Kursus. ’Jeg tror, det giver bedre jobmuligheder’

iPads og tablets er ved at vinde indpas i mange af landets daginstitutioner. Derfor takkede

Børn helt ned til toårsalderen svinger ivrigt de små fingre tværs over skærmen på iPads og andre tablets i vuggestuer, børnehaver og skoler landet over. Og det må man som pædagog forholde sig til, mener den nyuddannede Alexander Mørup Rasmussen. Efter tre måneders jobsøgning deltog han i et kursus- og praktikforløb udbudt af BUPL’s A-kasse med fokus på, hvordan man kan inddrage den ny teknologi i det pædagogiske arbejde med social inklusion.

»Jeg tænkte, at det kunne være sjovt at lære, hvordan man kan bruge iPads i den pædagogiske praksis. iPads og andre teknolo­giske redskaber bliver mere og mere udbredt i stort set alle brancher, så hvorfor ikke også i den pædagogiske,« siger Alexander M. Rasmussen.

På kurset fik Alexander M. Rasmussen og hans med­kursister blandt andet en introduktion til brugen af iPads, idéer til forskellige måder at integrere iPads i arbejdet med børn på og et kritisk blik på de små tablets.



Øger koncentrationen. Han fik desuden mulighed for at afprøve sin ny viden i et fire uger langt praktikforløb på en kostskole for børn og unge med ADHD og andre autisme­forstyrrelser. Her integrerede Alexander M.

Rasmussen en iPad i undervisningen af en dreng med ADHD, som også brugte den i engelsk- og danskundervisningen.

»Med ADHD har han selvfølgelig svært ved at fokusere, men iPad’en fangede hans interesse, og gjorde det lettere for ham at fokusere på opgaverne i længere tid ad gangen,« fortæller Alexander M. Rasmussen.

Kollegerne på praktikstedet fik også øjnene op for mulighederne i at inkludere iPads i undervisningen, og der blev talt om at investere i nogle tablets for at styrke børnenes fokus, fortæller

Alexander M. Rasmussen. Selv håber han på at få mulighed for at arbejde med tablets fremover.



Ikke kun til leg. Alle er dog ikke lige begejstrede for iPad’ens udbredelse i skoler og daginstitutioner.

»Nogle er bange for, at iPad’en bliver en babysitter, og mange tænker primært på spil, når de tænker på iPads,« siger han.

Derfor lærte kursisterne, hvordan tablets bruges med omtanke, forklarer Alexander M.

Rasmussen. iPads kan både bruges til undervisning og leg, og gerne begge dele, mener han.

»Vi lærte, hvordan man kan bruge spil til at lære børnene noget. I stedet for at se på spillene som spil i traditionel forstand, skal man tænke ud af boksen og se de kvaliteter og den læring, de også rummer. Der findes for eksempel matematikspil, som man kan bruge i skolemæssig sammenhæng,« siger han.

Og Alexander M. Rasmussen håber på i fremtiden at få mulighed for at inddrage iPads i arbejdet med børn og unge, og at kurset også vil hjælpe ham på jobmarkedet.

»Jeg tror, det giver bedre job­muligheder, at man har noget erfaring på det område. Især når det engang bliver helt almindeligt at bruge tablets i institutionerne.«

Snart står den på et tre måneders vikariat i et autismecenter, og selvom hele det pædagogiske felt interesserer Alexander Mørup Rasmussen, er det special­området, hans hjerte især banker for.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.