Digital pædagogik. Bolde bare hopper og hopper og hopper ...

En iPad behøver ikke bare at være en sjov spillemaskine. Pædagog Eva Fog bruger den populære tablet i sit kreative værksted, hvor børnene kan lære at lave animationsfilm.

At lave en tegnefilm med en hoppende bold kan være sin sag, i hvert fald når det er første gang man prøver. Også selvom man kan gøre det på en smart iPad.

Sofies første forsøg ender i en bold, der farer rundt over hele skærmen, hurtigere end øjet kan følge den.

»Den laver hopsakrussedulle,« konstaterer pædagog Eva Fog.

Sofie har endnu ikke forstået hemmeligheden bag en tegnefilm, men i løbet af den næste time skal hun blive meget klogere på den verden.

Sammen med Katinka, Sam og Lukas er hun kommet ind i pædagog Eva Fogs kreative værksted, hvor børnene i dag skal lære at bruge animationsprogrammet Do Ink på iPad. Alle fire børn går i SFO Universet på Frederiksberg.

I Eva Fogs værksted er iPads ikke hyggeligt spille- og lejetøj. Hun har på forhånd lagt programmet for den time, børnene har i det kreative værksted. Først skal de lave en bold, der hopper.



Trin for trin. Eva Fog viser på sin egen iPad, hvordan børnene skal gøre.

»Hernede skifter man billede,« siger hun og trykker i bunden af iPad’ens skærm.

Hun viser altid børnene, hvad de skal gøre, på sin egen iPad, ligesom hun altid deltager sammen med børnene. Og alt, hvad de skal lære, gennemgår hun slavisk.

»Den illustrering af, hvad jeg foretager mig, gør forskellen på, om jeg får alle sammen med, eller om jeg kun får halvdelen med. I det øjeblik jeg ikke deltager, udelukker jeg en stor del af børnene,« siger hun.

Trin for trin guider Eva Fog børnene i, hvordan man laver de enkelte billeder, som en tegnefilm skal sættes sammen af.

»Sofie, det er her, du skal huske idéen med en tegnefilm,« tilføjer hun og viser, hvordan det er nødvendigt at skabe et nyt billede for hver centimeter, bolden skal flytte sig.

Sofie bøjer sig over iPad’en og tegner bolde.

»Husk et nyt billede, Sofie,« siger Eva Fog, der holder øje med, hvordan opgaven bliver løst.

Langsomt – og hurtigt – hopper boldene nu hen over skærmene. Bortset fra hos Lukas, for han var på Do Ink-kursus ugen før, så han kender programmet og er nu i fuld gang med et større værk om to riddere, der har en drabelig fægtekamp. Senere kommer der også en rummand og en ufo indover. Fantasien har rigeligt med spillerum i tegnefilm.



Skal være kreativt. Mens Lukas tegner løs, går de andre tre børn i gang med de næste opgaver: Først skal bolden sættes sammen med noget andet i en komposition. Derefter skal de lave en animation med to ting, der bevæger sig. Til sidst er der fri leg, altså med animationsprogrammet. Børnene får ikke lov til bare at spille i Eva Fogs værksted. Det gør børnene derhjemme og de to dage, hvor de må have elektronisk legetøj med i SFO’en.

»Mit store mantra er, at børnene skal lære at bruge det digitale kreativt i stedet for bare at bruge det til at spille, skrive, surfe eller lave lektier på. Det er et redskab. Det er ikke kun leg og ballade,« fastslår hun.

Hendes værksted skal slet ikke betragtes som et iPad-rum på linje med computerrummet og konsolrummet, hvor børnene kan få udlevet spilletrangen.

»Jeg har et kreativt værksted. Jeg kunne lige så godt have akrylfarver i stedet,« siger Eva Fog, der også tegner helt almindelige, analoge tegninger på papir med børnene. Og nogle gange hiver hun tegninger og billeder ind i app’en Art Rage, hvor børnene så kan tegne videre digitalt.

»Mit hovedfokus ligger på det kreative, på at give børnene færdigheder og en idé om, hvad kunst og animation er. De skal også lære, hvordan man bruger de forskellige medier,« siger hun.

Og børnene er vilde med det, selvom de ikke må spille på de små skærme. Konstant er der børn, som banker på for at høre, hvornår det er deres tur til at komme ind og lave tegnefilm.

»Jeg kunne sætte 50 børn i gang på samme tid, så stor er interessen. Men det går ikke, for der er kun mig til værkstedet,« siger hun.



Ballonen sprænger. Timen er ved at være gået. Lukas har efterhånden fået tegnet 102 tegninger til sin tegnefilm, og de to rummænd ender i total kamp.

Katinka har tegnet en lille bil, der futter afsted. Sofie har sat en sky ind til sin hoppende bold, men skyen har så meget fart på, at bolden nærmest er kommet ud i et stormvejr.

Sam bøjer sig helt ned over iPad’en. Han er ved at lægge sidste hånd på sin tegnefilm. Han har allerede lavet ballonen og det landskab, den svæver igennem. Og han har såmænd også smidt et søm ind, der eksploderer ballonen til sidst.

Nu er han ved at tegne en mand ind i fortællingen.

»Sådan ser han ud til sidst. Han bliver ked af, at ballonen sprænger,« siger Sam tilfreds.

»Du skal lige slette den sidste frame,« siger Eva.

»Nej, jeg skal lige lave ’the end’,« svarer Sam.



Vil du vide mere?

Så tjek Eva Fogs blog ud. Der er masser af gode råd og videoer, der guider dig en gennem programmerne. Du finder den her

paedagonok.evafog.dk



Tre gode råd fra Eva Fog

1. Lær programmerne at kende

Det er vigtigt at kende programmerne, så man kan hjælpe børnene, når de får trykket sig for langt ind i programmets sværere lag.

2. Hav små forventninger

Man skal ikke have for store forventninger til børnene. Man skal være klar over, at man ikke kan regne med, der sker præcis det, man ønsker.

3. Deltag

Vis det selv. Vi er børnenes rollemodeller. Vi er efterlignelsesværdige voksne, og børnene bliver inspireret. De synes, det er fantastisk, at vi er med. Det gør en forskel.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.