Lær af os. Kreative aktiviteter med teknik

Bøgeskovskolens SFO i Bjerringbro samarbejdede med ingeniør og lærere i teknik, og det fik nye aktiviteter til at blomstre med stor kreativitet og engagement.

Det ville vi

Vi ville introducere natur, teknik, fysik og elektronik for vores ældste børn for at give dem lyst til at opfinde, skabe og udvikle. Vi ville være åbne over for nye former for samarbejde, og vi ville tilbyde ­aktiviteter, der var helt anderledes end dem, vi ellers har på programmet i vores SFO. Vi ville gerne give de børn, der elsker at bruge hænderne, mulighed for at engagere sig i noget, der også kræver hovedet. Endelig ville vi gerne overraske børnene: Du tror ikke, det her er noget for dig, eller at du kan finde ud af det. Måske viser det sig, at du er rigtig god til det?



Sådan gjorde vi

Vi tilbød et projekt, hvor 10 børn fra 3. klassetrin en dag om ugen sammen med en ingeniør og lærere i teknik udviklede og lavede opfindelser i værksteder i Naturvidenskabernes Hus. Vi aftalte med forældrene, at børnene skulle komme hver gang, og at de ikke kunne hentes i løbet af de to en halv time. Vi havde en fast pædagog på, der selv interesserer sig for elektronik, og da vi året efter gentog det, overtalte vi nogle af de børn, der holdt sig tilbage, til at være med. Vi lod det smitte af på aktiviteterne i SFO’en, og vi lavede udstilling for at vise børnenes opfindelser.



Det lærte vi

Vi lærte, at børnenes engagement fik dem til at koncentrere sig, så de hverken løb forstyrrende rundt eller mistede fokus. Vi oplevede børn være enormt nysgerrige, spørge ind og selv udvikle. Vi oplevede, hvordan de børn, der foretrækker at bruge hænderne, pludselig helt automatisk satte sig til at spekulere og regne ud, ’hvilket batteri skal vi nu lige bruge i denne elektronikmotor for at få skurebørsten til at feje eller vindmøllen til at dreje?’ Vi oplevede børn sætte fokus på genbrug og for eksempel bygge en by af papkartonner og pap fra køkkenruller. Vi oplevede inspiration og kreativitet blomstre.



Vores råd til andre

1. Udnævn en tovholder – en pædagog med teknisk snilde samt med interesse for elektronik og for at opfinde.

2. Foreslå samarbejde med for eksempel tekniske skoler eller gymnasier om tekniske tilbud til institutionens børn.

3. Få forældrene med på idéen, så børnene kommer hver gang. Det er ikke nok bare at snuse til det.



Om projektet

Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro åbnede laboratorier og værksteder i projekt Tandhjulet. Bøgeskovkolens SFO har været med i fire år, og også Egeskov SFO har været med i et år. Formålet er at spore flere børn ind på natur, teknik, elektronik, brug af genbrugsmaterialer mv. og måske senere vælge uddannelse inden for området. Kontakt: SFO-leder Jannie Alcoholado, Bøgeskovskolen, tlf. 8751 5403.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.