En lille vind fra nordvest

To børnehaver i Københavns Nordvestkvarter vil gerne være den lille vind, der blæser budskabet om, at det er vigtigt at lære børn om klima, ud til andre. Derfor synger de klimasange og laver en masse andet, der kan påvirke børnene og deres familier til at være klimabevidste.

På denne kolde, våde og blæsende novemberdag på legepladsen i børnehaven Gemmet er det svært at fornemme, at klodens klima er på vej mod en overophedning. Men da en lille gruppe piger på fire-fem år beredvilligt stiller sig op og af fuld hals synger de klimasange, som de har lavet sammen med pædagog Anders Chr. Enevoldsen, forstår man, at børnene er blevet klar over, at de bor på en jord, som de skal være med til at passe på.

Sangene 'Jeg har fået en jord' og 'Jeg bor på en fantastisk jord' handler om, at man også som barn kan gøre noget for, at klimaet ikke skal gå amok. Og det har netop været et vigtigt budskab for de to pædagoger, Anders Chr. Enevoldsen fra børnehaven Gemmet og Birthe Fosgrau fra Utterslev Kirkes Børnegård i det københavnske nordvestkvarter. De to institutioner har etableret et samarbejde for at lære børnene om CO2, forurening, klimaændringer og om mulighederne for at gøre noget ved det.

"Vi har som voksne et ansvar for at lære børnene nogle ting og for at være rollemodeller. Vi skal turde vise, hvad vi står for, og hvad der betyder noget for os. For børnenes spejler sig jo i os, så forskellige som vi nu er. Der står ingen steder, at vi skal lære børn om klima, men for mig er det et ansvar, som jeg må tage på mig," siger Anders Chr. Enevoldsen.

Birthe Fosgrau er enig.

"Vi har sagt til børnene, at de skal være miljøpoliti og holde øje med, om nogen sviner med vand, el og varme eller forurener vores omgivelser med affald. De synes jo, det er sjovt, når de kan komme efter nogle voksne, der er gået ud på legepladsen uden at slukke lyset på stuen. Og mange af forældrene fortæller, at børnene er blevet skrappe derhjemme til at være efter forældre og søskende, hvis de lader vandet løbe eller glemmer at slukke lyset. Det er vigtigt at lave en bevidstgørelse fra barnsben om, hvad der er vigtigt - uden at det bliver for frelst. Og så er det jo fedt, at børnene kan gå hjem og lære far og mor noget," siger hun.



Leg med klima. Det mest aktive i samarbejdet mellem de to institutioner foregår omkring sangene og koret 'Klimacapella', som har sunget foran Klimaministeriet, for borgmester Bo Asmus Kjeldgaard og på Københavns rådhusplads. De skal også synge på det alternative klimatopmøde. Derudover har institutionerne på hver deres måde arbejdet med emnet.

I Gemmet har de haft et to ugers tema for de største børn, hvor de har snakket om, læst om og studeret klima på mange forskellige måder. De har lavet eksperimenter med at fryse legetøjsdinosauerer ned i en pose og så tø dem op igen for at tydeliggøre, at klimaet har været et andet her på jorden tidligere, og at det gav mulighed for andre dyrearter. De har lagt forskellige ting sammen med noget jord ned i syltetøjsglas for at se, hvad der kan formulde, og hvad der ikke kan. Og så har de lavet to flotte jordkloder af badebolde og papmaché.

"Vi har snakket om, at når isen smelter ved polerne, så kommer der mere vand i havene, og hvad det kan betyde for landene og menneskene. Og om, at vi kan bruge alternative kraftkilder som vindkraft, så derfor har vi også lavet vindmøller på kloderne," fortæller Anders Chr. Enevoldsen.

I Utterslev Kirkes Børnegård har de arbejdet med miljø, klima og forurening i længere tid. For eksempel har Birthe Fosgrau og nogle af børnene over et helt år haft et tema om træer. Det tætte naboskab til Utterslev Mose har betydet, at børnene har valgt tre træer ud som 'deres', og med dem og rundt om dem er der foregået en del aktiviteter. Samtidig er de hvert år med til at samle affald ind, de har deres egen kompostbunke, hvor det organiske affald samles, og der er kasser på hver stue, hvor man samler papir ind og genbruger det til at lave for eksempel skåle af. For nylig har børnene lavet deres egne vindmøller, som skal samles til en vindmøllepark på legepladsen.

