Folkeskolereform. Kvalitetsløft skal redde SFO’en

700 børn blev udmeldt af Silkeborgs SFO’er som følge af folkeskolereformen. Nu satser kommunen på kvalitet som tiltrækningskraft. Det er et eksempel til efterligning, siger BUPL.

For skrabet et fritidstilbud i forhold til prisen. Det erkender Silkeborg Kommune kan have været en af grundene til, at 700 børn i kølvandet på folkeskolereformen blev meldt ud af deres skolefritidsordning.

For at få børnene tilbage i SFO’erne satser Silkeborg derfor på at udvikle de bedste og mest attraktive SFO’er.

Kommunen har afsat en halv million kroner til, at SFO’erne kan lade sig inspirere af hinanden – for eksempel gennem jobbytte eller fælles kursusdage for de ansatte. For mens nogle SFO’er har oplevet drastiske fald i børnetallet, har andre kunnet fastholde børnene, eller de oplever ligefrem tilgang.

»Vi vil have pædagoger og ledere i vores tilbud til at dele deres viden og erfaringer med hinanden, så vi kan gøre det, der virker bedst. Vi skal lære af succeserne og lave et så kvalificeret tilbud, vi kan. Jeg troede egentlig, at SFO’erne ville blive tømt for børn efter reformen, men der er ikke længere et markant samlet fald, så der er behov for et stærkt SFO-tilbud,« siger skolechef i Silkeborg Kommune Huno Kjærsgaard Jensen.



Udbredt børneflugt. Samlet faldt børnetallet i SFO’erne i Silkeborg sidste år med 10 procent, og tendensen til børneflugt er udbredt i hele landet og gælder både SFO og klub, viser en BUPL-opgørelse, der bygger på tal fra 44 danske kommuner. I perioden fra oktober 2013 til oktober 2014, da folkeskolereformen var trådt i kraft, faldt dækningsgraden for ­ 0. til 3. klasse gennemsnitligt med 5,8 procent, og for 4. til 9. klasse med 14,6 procent.

Derfor er forretningsudvalgsmedlem i BUPL med ansvar for skoleområdet Lars Søgaard glad for at høre, at Silkeborg vil vende nedgangsspiralen og kæmpe for fritidstilbuddenes overlevelse.

»Vi får hele tiden tal, der viser, at færre børn går i SFO og klub efter reformen, så det er positivt, at en kommune gør noget ved det. De andre kommuner kan bare komme i gang,« siger Lars Søgaard, der langt oftere oplever, at SFO’erne bliver glemt i debatten om folkeskolereformen og dens lange skoledage.



Anderledes aktiviteter. De lange skoledage er også udfordringen for SFO’erne i Silkeborg. Men de steder, hvor pædagogerne formår at fastholde børnene, har man fået skabt nye aktiviteter, der også giver kvalitet for de børn, der kommer sent og måske kun er en time i SFO.

Det fortæller leder af Sejs Skoles fritidsdel Hanne Bach Pedersen.

»I skolen er børnene rigtig meget sammen med de samme voksne i de samme rammer, så vi prøver at lade børnene møde voksne, der gør tingene anderledes. Vi har særlige aktiviteter for hver aldersklasse, pige- og drengeaktiviteter og ugens overraskelse – måske bowling med et hvidkålshoved. Og vi har en månedens gæst, der i dag var en far, der spillede trombone,« siger hun.

Især har pædagogerne fokus på aktiviteter for 2. og 3. klasserne, og de ældre klubbørn kan vælge et modul med to gange aftenklub for billige penge.

»De årgange kunne tænkes at ville noget andet, men det er hos os, de mødes, og vi har aldrig haft så mange tilmeldte som nu,« siger Hanne Bach Pedersen.

Sejs SFO har endnu ikke søgt ­kommunes puljemidler, men vil gerne være med til at videndele.

»Vi vil gerne snakke om, hvordan vi kan give børnene gode eftermiddage, nu de er blevet så korte,« siger SFO -lederen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.