LEDER. Drop upædagogiske besparelser på uddannelsen

I august hilste vi knap 5.000 nye studerende velkommen på

Danmarks største uddannelse. Som altid var det en fornøjelse at

få et nyt kuld spirende pædagoger om bord, og der bliver mildest

talt brug for dem. Bare på dagtilbudsområdet får vi over de næste

10 år brug for at udvide standen med 10.000 kolleger for blot at holde

de nuværende historisk ringe normeringer.

Desværre er de kommende kolleger stemplet ind på en uddannelse, hvor

den ene besparelse har afløst den anden i en årrække. Fremtidens pædagoger træder

ind i musiklokaler fyldt med instrumenter, men uden strenge på guitarerne eller

skind på trommerne. Et obligatorisk og selvfinansieret startsæt med saks, lim, noget

karton og lidt filt – det skal forestille det kreativ-musiske element på en uddannelse,

hvor mange undervisere ikke selv er pædagoger og i øvrigt aldrig har tid til at komme

i børnehaverne og på skolerne. Pædagogstuderende, der ikke har faget pædagogik.

Ja, det er blot nogle af de mange paradokser, der er indbygget i vores pædagoguddannelse.

I regeringens nye finanslovsudspil blev der blandt andet foreslået fine små skridt

for de mest udsatte børn. I samme åndedrag foreslog regeringen at fortsætte omprioriteringsbidraget.

Det vil fra sin fødsel i 2016 og frem til 2022 løbe op i en samlet

åreladning på 2,6 milliarder kroner hos professionshøjskolerne, der uddanner de

pædagoger, lærere og sygeplejersker, som får vores velfærdssamfund til at fungere.

Sågar i en tid, hvor politikerne næsten falder over hinanden for at komme til mikrofonerne

og fortælle om, hvor godt det går med Danmarks økonomi.

Man vil altså styrke den tidlige indsats og børne- og ungeområdet, samtidig med

at man fastholder udsultningen af vores uddannelse. Det hænger bare ikke sammen.

I BUPL fortsætter vi arbejdet for et kvalitetsløft af vores uddannelse. Blandt andet

har vi i dialog med aktive medlemmer netop formuleret visioner i en uddannelsespolitik,

som bliver et vigtigt led i vores kommende professionsstrategi. Den skal være

afsæt for debatten om, hvordan vi sammen fastholder, drøfter og øger kvaliteten af

uddannelserne til glæde for børn, unge og voksne – ja, hele vores samfund.

Ud med de evindelige besparelser og ind med nødvendige og retfærdige investeringer i pædagoguddannelsen.



Elisa Rimpler.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.