Det bliver i familien. Caroline skifter knogler ud med børn
Det bliver i familien. Caroline skifter knogler ud med børn
Knogler, jord og potteskår skiftes ud med bleer, børnehave og barneleg for Caroline Åskov Arnecke, når hun til september starter på pædagoguddannelsen i Odense. Hun har tidligere taget en bacheloruddannelser i religionsvidenskab og arkæologi, men har fundet ud af, at det er pædagogikken, hun brænder for.
»Jeg vil arbejde med børn. Det lyder måske som en kliché, men jeg vil gerne gøre en forskel. Jeg vil følge børns udvikling og støtte dem i den. Jeg vil prøve at give børn den allerbedste forudsætning for et godt liv. Det er så pissevigtigt, at de har gode pædagoger, for vi skal jo ikke bare opbevare børn,« siger hun.
Caroline Åskov Arnecke har en datter på to år, der har været med til at vække interessen for børn, men hendes beslutning om at blive pædagog skyldes også hendes mor.
»Min mor er uddannet pædagog og er leder i en børnehave og en vuggestue, så jeg har fulgt med på sidelinjen, siden jeg var barn. Jeg har været tilkaldevikar i den børnehave, hun er leder i. Jeg kender også de pædagoger, hun arbejder sammen med, så jeg er flasket op med pædagogikken, fra jeg var lille,« siger hun.
Caroline Åskov Arneckes mor er glad for sin datters valg.
»Jeg tror bestemt, at Caroline bliver en god pædagog. Hun har så meget drive og energi, så det er et godt valg. Pædagog er et godt job. Der er mange dårlige og grimme historier om pædagogfaget, men de gode historier er der hver eneste dag, og de ligger lige for fødderne af én. Det er en floskel, men pædagogjobbet giver mening, og man får så meget igen. Uddannelsen spænder vidt, så man behøver ikke sidde på det samme område resten af sit liv,« siger Dorrit Arnecke.
Caroline Åskov Arnecke glæder sig til at begynde på uddannelsen.
»Jeg håber at få nye spændende udfordringer. Jeg glæder mig til at lære, hvordan personligheder bliver dannet, og hvordan man kan arbejde med det. Så håber jeg, at de andre studerende er søde, og at der er lidt aldersspredning, for jeg er selv 27. Det ville være fedt, hvis der er andre forældre. Jeg håber også, at der er mere forbindelse mellem teori og praksis, end der var på mine tidligere uddannelser,« siger hun.
Børnene giver igen. Caroline Åskov Arnecke er ikke i tvivl om, hvad det bedste ved at være pædagog er. »Da jeg arbejdede som tilkaldevikar, gik jeg glad hjem, når jeg havde hjulpet børnene med at løse en konflikt eller havde haft tid til at tale med et barn, der havde brug for særlig opmærksomhed. Når jeg går hjem, er det givende at vide, at et barns liv måske er blevet en lille smule bedre, fordi jeg var der. Det giver så meget igen,« siger hun.
Da tallene for, hvor mange der var optaget på pædagoguddannelsen, blev offentliggjort, blev flere af BUPL’s medlemmer bekymrede. De er i tvivl om, hvorvidt der bliver job til de mange nyuddannede. Det bekymrer dog ikke Caroline Åskov Arnecke.
»Mange snakker om, at det kan være svært at få job bagefter, men jeg kan forstå på de erfarne pædagoger, som jeg kender, at det svinger meget. Selvom den politiske stemning lige nu er, at der skal være nedskæringer i pædagogfaget, virker det ikke, som om der er folkelig opbakning til det. Jeg er først færdig om tre et halvt år, og på den tid kan der ske meget,« siger hun.
Heller ikke Caroline Åskov Arnecke’s mor er bekymret.
»Hun har to andre uddannelser, hvor jobmulighederne er ringe. Der er altid brug for dygtige pædagoger på den lange bane. Der er tider, hvor det går op, og tider, hvor det går ned, men de dygtige pædagoger skal nok klare den. Min bekymring handler mere om, hvorvidt de pædagogstuderende får nok undervisning og bliver dygtige nok til at takle de udfordringer, der opstår, når man arbejder med børn,« siger Dorrit Arnecke.
Pædagoguddannelsen er et stort hit
5.163 har fået besked om, at de er optaget på pædagoguddannelsen, og det er 149 flere end i 2014. Det gør pædagoguddannelsen til Danmarks ubetinget største. I alt havde 7.000 pædagoguddannelsen som deres første prioritet.
»Det er positivt, at så mange vil være pædagog. Det viser samtidig vigtigheden af faget,« siger BUPL’s næstformand, Birgitte Conradsen, som forklarer den store søgning med, at faget er blevet langt mere anerkendt de seneste år.
Birgitte Conradsen mener, at der er hårdt brug for de mange kommende pædagoger, hvis kommunerne vil.
»Der er helt sikkert behov for dem, men spørgsmålet er, om kommunerne har viljen til at prioritere området, så vi kan få brugt alle de nye, veluddannede pædagoger,« siger hun.
Kønsfordelingen på pædagoguddannelsen - 2014/2015
Kvinder: 72%
Mænd: 28%
De 10 største uddannelser
Pædagog 5.163
Sygeplejerske 3.434
Diplomingeniør 2.412
Folkeskolelærer 2.372
Markedsføringsøkonom 2.351
Civilingeniør 2.129
Erhvervsøkonomi, HA 2.034
Socialrådgiver 1.979
Jura 1.520
Finansøkonom 1.481
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.