BUPL mener: Velfærd kan man ikke spare sig til

Hvis velfærdskommissionen er julemanden, så er det i hvert fald ikke BUPL's ønskeseddel, han har kigget på. Blandt forslagene var en aftrapning af efterlønnen, nedsættelse af dagpengeperioden og brugerbetaling på sundhedsydelser og uddannelse

Det var ventet med næsten ligeså meget spænding som juleaften, da velfærdskommissionen i sidste uge aflagde sin længe ventede rapport om, hvad der skal til, for at Danmark kan blive ved med at kalde sig et velfærdssamfund. Hurtigt stod det dog klart, at hvis velfærdskommissionen er julemanden, så er det i hvert fald ikke BUPL's ønskeseddel, han har kigget på. Blandt forslagene var en aftrapning af efterlønnen, nedsættelse af dagpengeperioden og brugerbetaling på sundhedsydelser og uddannelse. Samt obligatorisk og gratis SFO med lektiehjælp.

Hele den underliggende tanke i velfærdskommissionen har tilsyneladende været, at velfærd er noget, man kan spare op til ved at spare på det. Men man kan ikke spare sig til velfærden. Man kan tværtimod investere i at bygge et samfund op, der kan modstå udfordringerne om 30-40 år. Blandt andet ved at investere i de velfærdsinstitutioner, der giver samfundet sammenhængskraft så som daginstitutioner, fritidsinstitutioner og klubber.

Vejen til et større arbejdsudbud er ikke at straffe folk ved at skære i dagpengeperioden eller fjerne efterlønnen. Blikket skal i stedet rettes mod et arbejdsmarked, der nedslider folk før tid og smækker døren i for dem, der ikke kan præstere 100% og lidt til. Heller ikke brugerbetaling er BUPL's kop te. Velfærdskommissionens forslag på dét punkt betegner et meget dramatisk opgør med den tanke, der ligger bag det danske velfærdssamfund. Nemlig at velfærden er universel og for alle - uanset pengepung.

Endelig var der forslaget om gratis og obligatorisk SFO og lektiehjælp. Idéen var tilsyneladende at integerere skole og fritidsinstitutioner i noget, der ligner en heldagsskole. Jeg er meget åben over for at diskutere, hvordan pædagoger og lærere kan arbejde tættere og bedre sammen til gavn for børnene. Hvad jeg derimod ikke er åben over for, er et barneliv hvor der ikke kan kendes forskel på "arbejde" og fritid. Hvor de vigtige egenskaber, man støtter og udvikler i fritidsinstitutionen, bliver skubbet i baggrunden til fordel for mere skole. Hvor børn, der har det svært i skolen, bliver tvunget til at lave lektier i den tid, de ellers skulle bruge på at få nogle helt andre succesoplevelser. Hvor pædagogernes professionelle evne til at lave en samlet vurdering af det enkelte barns behov bliver underkendt af meget stramme planer for, hvad hele barnets dag skal indeholde og hvornår. Derfor skal vi følge meget nøje med i, hvordan netop den del af velfærdsrapporten bliver brugt i det politiske system.

Ikke mindst med velfærdsrapporten er der lagt op til en masse arbejdsopgaver i det nye år.

Lad mig her benytte lejligheden til at ønske medlemmerne glædelig jul og godt nytår.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.