Næppe sammenhæng mellem kunst og regning

En ny kritisk undersøgelse af den danske folkeskole konkluderer, at Danmark med fordel kan opprioritere de kunstneriske fag. Men danske forskere ser ingen sammenhæng mellem

Danske forskere er ikke enige med professor Anne Bamford fra Wimbledon School of Art, der i en undersøgelse for Kunstrådet konkluderer: Hvis danske skolebørn får mere undervisning i kunstneriske fag som billedkunst, musik og idræt, bliver de også bedre til at stave og regne.

Resultaterne stammer fra februar i år, hvor hendes internationale Unesco-rapport "The Wow Factor" udkom. Den viser, at læseindlæringen forbedres og til dels også matematikindlæringen, hvis børnene også får undervisning i kunstneriske fag. De samme slags aktiviteter som SFO og fritidshjem typisk tilbyder.

I de skolesystemer, der vægter kunstneriske fag højt, klarer eleverne sig også bedst i matematik, læsning og naturfaglige fag, konkluderede rapporten. Forfatteren har siden på Kunstrådets opfordring undersøgt den danske folkeskole. Det er nu blevet til en ny rapport, "The ildsjæl in the Classroom" med i alt 18 forslag til forbedringer. Anne Bamford finder det blandt andet bekymrende, at de kunstneriske fag ebber ud i løbet af folkeskolen. Derfor går et af forslagene på, at musiske fag bliver obligatoriske for de ældste skoleklasser, samt at undervisning i dans og drama bliver en del af undervisningsplanen.



Forskere afviser. Men danske forskere tror ikke på Anne Bamfords konklusioner. Hjerneforsker og lektor ved psykologi på Københavns Universitet Amager, Anders Gade, mener ikke, at der kan trækkes direkte paralleller mellem undervisning i kunstneriske fag og elevernes færdigheder i dansk og matematik.

"Der er altid nogen, der er ude for at styrke deres egen sag. Jeg tror ikke på, der skulle være noget specielt ved de kunstneriske fag, der gør, at eleverne bliver bedre til andre fag," siger Anders Gade.

Også professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Per Fibæk Laursen, er skeptisk overfor sammenhængen.

"Man skal være uhyre forsigtig med at årsagsforbinde. Der har jo været lavet undersøgelser, hvor man så på effekten af meget undervisning i idræt og musik. De forskningsresultater viste, at der ikke var noget om det," siger Per Fibæk Laursen.

I stedet mener han, at det er andre faktorer, der spiller ind, når det handler om, hvordan elever bedst lærer. Han peger på selvstændighed, at der bliver stillet krav til eleverne, og at eleverne lærer at forholde sig kritisk som nogle af de væsentligste elementer.

"Det kan sagtens tænkes, at de lande, der lægger vægt på fag som idræt og musik også synes, at disse ting er vigtige. Det hænger ikke så enkelt sammen, at man kan sige, at hvis elever får meget undervisning i kunstneriske fag, klarer de sig også bedre i fag som dansk, matematik og naturfag," forklarer Per Fibæk Laursen.



Brugbar trods alt. Selvom Per Fibæk Laursen ikke mener, Anne Bamfords undersøgelse kan konkludere, hvad den gør, mener han godt, at undersøgelsen kan bruges til noget alligevel.

"Undersøgelsen er en vigtig reminder om, at man skal passe på ikke at få et ensidigt skolevæsen, der kun vil måle på færdigheder i dansk og matematik. Det er vigtigt at huske, at der skal være plads til andet," siger han og henviser til regeringens planer om obligatoriske test i folkeskolen helt ned i de mindste klasser.

Også lektor i småbørnspædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet, Stig Broholm mener, at det er problematisk direkte at forbinde undervisningen i de kunstneriske fag og indlæringsevnen i dansk og matematik. Han peger dog på, at det er vigtigt, at børn får lov at lege, frem for at alle aktiviteter er målrettede.

"Børns leg er med til at udvikle fantasi, kombinationsevner og evner til at løse opgaver i nuet, noget børnene har meget brug for i skolen," siger Stig Broholm.

Også SFO'en spiller en vigtigt rolle i den sammenhæng, fordi SFO'en giver plads til en mere fri tilgang til de kunstneriske fag.

"I dag bruger børn mindre og mindre tid i SFO, fordi de går til fodbold, ballet og andre aktiviteter efter skole. Det er et problem, fordi den målrettede træning er i højsædet i de aktiviteter. Det er vigtigt, at børnene også leger fodbold, og der er stor forskel på at gå til ballet og at danse og synge med veninderne i fritidsordningen," siger Stig Broholm.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.