Hver fjerde studerende fravælger jobbet

Mere end hver fjerde pædagogstuderende siger nej til en fremtid som pædagog, viser Børn&Unges rundspørge på Jydsk Pædagog Seminarium. Forskning understøtter tendensen: Næsten tre ud af fire nyuddannede pædagoger overvejer at forlade faget.

Pædagog? Ellers tak! Sådan lyder det overraskende svar fra 14 af i alt 50 studerende, som Børn&Unge har spurgt på Jydsk Pædagog Seminarium. Det svarer til, at 28 procent eller lidt mere end hver fjerde studerende siger nej til en fremtid som pædagog.

De studerende blev spurgt, om de regner med at tilbringe mere end fem år på arbejdsmarkedet som pædagog, når de er færdige med at uddanne sig.

Rundspørgen viser, at mange af de studerende hellere vil videreuddanne sig end arbejde som pædagog, når de er færdige på seminariet.

De studerende synes blandt andet, at jobbet som pædagog er for dårligt lønnet, og de gider ikke have et job, der bliver betragtet som lavstatus i samfundet.



Nyuddannede søger væk. De studerende på Jydsk Pædagog Seminarium er ikke alene om at fravælge jobbet som pædagog. Tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen for andet halvår af 2007 viser, at pædagogjobbet ligger på fjerdepladsen over stillinger, det er sværest at besætte. Og lidt ældre forskning fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) understøtter tendensen til, at mange nyuddannede søger væk fra pædagogjobbet.



Martin Bayer og Ulf Brinkkjær fra DPU udgav i 2003 bogen 'Professionslæring i praksis'. Bogen præsenterer resultaterne af et forskningsprojekt, hvor de to forskere fulgte 500 nyuddannede pædagoger i de første to år, efter at de var blevet sluppet løs fra seminariet.

Efter det første år gav næsten halvdelen af pædagogerne udtryk for, at de overvejede at forlade pædagogfaget. Og i løbet af det andet år, hvor Martin Bayer og Ulf Brinkkjær fulgte pædagogerne, var det samme tal vokset til næsten tre ud af fire.



Tre mulige forklaringer. Én forklaring på de opsigtsvækkende tal ligger lige for. De nyuddannede pædagoger bliver så forskrækkede over den virkelighed, der møder dem ude i daginstitutionerne, at de overvejer at forlade pædagogfaget.

Men denne forklaring er blot én ud af tre mulige, som alle har noget på sig, vurderer Martin Bayer og Ulf Brinkkjær.

Den anden forklaring er, at det tager tid at få pædagogfaget ind under huden. Derfor er det udtryk for en helt naturlig begynder-frustration, når de nyuddannede pædagoger siger, de overvejer at opgive faget. Det samme gælder de pædagogstuderende.



Ifølge den tredje forklaring er der nogle pædagogstuderende, der bruger uddannelsen som springbræt til en anden uddannelse. De pædagogstuderende er ofte fra ikke boglige hjem, men på pædagoguddannelsen får de en tro på, at de kan klare også mere akademiske uddannelser.

"Det er ikke et spørgsmål om enten/eller," siger Ulf Brinkkjær.

"Alle tre parametre er i spil".

Ulf Brinkkjær tilføjer, at man heller ikke kun kan tale om, at det er de studerende og de nyuddannede selv, som fravælger jobbet. Det handler også om de muligheder, som situationen på arbejdsmarkedet giver dem for at bruge deres uddannelse anderledes.



"Lige nu er der næsten fuld beskæftigelse, så efterspørgslen på arbejdskraft er stor. Det betyder, at pædagogerne får flere muligheder for at søge andre stillinger," siger han.

Ulf Brinkkjær har ingen tal på, hvor mange af pædagogerne fra undersøgelsen der faktisk har forladt pædagogfaget.



Back-up job. Den forklaring på flugten fra faget, at de studerende bruger pædagoguddannelsen som springbræt til noget andet, er en forklaring, som vækker genklang hos Marianne Høyen. Hun er adjunkt på pædagogikstudiet på Københavns Universitet og forsker i professioners udvikling.

"Helt overordnet er de pædagogstuderende som gruppe næppe nogen, der springer ud på dybt vand. Men med en pædagoguddannelse i hus har de noget, de kan falde tilbage på, og så kan de altid fortsætte på en overbygning på RUC (Roskilde Universitets Center, red.) eller DPU," siger Marianne Høyen.



Hun tager dog det forbehold for Børn& Unges tal, at det altid er problematisk at stille spørgsmål til folk, der angår fremtiden.

"Der vil ofte være forskel på, hvad folk siger, de vil gøre, og hvad de rent faktisk ender med at gøre," siger Marianne Høyen.

Nye muligheder. Mette Aagaard Larsen er faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS), og hun ser Børn&Unges tal som udtryk for, at de studerende har fået nye og flere muligheder.

"Pædagoguddannelsen er blevet mere akademisk de senere år. Det betyder, at de studerende får en forsmag på universitetsverdenen, og at flere derfor tager uddannelsen for at kunne uddanne sig yderligere senere," siger hun.



