BUPL mener: Vild med dans - pædagoger på træf

Alligevel kan man spørge om tiden ikke moden til, at det i højere grad er pædagogerne selv, der står for oplæggene, når vi skal diskutere pædagogik på et eventuelt kommende pædagogisk træf?

"Vi er selv eksperter på formidling af det pædagogiske arbejde". Så klart formulerede en af oplægsholderne, en leder af en børnehave, sin holdning i et indlæg på BUPL's pædagogiske træf i Fredericia i sidste uge. Derefter satte hun tilhørerne til at danse samba, da en af hendes pointer var, at man skal bruge fagets udtryksformer i sin formidling.

Træffets overskrift var "Pædagogers viden", og den viden, vi som pædagoger besidder, blev præsenteret og diskuteret i en række sessions med emner lige fra ligestillingspædagogik over forældresamarbejde til civiliserende pædagogik og ledelse, netværksdannelse og karriereudvikling - og mange, mange andre.

Et af træffets formål var netop, at pædagoger selv gav deres bud på den pædagogiske praksis. Vi efterlyser ofte professionens egne talsmænd, og sandt er det, at det ofte er andre faggrupper, der udtaler sig om pædagogers arbejde. Træffet var da også fyldt med forskere, konsulenter, entertainere og andet godtfolk, som gav deres kvalificerede indspark. Det er nødvendigt og sundt, for en professionen har i høj grad brug for at blive udfordret, provokeret og understøttet af sin omverden.

Alligevel kan man spørge, om tiden ikke moden til, at det i højere grad er pædagogerne selv, der står for oplæggene, når vi skal diskutere pædagogik på et eventuelt kommende pædagogisk træf? På trods af presset på arbejdsvilkårene, på trods af de flere og flere krav, der bliver stillet til institutionerne, kunne man alligevel høre på diskussionerne blandt de 1235 pædagoger på træffet, at der bliver udført et godt stykke velkvalificeret pædagogisk arbejde rundt omkring på de danske institutioner. Et arbejde, der er værd at fortælle andre om, så selvværdet og stoltheden træder endnu mere frem. Esther Nørregaard-Nielsen stillede i sin workshop "Pædagogers viden gør en forskel" det provokerende og tankevækkende spørgsmål: Ved forældrene og politikerne, hvad de mister, når der ikke er råd til at ansætte en pædagog? Set i sammenhæng med, at 35 procent af forældrene ikke mener, at pædagogerne har en særlig viden om børn, giver det stof til eftertanke.

Vi skal være tydelige på vores profession. Vi skal vide, hvad vi ved, kan og gør. Der behøvedes ikke at blive danset samba hver dag. Men dansen var et symbol på den selvtillid og stolthed over arbejdet, som vi i den grad bør udstråle alle sammen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.