Færre vil være pædagog

Det er stadig populært at blive pædagog, men den stigning i ansøgertallet

Lidt færre end sidste år har i år søgt ind på pædagogseminarierne. Det betyder, at den overraskende stigning, som man så sidste år, er vendt. Det er dog ikke noget, som får rektorerne på seminarierne til at frygte, at de ikke kan få fyldt pladserne. Pædagogseminariernes Rektorforsamling mener, at faldet på 2,6 procent er ubetydeligt, når der tages højde for de små ungdomsårgange, der netop i disse år præger søgningen. I år har 8972 søgt pædagoguddannelsen mod sidste års 9207. Hvis man ser på de ansøgere, der har pædagoguddannelsen som første prioritet, er faldet kun på 1,8 procent, idet ansøgere i år er på 5271 mod 5366 sidste år. I studieåret 2006/2007 er der plads til 5393 på pædagogseminarierne, så der vil ideelt set være plads til alle med pædagoguddannelsen som første prioritet.

Formand for Rektorforsamlingen, John Gulløv mener, at den aktuelle søgning til pædagoguddannelsen viser, at pædagogisk arbejde fortsat er et uhyre attraktivt professionsområde hos de uddannelsessøgende.

"Det afspejler, at pædagogen spiller en vigtig rolle i fremtidens velfærdssamfund som personen, der kan og skal gøre en forskel for de mange. Og det afspejler også, at mange unge er interesserede i de givende og udfordrende opgaver, der er forbundet med arbejde inden for det pædagogiske område. Pædagogen er et vigtigt omdrejningspunkt for udviklingen på børne- og ungdomsområdet samt inden for socialpædagogikken og ældrepædagogikken," siger han.

John Gulløv er stadig meget utilfreds med, at man ikke i den nye lov for pædagoguddannelsen fik gjort noget ved den lønnede praktik. Han synes, at det er perspektivløst og bunder i en snæver økonomisk logik, at man fastholder en 15 måneders praktik i en uddannelse på tre et halvt år.

"Nu må Undervisningsministeriet og kommunerne vise, at de er villige til at sikre, at den lønnede praktik får det faglige niveau, som er lovet i forbindelse med forarbejderne til loven," siger han.

Pædagoguddannelsen blev evalueret i 2002, og rapporten anbefalede en reform af uddannelsen med blandt andet afskaffelse af den lønnede praktik ud fra kvalitetshensyn. Daværende undervisningsminister Ulla Tørnæs fremlagde lovforslag om afskaffelse i 2003, men uden faglig begrundelse er lovforslaget siden blevet forringet, hvad angår praktikken, og man har således i loven fra april 2006 ikke løst praktikspørgsmålet. Baggrunden herfor var uenighed mellem regeringen og kommunerne om, hvordan en omlægning af praktikken kunne finansieres.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.