Mette Aagaard Larsen synes ikke, det i sig selv er et problem, at pædagogstuderende hellere vil videreuddanne sig end arbejde som pædagoger. Udviklingen bliver først et problem, hvis der er for mange, der ikke vil være pædagoger.

"Som udgangspunkt er det jo en positiv udvikling. Folk finder ud af på uddannelsen, at de gerne vil lære mere," siger Mette Aagaard Larsen.

Heller ikke Rektor på Jydsk Pædagogseminarium, Erik Hygum, ser det som det store problem, at godt omkring hver fjerde af hans pædagogstuderende hellere vil videreuddanne sig end arbejde som pædagoger.



"Målet med uddannelsen er enten at kvalificere sig til jobbet som pædagog eller til videreuddannelse," siger Erik Hygum og tilføjer:

"At man videreuddanner sig, betyder ikke, at man uddanner sig uden for pædagogfaget".

Han henviser også til en undersøgelse, som Jydsk Pædagog Seminarium selv har lavet af sine nyuddannede pædagogers beskæftigelse, og som viser, at 80 procent af de studerende et halvt år efter uddannelsens afslutning er i arbejde inden for pædagogfaget.



Pædagogmangel truer. I BUPL ophører optimismen dog. Her er man mere skeptisk, og oplever allerede nu, at det bliver sværere at finde velkvalificerede pædagoger til stillingerne i daginstitutionerne, når de pædagogstuderende søger mod akademiske overbygninger, og også ansøgertallet på pædagoguddannelserne er igen i år faldet voldsomt.

Det fortæller faglig sekretær i BUPL Århus, Lars Møller.



"Én ting er, at antallet af ansøgere til seminarierne er faldende. Men når mange pædagogstuderende begynder at læse videre for at søge job uden for pædagogfaget, så har vi et rekrutteringsproblem," siger Lars Møller.

Sidste år angav hver femte kommunaldirektør i en Synovate-undersøgelse, at de forventede rekrutteringsproblemer i kommunens dagtilbud i 2008.

Lars Møller mener, at løsningen er bedre løn og bedre arbejdsvilkår for pædagogerne.

"Det er en kombination af dårlig løn og pressede forhold på arbejdspladsen, der får pædagoger og pædagogstuderende til at søge væk fra faget," siger Lars Møller.







Pædagogstuderende fra Jysk Pædagogseminarium fortæller, hvorfor de ikke vil være pædagoger



Lasse Vestergaard, 23 år,

1. semester



Hvorfor vil du ikke arbejde som pædagog?

Jeg har ikke noget imod at arbejde som pædagog, men jeg vil hellere være brandmand. Nu tager jeg pædagoguddannelsen, så jeg altid har noget at falde tilbage på, hvis jeg skulle blive træt af at være brandmand.



Hvor længe har du vidst, at du hellere ville være brandmand?

Det vidste jeg allerede, da jeg startede på pædagogseminariet. Men jeg føler mig ikke voksen nok til at starte på brandmandsuddannelsen, så derfor er jeg nu begyndt på seminariet.



Kunne du forestille dig at arbejde som pædagog?

Ja, det kunne jeg sagtens. Jeg synes, pædagogfaget er spændende, og jeg har arbejdet meget i SFO'er og fritidsklubber. Men først og fremmest vil jeg være brandmand. Pædagoguddannelsen er for mig mest et supplement.





Lena Pradhan, 23 år,

7. semester



Hvorfor vil du ikke arbejde som pædagog?

Jeg startede på pædagoguddannelsen, fordi jeg gerne ville læse videre. Egentlig ville jeg have læst til psykolog, men jeg havde ikke snittet til det. Med min professionsbachelor fra seminariet kan jeg nu tage en overbygning i pædagogisk psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.



Kunne du forestille dig at arbejde som pædagog?

Ja, men ikke på længere sigt. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som pædagog nogle timer om ugen, mens jeg læser videre, men jeg kan ikke se mig selv arbejde som pædagog de næste 10 år.



Hvorfor vil du hellere læse pædagogisk psykologi end arbejde som pædagog?

Fordi psykologi altid har været det fag, der har interesseret mig mest. Men nu har jeg noget at falde tilbage på, hvis jeg ikke kan gennemføre min kandidatuddannelse.





Charlotte W. Christiansen, 27 år,

7. semester



Hvorfor vil du ikke arbejde som pædagog?

Jeg synes, arbejdsforholdene for pædagoger er for dårlige. Der skal hele tiden spares, så arbejdspresset bliver større og større. Jeg synes heller ikke, pædagoger bliver værdsat nok for det arbejde, de laver.



Hvorfor startede du på pædagoguddannelsen oprindelig?

Da jeg startede på seminariet, troede jeg, jeg skulle være pædagog. Jeg har altid vidst, jeg gerne ville arbejde med mennesker, og det virkede som et oplagt valg.



Hvad vil du lave i stedet for at arbejde som pædagog?

Jeg har fattet stor interesse for psykologi i løbet af uddannelsen, så nu tager jeg en overbygning i pædagogisk psykologi. Jeg kunne for eksempel forestille mig at arbejde som konsulent inden for det offentlige eller starte min egen virksomhed.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.