Lær af os. Børn fortæller deres historie på iPad
Lær af os. Børn fortæller deres historie på iPad
Det ville vi
Hvordan sikrer vi, at børnenes kompetencer i børnehaven også bliver set, når de starter i SFO/børnehaveklasse? Hvordan dokumenterer vi, hvor det enkelte barn er i sin udvikling, og hvilke ressourcer det har? Vi ville gerne inddrage børnene i at komme med deres egen fortælling på iPad, så de voksne i SFO/børnehaveklasse kan lære dem at kende og se deres kompetencer og ressourcer. Samtidig ville vi gerne skabe et bindeled og en større sammenhæng mellem børnehave og SFO/børnehaveklasse. Børnene skal opleve, at det blot er forskellige kapitler i samme fortælling – barnets fortælling.
Sådan gjorde vi
Vi gik i gang med at lave den elektroniske ’barnets bog’ på iPad for hvert barn i børnehaven. Det er et sammensurium af videoklip, fotos og fortællinger, og hvert barn interviewes. Barnet er med til at bestemme indholdet i sin egen fortælling. Når det kommer i SFO og børnehaveklasse, kan de voksne sammen med barnet se, hvordan det sidste år i børnehaven var. Og der bygges videre på fortællingen i SFO og skole. Samtidig er der face-to-face-møder over skype mellem de store børn i børnehaven og dem, der lige har forladt den. Børnene i børnehaven kan se og høre deres venner fortælle om, hvordan det er at gå i SFO og børnehaveklasse.
Det lærte vi
Vi lærte, hvor gerne børn vil være med til at fortælle deres egen historie, og hvor vigtigt det er for pædagogerne på den måde at lære dem at kende, før de starter i SFO/børnehaveklasse. Vi lærte, at hvor der før ofte ved overdragelse blev fokuseret på alt det, der skal holdes øje med, er der nu mere fokus på barnets ressourcer og kompetencer – uden at det andet dog forsømmes. Vi lærte, hvor meget man kan nå ved at tænke it ind i hverdagen, hvilket vi gør ved at bruge iPad til at fortælle historier. Og vi lærte, at processen kan være med til at styrke barnets koncentration og indlæring.
Vores råd til andre
1. Inddrag barnet, og gør den elektroniske ’barnets bog’ til en del af hverdagen.
2. Gør bogen til et positivt element i overdragelsen fra børnehave til SFO/børnehaveklasse.
3. Vis forældrene de første optagelser, så de bliver afmystificeret.
OM PROJEKTET
’Børn bruger it’ er et projekt, der er skabt mellem Randers Kommune, Randers Bibliotek og institutionerne. Da projektet blev udbudt, tog Fussingsø Naturbørnehave kontakt med Bjerregrav SFO, som mindst 80 procent af børnehavens børn begynder i. Med Book Creator blev de første digitale ’bøger’ for hvert barn klar i foråret 2013. Souschef Lene Qvortrup, Bjerregrav SFO (tlf. 8915 4311) og pædagogisk leder Bente Jensen, Fussingsø Naturbørnehave (tlf. 8915 9420) fortæller gerne mere.