores nye legeplads,« fortæller Brian.

På et stykke rødt karton på væggen er der med barneskrift og vandfarver skrevet i flere kulører. ’Det er okay at have det sjovt’, står der.

Da en af friskolens holdninger er, at glade børn lærer bedst, ser N.F.S. Grundtvig og Christen Kold accepterende til oppe fra væggen: Jo, det helt i orden at have det sjovt.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.