Lær af os. Kæmpeaben Mathilde fik de stille børn på banen
Lær af os. Kæmpeaben Mathilde fik de stille børn på banen
Det ville vi
Vi har en del børn med to sprog i vores institution. Flere af dem har forældre, der ikke kan det danske sprog, og børnene stimuleres således ikke i hjemmet til at tale dansk. Vi har derfor eksempler på børn, der holder sig tilbage, er stille og helst ikke vil ’være på’, fordi de har svært ved at udtrykke sig på dansk. Vi ville gerne i samspil med vores sprogpædagog og Videnscenter for Integration (VIFIN) finde metoder til, hvordan vi ved at lege litteratur ind med digitale medier ville kunne udfordre disse børn – og hvordan vi med teater, små film og lydoptagelser ville kunne skabe børnenes egen digitale bog ud fra en børnebog.
Sådan gjorde vi
Vi tog udgangspunkt i bogen ’Oskar & kæmpeaben Mathilde’. Den egner sig godt med gode billeder, et godt emne og en tekst med en lille dreng, som børnene kan identificere sig med. Vi fotograferede billeder fra bogen med iPad’en og lagde en række lag ind med børnenes egne fortællinger, forklaringer osv. I bogen optræder et cirkus, og vi lod blandt meget andet børnene sige som en cirkusklovn og fik dem til at forklare, hvad forskellige ord betød. Det gav et godt og engagerende forløb og en form for ordbog, hvor børnene bagefter kunne gå ind og se og høre, hvad ord betød i deres egne indtalte forklaringer.
Det lærte vi
Vi oplevede, at børn, der har svært ved at udtrykke sig på dansk, pludselig ikke holdt sig tilbage, men sagde lange sætninger, som vi ikke tidligere havde hørt dem sige. Vi oplevede, hvordan det gav dem succesoplevelser og selvtillid, og vi lærte, hvordan samspillet fik den fysiske bog og det digitale medie til at understøtte hinanden. Vi lærte, hvor utrolig mange muligheder der er, når man med en rigtig bog som udgangspunkt skaber en digital bog, og hvordan forløbet kan bruges til at styrke sprog, fordi lysten, glæden og fantasien får også de stille børn til at kaste sig ud i det.
Vores råd til andre
● Start i det små ved at lægge billeder af børnene ind sammen med små kommentarer for at lære mediet at kende.
● Forklar forældrene, hvad der sker, ved at vise det: Lad dem se de små film mv. på iPad, så det bliver konkret, hvad børnene er med til at skabe.
● Kast jer ud i det – man kan stort set ikke gøre noget forkert, og mulighederne er utallige.
Om projektet
Med udgangspunkt i Vejle Kommunes strategier arbejder Videncenter for Integration (VIFIN) bredt med integrations- og udviklingsprojekter. Projektet i børnehaven Trekløveren skulle være med til at sætte fokus på, hvordan man med et samspil mellem den fysiske bog og det digitale medie kan stimulere sprog, fantasi og læselyst. Kontakt: pædagog Mariette Fryland, Trekløveren. Tlf. 4049 6006.