Forældretema; Ikke bare et nummer i systemet

Hver gang et barn begynder i vuggestue, begynder samtidig et samarbejde mellem institutionen og forældrene. For begge parter er det vigtigt, at samarbejdet fungerer

Klokken er ni mandag den 3. april, en ganske særlig dag for Dicte Christiansen på 14 måneder og hendes forældre Mads Brøkner Christiansen og Ninette Guldfeldt Christiansen. I dag begynder Dicte i den integrerede vuggestue og børnehave Drivhuset på DTU i Lyngby.

Egentlig er det anden gang, Dicte Christiansen begynder i institution, men på grund af en flytning har det været nødvendigt at flytte hende til Drivhuset. Mads Brøkner Christiansen er ph.d.-studerende på DTU, og derfor har den lille familie fået plads i Drivhuset, hvor 50 procent af pladserne er forbeholdt børn, hvis forældre har tilknytning til DTU. Ninette Guldfeldt Christiansen arbejder som pædagog i en anden institution i Lyngby.



Introduktionsmøde. Ugen inden Dicte Christiansen begynder, har Mads Brøkner Christiansen og Ninette Guldfeldt Christiansen været på besøg i Drivhuset. De er blevet vist rundt, og Drivhusets leder Rikke Gaard har fortalt om åbningstider, frugtordning, madpakker og pædagogiske læreplaner.

Den pædagog, som de skal have mest kontakt med, har ferie, men hun har skrevet et lille brev. Begge forældre ville ellers gerne have hilst på stuepædagogen, men de er også glade for brevet, der blandt andet fortæller dem, at de skal møde klokken 9.00 til 10.30 den første dag, og at de skal forvente at bruge en uge til at køre Dicte ind.

"Jeg synes, det er sødt af pædagogen, hun kunne jo ligeså godt bare have fortalt lederen, hvad hun skulle sige," siger Ninette Guldfeldt Christiansen.

"Det viser, at hun er interesseret i sit job, at hun ikke bare er gået på ferie uden at tænke over, at der er en ny, som skal starte," supplerer Mads Brøkner Christiansen.

På mødet spørger institutionsleder Rikke Gaard flere gange forældrene, om de har spørgsmål. Det har de ikke, men de bliver enige om, at spørgsmålene nok dukker op i løbet af den første uge.

Mødet er forbi, og både Mads Brøkner Christiansen og Ninette Guldfeldt Christiansen er enige om, at de har fået det at vide, som de havde brug for.



Vigtigt at samarbejde. Ninette Guldfeldt Christiansen har fri hele ugen, og Mads Brøkner Christiansen har fri mandag og onsdag, så de har god tid til at køre Dicte Christiansen ind. Første gang hun begyndte i vuggestue, blev Mads Brøkner Christiansen noget overrasket over, at han ikke bare kunne aflevere sin datter til pædagogerne den første dag og så tage på arbejde. Han havde aldrig hørt om, at børn skulle køres ind i en institution.

"Hele indkøringskonceptet kom bag på mig. Men nu kan jeg godt se, at det er ret vigtigt. Sidste gang gik det fint, så det tror jeg også, det gør denne gang," siger han.

Ninette Guldfeldt Christiansens forventninger til den første uge går på, at det bliver en stille og rolig uge, hvor Dicte kan falde til. I starten håber hun, at der er en fast voksen, som tager sig af Dicte for at give hende tryghed.

Begge forældre er enige om, at samarbejdet mellem forældre og pædagoger er uhyre vigtigt. Mads Brøkner Christiansen begrunder det med, at meget af barnets tid foregår i institutionen.

"Jeg forventer, at vi bliver hørt, både hvis vi vil spørge om noget eller er bekymrede for Dicte," siger Mads Brøkner Christiansen.

"Det er også vigtigt at have en følelse af, at pædagogerne kender ens barn, at de ved, hvad hun har lavet i løbet af dagen, om hun har været tvær eller glad," siger Ninette Guldfeldt Christiansen.



Tid er nøgleord.Et samarbejde kræver en indsats fra begge sider, og Mads Brøkner Christiansen og Ninette Guldfeldt Christiansen tror, at tid er nøgleordet.

"Det er vigtigt, at forældre giver sig tid. Det betyder meget, at man lige kommer ti minutter før ud af døren om morgenen, sådan at ens barn kommer stille og roligt i gang med dagen, og det samme om eftermiddagen når man kommer for at hente sit barn," mener Ninette Guldfeldt Christiansen.

"Det gælder egentlig også for pædagogerne. De skal også tage sig tid til at opleve børnene, som de forskellige mennesker de er," siger Mads Brøkner Christiansen.



Pædagogindblanding. For Mads Brøkner Christiansen er det også vigtigt at have en dialog med pædagogerne, og det er helt i orden, at pædagogerne peger på nogle ting, hvis de kan se, at de som forældre har vaner, der gør hverdagen sværere for Dicte. Ninette Guldfeldt Christiansen uddyber med et eksempel om, at der måske kan være noget, som ikke er et problem derhjemme, men nede i vuggestuen er det.

