Computerspil på legepladsen

Legeredskaberne forestiller skildpadder og edderkopper. Der er knapper, som lyser, og børnene kan se på et display, om de fører. Legepladsen på Petersmindeskolen i Vejle er fyldt med teknologi og figurer fra computerspil. Det får børn der ellers sad ved computeren til at storme rundt udenfor

Nicolaj på syv år løber rundt i cirkler på toppen af et klatrestativ. Han leder efter grønne knapper, der lyser.

"Der er en grøn dernede. Nej, ikke der. Dernede. Godt, så står der 2-1 til de røde," råber Johan, også syv år.

Nicolaj har lige bragt sit hold foran i et computerspil, hvor det gælder om at klaske fluer på en skildpaddes ben. Selvom det er et computerspil, bliver han både våd og beskidt og får frisk luft, mens han klatrer rundt i sin sorte flyverdragt på et stort klatrestativ af stål.

Nicolaj leger på Danmarks første computerlegeplads, der ligger på Petersmindeskolen i Vejle. Legepladsen består blandt andet af to klatrestativer. Det ene ligner en edderkop, mens det andet er bygget op som en skildpadde med fire rutchebaner. Begge klatrestativer er udstyret med lamper, der kan lyse rødt og grønt og med et display, som børnene bruger til at vælge, hvilke spil de vil spille. Et af spillene er det, Nicolaj er i gang med. Han på drengeholdet, der kæmper mod pigerne. De løber rundt og trykker på de knapper, der lyser i netop deres farve. Drengene har de grønne knapper, og de lyser hele tiden nye steder, så de bliver tvunget til at løbe rundt og lede efter dem. Computeren er indstillet, så børnene ikke kan forudse, hvor de lyser. Der går taktik i legen, så børnene skiftes til at stå på toppen af klatrestativet og holde øje med knapperne, mens de nærmeste skynder sig at trykke. Undervejs får børnene masser af ture i rutchebanerne, og ind imellem når de lige at tjekke på displayet, hvem der fører.

"Skildpadden er sjov, fordi den kan lyse, og vi kan løbe hen og trykke på knapperne. Og så kan vi se på skærmen, hvem der fører," siger Nicolaj.

Hans klassekammmerat Johan er også godt tilfreds med legepladsen, selvom den ikke helt lever op til de forventninger, han havde, inden den blev bygget.

"Jeg kan godt lide den,

for det er verdens første fjernstyrede legeplads. Men før den blev bygget, troede jeg, det var sådan noget med rullebånd, så man kunne køre uden

at gå. Jeg har set sådan nogle i tegnefilm. De er vist i luft-

havne og sådan nogle steder," siger han.

Johan er dog ikke skuffet. Ud over de to klatrestativer fik han og de andre børn en sandkasse formet som en kæmpemæssig fisk. Ud af fiskens øje strømmer der vand, når børnene træder på nogle pedaler. Samtidig er der en stor gynge, som ligner en dinosaurus. Nogle af maskinerne får strøm fra solceller, der er placeret på vingerne af en stor metalsommerfugl.



Nyt for de voksne. Den elektroniske legeplads Sommmerfugledalen har eksisteret i et år, men det er seks år siden, de første ideer tog form. Dengang havde Petersmindeskolen kun en gammel legeplads på asfalt. Der skulle bygges en ny, og alle var enige om, at den skulle være anderledes end andre legepladser. Børnene blev taget med på råd. De byggede blandt andet figurer i Lego og kom med ideer, så de voksne kunne få en fornemmelse af, hvad børnene ville have. Der kom masser af forslag på bordet, men der var ikke penge til at føre dem ud i livet. Derfor blev der oprettet en forældreforening, som begyndte at samle penge ind.

De første 1.000 kroner blev tjent ved en hønseskidningskonkurrence, og derefter fulgte flere andre arrangementer for at tjene penge.

Foreningen havde også en anden funktion. Tre af medlemmerne var tidligere produktudviklere hos Lego i Billund. De stod for ideerne sammen med børn og voksne på Petersmindeskolen, mens legepladsfirmaet Noles tog sig af den konkrete udførelse og sørgede for, at sikkerheden er i orden.

Fem år senere stod legepladsen klar. Børnene fik en kort introduktion til den, og i løbet af ingen tid gik de selv i gang med at lege og spille de forprogrammerede spil. Til gengæld har mange voksne, både fra skolen og udefra, spurgt om det nu er nødvendigt med teknologi på en legeplads.

Mange voksne tøver. Det hænger blandt andet sammen med, at mange voksne har en ret traditionel opfattelse af, hvad leg er, mener Birgitte Vind, ledende pædagog på Petersmindeskolen.

"For os er en god leg noget med at løbe rundt med sjippetov og løbehjul eller bygge huler. Vi tænker det ind i den kontekst, vi selv er vokset op i. Børnene i dag vokser op med teknologien. De bruger den som en helt naturlig ting, og derfor var det også naturligt at tænke det ind i legepladsen. Det er en slags opdateret udgave af en legeplads," siger hun.

Den opfattelse deler Lau Kierstein, der er en af folkene bag legepladsen.

"Legepladser har stort set ikke udviklet sig de seneste 50 år. Men her har vi blandt andet ændret designet. Vi har udviklet karakterer, så der for eksempel er en edderkop og en dinosaurus. Det drages børnene af, og det sætter fantasien i gang. Det har vi taget direkte fra computerspillene," siger Lau Kierstein, der nu er produktudvikler for legepladsfirmaet Noles.

Samtidig er materialevalget anderledes. Redskaberne er lavet i rustfrit stål efter børnenes ønske.

"Det er vi blevet kritiseret noget for - altså af voksne. De synes, det ser for koldt ud. Men det skal se robotagtigt ud ligesom i tegnefilm, og det skal ligne børnenes legetøj. Det passer også godt til den tredje nytænkning, nemlig at der er computerteknologi i det," siger Lau Kierstein.



Nye børn på legepladsen. Birgitte Vind og Lau Kierstein er enige om, at legepladsen ikke ligefrem har revolutioneret legene. Børnene danner under alle omstændigheder en fiktion, de lever sig ind i. Til gengæld er der flere, som bruger den.

"Legepladsen kan grundlæggende det samme som alle andre legepladser, men teknologien giver den et ekstra lag. Det betyder blandt andet, at større børn også bruger den. Børn fra 6. klasse og opefter, som normalt er stoppet med at bruge legepladser, turer rundt på den. De bruger den også i weekenden," fortæller Birgitte Vind.

Legepladsen lokker også nogle af de børn, der ellers mest opholder sig inden døre til at komme ud.

"Nogle af de lidt overvægtige børn får succesoplevelser, fordi det handler om spillet. De er gode til computerspil, og så bliver de en slags gamemasters, og det fører jo også andet med sig. For eksempel bliver de ude og bygger huler i buskene," siger Lau Kierstein.

Selvom legepladsen er popupær blandt børnene, er den endnu ikke færdigudviklet. Rent teknisk bliver der i øjeblikket arbejdet på at forbedre teknologien, så børnene selv kan programmere spillene ved computeren, inden de går på legepladsen. Samtidig bliver der udviklet ideer til, hvordan legepladsen skal bruges pædagogisk.

"Om eftermiddagen skal den mest bruges i børnenes selvkonstruerede leg, men legepladsen giver mulighed for at lære en masse. Nogle børn lærer bedst, når de bevæger sig. Det kan man bruge her. Der er gode muligheder for tværfaglige forløb i skolen og for at tage højde for børns forskellige måde at lære på," siger Birgitte Vind.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.