Howard Gardner på Als: Her er alle gode til noget

Professor Howard Gardner er på få år blevet mange pædagogers helt, og hans teorier om de mange intelligenser er blevet en helt ny måde at anskue børn på. I Danfoss Universe på Als bliver Howard Gardners teorier til virkelighed, her kan både børn og voksne udfordre alle deres intelligenser og lidt til

En lille pige lægger sig under en 450 kilo tung sten. Stenen dingler faretruende fra en kæde i loftet. Et par meter derfra stikker en dreng hånden ind i et bur, hvor en glubsk hund begynder at savle og gø.

Hvis den amerikanske professor Howard Gardner havde set børnene, havde han sandsynligvis sagt, at de trænede deres intra-personlige intelligens. Drengen og pigen ville ikke ane, hvad den 63-årige amerikaner mener med det, men de ville også være ligeglade, for de har det sjovt.

Stenen, som er boltet forsvarligt til loftet, og den kunstige hund, befinder sig i Danfoss Universe på Als.

Præcis på dette sted sad den unge Mads Clausen for mange år siden og puttede hjemmelavede ventiler i en balje vand for at se, om de holdt tæt - det gjorde de, og mange af de andre ting, han udviklede, også, og dermed lagde han grundstenen til verdensfirmaet Danfoss.

Mange år efter - men sikkert med den samme nysgerrighed - udviklede den amerikanske professor Howard Gardner sine teorier om de mange intelligenser, som er blevet en gevaldig øjenåbner i forhold til børn og læring for mange pædagoger, lærere og forældre.

For at gøre en lang historie kort er den nu afdøde Mads Clausens begejstring for teknik og naturvidenskab og Howard Gardners fascination af den menneskelige intelligens forenet i en besynderlig park i et fjernt hjørne af Danmark.

Danfoss Universe er noget så sjældent som en forlystelsespark, hvor børn og voksne ikke skal koble hjernen fra i indgangen - men tværtimod bruge alle deres intelligenser.



Tusindvis af børn. I 2000 opstod ideen i Danfoss om at lave en park, hvor børn og unge bliver begejstret og fascineret af teknik og naturvidenskab - på den lange bane skulle det skabe flere ingeniører, videnskabsfolk og andre, som kan udvikle fremtidens tekniske løsninger. Howard Gardners ideer, om at børn lærer på mange forskellige måder og har vidt forskellige evner, var oplagt at bruge i denne sammenhæng, og det blev dermed gjort.

Tusindvis af skoleelever, SFO'ere og børn med deres forældre har besøgt parken siden åbningen sidste år, og også denne dag vælter børnene rundt mellem hinanden og løser opgaver, prøver udfordringer og attraktioner.

En teenagepige sidder med høretelefoner og mikrofon og gentager sætninger på ungarsk og kinesisk, mens hendes udtale og lyde bliver vist i kurver på en computerskærm og sammenlignet med den rigtige udtale.

En skærm på væggen viser billeder af ansigter. Det er nu op til dig at vurdere, om personerne på væggen eksempelvis er vrede, chokerede eller glade, og derefter kan du se, hvad andre mennesker har vurderet før dig - og dermed kan du bedømme din egen sociale intelligens - eller den inter-personlige intelligens.

Et bord er delt af en skærm på midten, og på hver side af bordet er en kasse med klodser i forskellige former. To personer sidder på hver sin side af bordet, og den ene person skal fortælle, hvad hun bygger med klodserne. Det er nu op til den anden person at forstå og efterligne, hvad der bliver forklaret. Bordet er en lækkerbisken for Howard Gardner, da den sproglige, den rumlige, den matematisk/logiske og muligvis også den kropslige intelligens bliver brugt på en gang. Og så er legen endda lige til at kopiere i enhver SFO.

En dreng forsøger at få to små træklodser til at balancere oven på hinanden. Det lyder ikke svært, men det er det, når den ene træklods sidder i grebet på en minirobot på hjul, og drengen skal styre venstre hjul, mens hans far skal styre højre. Nogle børn er gode til at få robotten til at bevæge sig i samarbejde med andre, mens andre børn er mindre gode til det, og når lærere eller pædagoger er her med en flok børn, opdager de måske pludselig, at nogle børn bør løse flere opgaver i samarbejde med andre børn.

Alle børn og for den sags skyld også voksne har forskellige intelligensprofiler, og de forandrer sig (forhåbentlig) hele tiden. Hvis et barn er dårlig til matematik, kan denne intelligens trænes, men det skal måske ikke ske ved at sidde og lægge tal sammen, måske skal hun lave mønstre med sten, som en pige sidder og gør på et bræt med felter på.



Kropslig intelligens. En trappe fører op til den kreative afdeling, hvor en lille pige med en supermand-T-shirt på står og fumler med små magneter, stænger og klodser og forsøger at få det hele til at hænge sammen. Hun har åben mund og vil ikke forstyrres.

Ved siden af hende snor en kæmpe pink sofa uden ryglæn sig igennem hele rummet. En teenager ligger og flyder med en pude i nakken, og hvis han vendte sig om, kunne han læse en historie om opfindelser og intelligenser.

