Konfliktmægling; Svært at holde sin mund

Pædagog Henrik Feddersen var ikke i tvivl, da han fik buddet om at blive konfliktmægler. Det har givet ham et andet syn på egen rolle, når børn omkring ham konflikter

En af de største udfordringer ved at sidde som mægler i en konflikt er nok at holde sin mund! Den erfaring har pædagog Henrik Feddersen gjort sig i de to sager, han har været mægler eller medmægler i.

"Som pædagog har jeg brugt 12 år på at komme med gode råd. Det kan man ikke, når man sidder som mægler mellem to parter. Det er ikke en del af konceptet, og det er derfor, mæglingerne fungerer. Jeg sidder der som ordstyrer. Det er parterne selv, der løser konflikten," siger han.

Til daglig arbejder Henrik Feddersen som pædagog i Lektie- og Fritidsklubben Askhøj i Århus. Og han skulle ikke bruge mange minutters betænkningstid, da han fik tilbudt at blive uddannet som konfliktmægler. Mæglerjobbet har han ved siden af sit arbejde i klubben

"Tanken om at arbejde med unge på en anden måde, tiltrak mig. Jeg støder ofte på konflikter mellem børnene, og fordi de tit skal løses i en fart, kommer det let til at handle om, hvad der er rigtigt og forkert i nuet. Det giver en følelse af, at en konflikt ikke altid er løst på den rigtige måde. Derfor var mit håb, at jeg kunne få nogle redskaber, så jeg kan blive bedre til at løse konflikter," fortæller han.



Utryg mor. En af Henrik Feddersens mæglinger kom i stand, da en cirka 40-årig dansk kvinde henvendte sig til skolelederen på den skole, hvor hendes to børn går. Kvinden følte sig chikaneret af en 15-årig pige fra nærområdet. Ifølge kvinden råbte pigen grimme ord efter hende og børnene, sparkede på deres cykler og viste fuck-finger. Moderen var efterhånden så utryg, at hun overvejede at tage sine børn ud af skolen.

Skolelederen kontaktede Henrik Feddersen med henblik på at arrangere et møde mellem pigen og kvinden, og sammen med en anden konfliktmægler kom mæglingen i stand.

"Stemningen var god, måske lidt ophidset undervejs, men der var ikke en ond tone. Der gælder nogle spilleregler ved en mægling. Blandt andet at man lytter til hinanden og taler pænt. Mæglerens rolle er at sørge for, at begge parter kommer til orde og får sagt det, de gerne vil. I dette tilfælde viste det sig, at pigen også følte sig som offer, fordi moderen også havde råbt grimme ting efter hende. Men de fik talt sammen og blev enige om at hilse på hinanden fremover og ikke sige grimme ting. Og det har de holdt," siger Henrik Feddersen, der gør brug af erfaringer fra mæglingerne i sit daglige arbejde.

"Jeg har lært at lytte mere og ikke komme med så mange gode råd. Det er jeg ellers god til! Jeg tager heller ikke nødvendigvis en konflikt, lige når den opstår. Nogle gange er det bedre at vente lidt. I det hele taget tænker jeg på en helt anden måde, når det handler om konflikter. Jeg er blevet bedre til at spørge ind i stedet."

Henrik Feddersen håber, at ordningen bliver gjort permanent i Århus Kommune, når forsøgstiden udløber ved udgangen af i år.

"De syv sager, vi har haft viser, at mæglingerne gør en forskel. Det at kunne få lov til at snakke med nogle, der lytter uden at komme med gode råd og løftet pegefinger, betyder noget for de unge. Det kan være nok til at bremse vold og hærværk."

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.