"Vi satser meget på at forbedre miljøet, så vi har snakket om brugen af sølvpapir og lavet kampagner for at få forældrene til at bruge madpapir i stedet for. Vi har også lavet forsøg med, hvordan forskellige ting formulder eller ikke formulder, og derudfra snakket om, hvorfor der er nogle ting, som vi ikke bør smide i naturen," siger Birthe Fosgrau.



Et svært emne. Det kan være svært at forklare så små børn, hvad klimaet er for en størrelse, og hvad de voksne snakker om, når de hele tiden siger noget med CO2. De to pædagoger siger, at de har forklaret børnene, at CO2 er en slags gas, som skader klimaet og dermed jorden, hvis der kommer for meget af den. Og at man kan gøre noget, for at det ikke sker.

Anders Chr. Enevoldsen er klar over, at børnene ikke nødvendigvis forstår teksterne i sangene, selv om de har snakket en del om dem.

"Men det kender vi vel alle, fra vi var børn: At vi sang noget, som vi ikke forstod, og først senere gik det op for os, hvad det faktisk betød. Men vi har da talt en del om teksterne. For eksempel synger vi: 'Jeg holdt vejret og slap en vind' i en af sangene, og børnene er helt klar over dobbeltbetydningen i den tekst. Jeg har jo også ?

? prøvet at lave det lidt humoristisk, og det ­appellerer i høj grad til børnene. Men selvom vi har snakket meget, kan børnene alligevel ikke komme med et svar, hvis du spørger dem, hvad klima er," siger han.

Birthe Fosgrau har lavet mange naturforsøg med børnene.

"For eksempel har vi taget en lille snemand ­indenfor på en bakke og derefter fulgt med i, hvordan den smeltede, fordi der var varmere indenfor. Bare det at forstå, hvad tø betyder, kan være svært nok," fortæller hun.

Birthe Fosgrau mener, at det er vigtigt at tage et emne som klima op, når børnene hører om det alle vegne, som de gør lige nu.

"Det er oplagt, at vi prøver at hjælpe dem med at forstå, hvad det handler om," siger hun.



Klimasange

Jeg har fået en jord

Melodi af Anders Chr. Enevoldsen



Jeg har fået en jord

jeg ka' passe på lige der, hvor jeg bor,

måske ka' jeg hjælpe min far og min mor,

fordi jeg tror,

at hvor vi bor

:/:der kan vi gøre noget :/:



Hvad ka' jeg gøre

er der nogen, jeg ka' spørge?

ka' jeg gøre noget større?

måske bare som jeg sagde lige før:

jeg ka' gøre allermest inde bag min egen dør!



Jeg bor på en fantastisk jord

Mel: Kan synges på 'Mariehønen Evigglad'



Jeg bor på en fantastisk jord

i Danmark - i det høje nord.

Mon klodens klima klarer sig?

nej, ikke uden dig og mig!



Skru ned for varme, lys og vand,

og spar på strømmen, som du kan.

En cykeltur er sund og go'

og vi får mindre CO2





Vi har fået os en jord

Mel: Kan synges på 'Our house, in the middle of our street'



Åh, åh, vi har fået os en jord

åh, åh, og vi synger højt i kor



Vi har fået os en jord,

jorden den er dejlig,

selvom der er fejl i.

Lige her, hvor vi bor,

må vi passe på den

så vor's børn ka' få den!



Åh, åh, vi har fået os en jord,

åh, åh, og vi synger højt i kor.



Jeg holdt vejret (rap)

Jeg holdt vejret, men slap en vind (pruttelyd med munden)

den blev til en orkan, som strejfede min kind.

Jeg holdt vejret, men slap en vind (pruttelyd med munden)

den blev til en orkan, som strejfede min kind

Jeg syn's det lugter (snus x 3)

Jeg syn's det lugter (snus x 3)

Jeg syn's det lugter (snus x 3)

Jeg syn's det lugter

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.