Genbrug. Naboens badebold bliver til en sol

Børnene er med, når Stenurten forvandler lokaler til himmelrum og eventyrlige landskaber. Her kan en gammel badebold komme til at glimte og stråle som en sol.

Værkstedet summer af aktivitet, da Børn&Unge besøger institutionen Stenurten på Frederiksberg i København. Pelle, Hilde og Vigga skal hjælpe med at lave en sol til dag- og natrummet, og Line Madsen, der er tovholder for skraldeprojektet, har derfor betrukket en gammel badebold med stykker af gult plastik.

Pædagogen holder bolden frem og opfordrer børnehavebørnene til at mærke.

»Ved I, hvad det er?« spørger hun.

»Det er lavet af det samme som solen,« svarer Pelle alvorligt og rører ved det gule materiale.

»Det føles som en madras,« tilføjer han.

»Det er fra min gule regnjakke,« fortæller Line Madsen.

Der er stille et øjeblik. Så vil Vigga vide, hvor badebolden kommer fra.

»Fra min nabo Mona,« svarer Line Madsen og finder en kasse frem med farvesorteret skrald.

Her ligger en vaselinedåse sammen med en tom æske halspastiller, en oplader til en mobiltelefon, små plastikdyr, en sodavandskapsel, stykker af spejle, perler og meget andet – alt i nuancer af gul, guld og orange.



Fordybelse. Stenurtens værksted finder man i personalestuen, hvor resterne af lim og glimmer på mødebordets voksdug vidner om de kreative udfoldelser, der finder sted her. Pædagogerne håndplukker et lille antal børn og tager dem med ind i værkstedet, når der skal laves nye installationer af gamle sager.

»Jeg kan godt lide at være her med 3-4 stykker ad gangen. Det giver en dejlig ro og tid til børnene hver især,« forklarer Line Madsen.

Pelle har grebet fat i en gul tandbørste fra kassen.

»Den her vil jeg komme på,« siger han og rækker ud efter sit glas med limlak.

Hilde har gjort en bunke små, gyldne pomponer klar, mens Vigga har udset sig en orangegul frø. Hun pensler badebolden med lim og sætter frøen fast ved siden af låget til vaselinedåsen.

Som bolden ser ud nu, med klatter af lim og tilfældigt placerede dimser, er det svært at forestille sig, at den kan komme til at pynte andre steder end på genbrugspladsen. Men sådan ser alle kreationerne ud undervejs i processen. Det er nu engang kasserede sager, børnene arbejder med. Og det kræver blot et blik rundt i Stenurtens lokaler at forvisse sig om, at også en gammel badebold kan komme til at stråle om kap med solen.



Genbrug

opkaldt efter en sagnkonge

● Reggio Emilia er en by i det nordlige Italien med omkring 170.000 indbyggere. Det er samtidig navnet på en pædagogisk tilgang, som opstod i området omkring byen i efterkrigstiden.

● Reggio Emilia (RE) som pædagogisk tilgang fokuserer på barnets kompetencer og dialog mellem voksne og børn. Institutionens indretning er vigtig for RE. Rummene skal indbyde til kreativ tænkning og må ikke begrænse børnene i deres lyst til at udfolde sig.

● Begrebet ’ReMida’ er centralt i RE. Opkaldt efter sagnkongen Midas, som kunne forvandle alt til guld, går ReMida ud på at indsamle overskudsmaterialer og bruge dem til at skabe nyt sammen med børnene. Målet er at undgå spild og samtidig stimulere børnenes fantasi og kreativitet.

● Der er ReMida-centre flere steder i Danmark, blandt andet i Jelling, Randers, Hjørring og Odense. Her indsamler folkene bag centrene kasserede materialer og tilbyder undervisning og aktiviteter for skoler og dagtilbud i området.



Kilder: Wikipedia, remida.dk, reggioemilia.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.