"Derhjemme er det nemmere og mere hyggeligt bare at give Dicte overtøj på, men hun skal jo også lære det selv, og det kan måske være irriterende for pædagogerne, at Dicte slet ikke kan finde ud af at tage tøj på selv. Og så er det da i orden, at pædagogerne spørger, om vi har overvejet at lære Dicte selv at tage tøj på. For måske har vi som forældre ikke tænkt på, at det er et problem dernede," siger hun.



Første dag i Drivhuset. Pædagog Lissen Olfert fortæller, at den første dag fokuserer hun mere på forældrene end på barnet. Hun bruger gerne den første tid på at spore sig ind på, hvem familien er.

"Samarbejdet med forældrene er altafgørende. Jeg giver noget af mig selv og viser, at jeg er interesseret i deres lille familie. De må gerne få en følelse af, at de er specielle og ikke bare et nummer i systemet," fortæller hun.

Lissen Olfter peger på, at hvis hun har et godt forhold til forældrene, smitter det af på barnet.

"De fleste børn er meget følsomme overfor kemien mellem forældre og pædagoger," forklarer hun.

Efter en halv time kommer de største børn ud på legepladsen, og der bliver mere roligt på stuen. Lissen Olfert stiller spørgsmål til Mads Brøkner Christiansen og Ninette Guldfeldt Christiansen om alt, hvad der er værd at vide om Dicte. Ninette Guldfeldt Christiansen beskriver Dicte som et glad barn, der har sovet igennem, fra hun var tre uger gammel. Hun har kun har været syg to gange. Og så har den lille pige noget af et temperament.

Det får både Lissen Olfert og de andre børn en forsmag på, da kassen med biler bliver taget frem, og det går op for Dicte, at hun skal dele bilerne med de andre børn. Hun sætter i et hyl og stopper først, da mor Ninette Guldfeldt Christiansen går over til hende.

Første dag i Drivhuset er ved at være slut. Lissen Olfert foreslår, at Dicte allerede dagen efter prøver at være alene i en halv time, Ninette Guldtfeldt Christiansen stritter lidt i mod. Hendes ansigtsudtryk skifter fra at være opmærksomt og lyttende til en bekymret mine.

"Hvis hun bliver ked af det, synes jeg ikke, Dicte skal presses til at være alene," siger Ninette Guldfeldt Christiansen henvendt til pædagog Lissen.

Efter lidt snak frem og tilbage indvilliger Ninette Guldfeldt Christiansen i at prøve at lade datteren være alene dagen efter.



Forældre skal føle sig velkomne

Ifølge leder Rikke Gaard i den 0-6-års integrerede institution Drivhuset er et ordentligt samarbejde med forældrene vigtigt for at bevare arbejdsglæden. Derfor bruger pædagogerne også tid på at få både børn og forældre til at føle sig velkomne

Hvad gør I, for at nye forældre skal føle sig velkomne?

"Til nye forældre går vi hen og præsenterer os og spørger ind til, hvordan det går med deres barn. Generelt sørger vi for at sige godmorgen og farvel til både forældre og børn. I det hele taget handler det om at være imødekommende og venlige."

Hvad skal der til for at få et godt samarbejde med forældrene?

"Der skal være en åben og ærlig kommunikation. Det siger vi til alle forældre, når de starter. Det er vigtigt, at de spørger os, hvis de undrer sig over noget for at undgå misforståelser. Det kan jo være, der er nogle ordentlige og begrundede svar på deres spørgsmål.

Det er lige så vigtigt, at personalet også spørger forældrene og tager dagligdagsting med det samme, frem for at vente til forældresamtalen tre måneder efter barnet er startet. Vi skal undgå, at tingene hober sig op."

Hvad spørger forældre typisk om?

"Hvornår kommer mit barn med på tur?" er et typisk spørgsmål. Det er vigtigt, at vi begrunder vores svar med faglige argumenter. Det kan jo være, at deres barn faktisk er ved at finde venskaber og lige er begyndt at lege "far, mor og børn". Så er det vigtigt at få forældrene til at forstå vigtigheden af, at børn leger, og at børnene får lov til at lege, når barnet selv tager initiativ til det."

Hvad betyder det, at der er et godt forældresamarbejde?

"Det er meget vigtigt. Hvis det ikke fungerer, bruger man utrolig meget energi på at tænke på, hvorfor det ikke fungerer. Et dårligt samarbejde kan dræbe enhver arbejdsglæde. Forældrene får ikke alle deres ønsker opfyldt, men vi skal kunne lytte og diskutere med dem, men bruge vores faglighed til at tage beslutningerne."



For at blive bedre til at samarbejde med forældrene skal personalet i Drivhuset have en personaledag, der netop sætter fokus på forældresamarbejdet. De skal sammen med psykolog John Andersen fra UdviklingsForum blandt andet diskutere, hvordan man håndterer uenighed.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.