Farverne og lydene fra det lille rum ved siden af kunne minde om en abstrakt kunstvideo, men når du kommer tættere på, kan du se, at det er børn, som skaber de mange bevægelser på skærmen. En dreng er gået ind i sig selv, mens hans ben danser disco, og hans ene arm strækkes mod loftet - John Travolta har ikke levet forgæves - og drengens bevægelser vises forsinket på skærmen. Teknikken bruges også i musikvideoer, men i Danfoss Universe bruges den til at træne den kropslige intelligens. Det ved drengen ikke, han synes bare, at hans egne bevægelser er fantastisk flotte, og han er nærmest blevet forelsket i sine egne dansetrin. Skærmen tiltrækker mange børn og ofte også de børn, som ikke er gode til fodbold eller håndbold, for pludselig opdager de, at deres krop kan nogle helt utrolige ting.

I det hele taget er parken et sted for alle børn. Børn med autisme har haft glæde af at kunne fordybe sig i flere af parkens udfordringer og opgaver. Selv om flere af udfordringerne er svære, vil børnene ikke opleve, at de fejler. Børnene får ikke point eller karakterer for deres præstationer. Parkens filosofi er, at alle børn er gode til noget, og de vil hurtigt selv opdage, hvad det er.

Heller ikke når børnene måler deres intelligens, er der gode eller dårlige resultater - alle er lidt stærkere i en intelligens frem for en anden.

I en lille bås kan du sætte sig dig på en stol foran en skærm og få målt din intelligensprofil ved at svare på en række spørgsmål - som kritik kan her nævnes, at der er lige lovligt få spørgsmål til at komme i dybden med sin profil - f.eks. scorede jeg nul i den logisk-matematiske intelligens, og det kan ikke passe! Men for børn er det en sjov måde, at se hvilken retning deres profil peger. Og som Howard Gardner påpeger, kan det godt lade sig gøre at træne de intelligenser, du ikke er stærk i.



Overnaturlige rum. De pædagoger og lærere, som er trætte af larmen i institutionerne vil elske øvelsen i det "overnaturlige rum". To børn sidder i hver sin ende af et bord med overkroppen og hovedet liggende ind over bordpladen. Børnene har pandebånd med elektroder på, og de konkurrerer om, hvem der er bedst til ikke at tænke på noget - med andre ord udsender hjernen alpha- og thetabølger, som bliver opfanget af pandebåndet og sendt videre til en computer. Thetabølger opstår, når du er søvnig og dagdrømmer, alphabølger opstår, når du er rolig og afslappet, og den sidste tilstand får en lille bold på bordet til at trille mod din modstander! Kampen er lige nu meget lige, om det er fordi de ikke kan slappe af eller omvendt, ved jeg ikke. o



Skoleklasser og SFO'ere kan besøge parken og få undervisning af en af de tilknyttede facilitatorer. Her bliver der også lagt vægt på fascinationen og begejstringen, mens børnene bliver klogere på fysiske og naturvidenskabelige fænomener. Ideen er at tage fat i børnenes hverdag, derefter at give dem en basisviden og så med det samme lade børnene komme med ideer, til hvordan de kan bruge deres nye viden, som for eksempel en hydraulisk cykel, der kan cykle på trapper.







Howard Gardners intelligenser





Den lingvistiske/sproglige intelligens

Kan øves med rim og remser, historiefortælling og sprog i forskellige kontekster.



Den logisk-matematiske intelligens

Kan øves ved at introducere børn til en verden af objekter, som de kan organisere og reorganisere efter forskellige proncipper, og som de kan tælle og måle på forskellige måder.



Den visuel-rumlige intelligens

Kan øves ved at præsentere børn for rumlige former og bed dem om at gengive dem.



Den kropslige-kinæstetiske intelligens

Styrkes via dans, sport, og andre fin- og grovmotoriske øvelser. Kan også øves ved at træne børn i at mime følelser, tanker og ideer, eller fortælle historier med kroppen.



Den musikalske intelligens

Kan øves gennem aktiv lytning, baggrundsmusik og rim, remser og sange. Man kan lade børn lytte til forskellige musikstykker og kategorisere dem i forhold til genrer, følelsesmæssigt udtryk osv.



Den inter-personlige intelligens

Evnen til at forstå andre menneskers føleleser, motivationer osv. Styrkes ved at lade børn arbejde på fælles projekter, der kræver, at de finder frem til og bygger på hinandens styrker og lærer at forstå hinandens signaler.



Den intra-personlige intelligens

Evnen til at forstå og handle i forhold til sit eget følelsesliv. Kan styrkes via rollespil, hvor børn trænes i at se selv i forskellige situationer.



Den naturalistiske intelligens

Evnen til at ordne og klassificere verden omkring sig, finde mønstre og sammenhænge samt identificere og organisere. Kan styrkes ved at se efter ligheder og sammenhænge og mønstre i omgivelserne for eksempel i naturen.



Den eksistensielle intelligens

Den 9. intelligens er endnu ikke bliver fuldt ud anerkendt. Den handler om at forstå sig selv i forhold til omverden.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.