Mangfoldighed: Finanssektor på pædagogjagt

Mette Christina Panduro (t.h.) gik fra rød stue til Nykredit. Det var et stort spring, som udviklingschef Annette Frost håber, at mange flere pædagoger vil tage. For de er gode til at kommunikere.

Pædagoger er ikke vant til at gå med slips på arbejde. Og de fleste møder i bankverdenen foregår på stole, der er over 30 centimeter høje. Alligevel er pædagoger pludselig i høj kurs hos Nykredit, som har smidt en krog ud i havet af institutioner.

"Vi har på det seneste ansat flere pæda­goger, som vi har opdaget er dygtige i ku­nde­centeret. Derfor prøvede vi noget nyt og annoncerede i Børn&Unge," siger udviklingschef i Nykredits Kundecenter Annette Frost.

"Pædagoger arbejder med mennesker hver dag og er vant til at kommunikere. Vores kunder er meget selvhjulpne, så de ringer først til os, når de ikke kan klare problemet selv. I den situation er det vigtigt at have indlevelse i deres problemer, også selv om det brænder på," siger hun. Og svarer dermed på, hvorfor især pædagoger passer til beskrivelsen på Nykredits hjemmeside om, at medarbejdere i kundecenteret skal kunne holde "hovedet koldt og stemmen varm".



14 pædagoger i nettet. Efter annonceringen i Børn&Unge har Nykredit ansat fem pædagoger, så der nu i alt er 14 pædagoger i kundecenteret til at tage imod opkald fra privatkunder.

"Det er et stort spring for alle, der begynder i kundecenteret, for næsten alle de 125 fastansatte kommer fra andre brancher," siger Annette Frost.

Derfor har Nykredit skruet et ti uger langt uddannelsesforløb sammen, som giver nye medarbejdere mulighed for at sætte sig ind i de tunge faglige emner som bank, forsikring, pension, realkredit og investering.

"Det er svært at lære folk at kommunikere på en god måde, hvis de ikke har det i sig. Det er nemmere at lære dem de faglige kompetencer," siger udviklingschefen.



Knud Henning Andersen, der er under­direktør for uddannelse i bankernes interes­seorganisation Finansrådet, kender til, at bankerne leder efter kompetencer nye steder. Han har ikke hørt om pædagogjagten før, men kan fint se det for sig.

"Pædagoger kan samarbejde og få en proces til at fungere, når der er mennesker involveret," siger han.



Jagten fortsætter. Ligesom i mange andre brancher er der i dag mangel på uddannet arbejdskraft i finansverdenen.

"Nøden gør, at man hurtigere kommer ud og leder på utraditionelle steder," siger professor i kompetenceledelse på Køben­havns Handelshøjskole Niels Åkerstrøm And­ersen.



Men han ser også, at der er en tendens til det, som han kalder mangfoldighedsledelse: At både den private og offentlige sektor sørger for at dyrke en have af forskellige kompetencer, så jakkesættene i bank­verdenen for eksempel kan lære af stor­kommunikerende pædagoger.



"Det er vigtigt, at organisationen ikke stivner. Derfor ses mangfoldigheden som en fordel i virksomhederne," siger han.

Og netop pædagogerne kan være et godt redskab for virksomheder, der går fra at have kunder "derude" til at ville have kunden i tale.

"Pædagoger med blik for det sociale har bedre kompetencer til at få sådan en kontakt. Og kunderelationen er vigtig for pengeinstituttet," siger professoren.



Netop på grund af den aktuelle situation på arbejdsmarkedet mener udviklingschef i Nykredit Annette Frost ikke, pengeinstituttet har andre muligheder end at rekruttere fra andre brancher.

Så jagten på pædagoger fortsætter.

"Nu har vi gode erfaringer med pædagoger, så jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil gå målrettet efter dem igen," siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.