Mediation - Få skilt tingene ad

Konflikter mellem pædagogerne trækker ressourcer væk fra børnene. Hanne Ytting og Jette Binzer underviser pædagoger i mediation, og metoden er god til at få skilt tingene ad, så faglig og personlig kritik ikke blandes sammen

Konflikter i en personalegruppe kan være så stærke, at de totalt dræner medarbejderne og giver symptomer på udbrændthed, stress og en følelse af, at man ikke fungerer ordentligt på arbejdspladsen.

Jette Binzer og Hanne Ytting er henholdsvis socialrådgiver og pædagog samt socialrådgiver, og de afholder kurser i både supervision og mediation. Begge har mange års erfaring med pædagogområdet, og derfor kender de problemerne, som opstår, når man arbejder tæt sammen og bruger sin personlighed så meget i arbejdet, som pædagoger gør.

»Vi ser mange personalekonflikter. De handler om sladder eller opstår, fordi man ikke har fået en ordentlig snak om værdi-grundlag og mål og derfor mangler en fælles orientering om, hvor man skal hen. Utilfredshed med pædagogikken og konflikter mellem nogle, der har været der i mange år og de nyuddannede, som vil lave om på tingene, er også typiske for området. For mange mennesker giver forandringer anledning til angst, ligesom det kan være svært at tackle, hvis to personer direkte ikke kan lide hinanden og går og tror en masse om hinanden. Så florerer mistilliden,« siger Hanne Ytting.

»Det kan netop nemt gå galt, fordi hver person kommer med sin bagage. Og hvis der så ikke bliver taget fat om det, hvis man er bange for at komme til at såre eller at komme op at skændes, så bliver der brugt alt for mange ressourcer på konflikter. Men hvis man lærer at tage fat om konflikterne noget tidligere, så vil meget mere tid og energi kunne lægges i det, arbejdet handler om, nemlig børnene,« siger Jette Binzer.

De fleste er ret flittige til at tolke på det, andre siger. Man lægger ting i ordene, som måske slet ikke er sagt, men som man tror, at man har hørt. I en mægling kan man få lejlighed til at sige, hvad man mener, man hører og oplever, og hvad man synes om hinandens måde at kommunikere på. Ofte er konflikter opstået på misforståelser. I en mediation giver parterne hinanden indblik i, hvilke bevæggrunde de har haft til at handle og sige, som de har gjort. Og de kan få tjekket, om de har forstået det på samme måde.

»Kimen til mobning, samarbejdsproblemer og sladder ligger jo i, at man ikke føler sig god nok og ikke kan finde ud af hvorfor. Alt det, vi kalder det psykiske arbejdsmiljø, tager skade af, at man ikke får taget fat om problemer og konflikter. Mediation er god til at få skilt tingene ad, så kritik på det personlige og det faglige ikke blandes sammen. Man er jo sammen for at skulle løse en arbejdsopgave, og vi skal ikke nødvendigvis elske hinanden, men vi skal have respekt for hinanden, hvis samarbejdet skal glide,« siger Jette Binzer.

»Vi skal lære at gå efter bolden og ikke efter manden. Ofte oplever parterne, at det, de har gået og været uvenner over, er så såre banalt. Men hvis man ikke kan høre, hvad den anden siger, kan man ikke nå frem til løsninger. Udefra kan problemerne se nok så banale ud, men det har de ikke været for parterne i konflikten, fordi de ikke har kunnet kommunikere,« siger Hanne Ytting.



Fra barnligt til voksent. Ingen bryder sig om, at følelserne en gang imellem løber af med os. Vi reagerer ofte på en barnlig måde, når vi bliver trådt over tæerne, føler os hængt ud eller ikke føler os gode nok. Men mediation tager hånd om, at man stille og roligt får bevæget sig fra den barnlige del op på et voksent plan, hvor man kan være med til at aftale, at kommunikationen og samarbejdet skal foregå anderledes.

»Gennem mediation får man skabt en fornemmelse af gensidig respekt, fordi man arbejder med sproget og aftalerne på en voksen måde. Derfor må mediator ikke blive fanget ind af tonen mellem parterne, men skal reformulere sætningerne, så parterne stille og roligt bliver flyttet fra det ubehagelige sted og op til, at de kan tage ansvar for situationen,« siger Jette Binzer.

De fleste af os er opdraget med, at konflikter er ubehagelige. Men hvis man som voksen bliver bedre til at håndtere kommunikation på en måde, som ikke er så mudret, kan det også bruges til børnene, mener Hanne Ytting og Jette Binzer. De kender til flere skoler og nogle daginstitutioner, hvor lærerne arbejder målrettet med mediation i forhold til børns konflikter.

»Når mennesker får indsigt i, at de skal forholde sig mere rummeligt til hinanden i stedet for at stille krav og ville have ret, så kan de også bruge det i al anden kommunikation. Derfor er det så vigtigt at give mediationsredskabet videre til voksne, der har med børn at gøre, for de kan med deres eksempel påvirke til at ændre holdning til konfliktløsning selv hos små børn,« siger Jette Binzer.



Uddannelse i Mediation

Hanne Ytting og Jette Binzer er begge uddannede mediatorer og supervisorer og beskæftiger sig med konfliktløsning og udvikling. De tager sig også af at løse samarbejdskonflikter, især på pædagogområdet.

De uddanner også mediatorer. Uddannelsen til mediator tager et halvt år og foregår over tre undervisningsmoduler med mellemliggende træningstid på jobbet og i netværksgrupper.

Jette Binzer kan træffes på 3536 3436 eller jb.consult@get2net.dk og Hanne Ytting på 4396 3017 eller h.ytting@get2net.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.