BUPL mener: Undervisning kan ikke erstatte leg

Det værste er, at de mest sandsynlige tabere i denne udvikling, er de børn, som vi alle gør os de største anstrengelser for at hjælpe godt på vej i livet. De børn der af forskellige årsager er udsatte og i risiko for at få en dårlig skoletid.

I Danmark har vi et daginstitutions- og fritidsinstitutionsliv, som er verdenskendt. Samtidig er de danske børn, nogen af de gladeste i verden for at gå i skole. Det kan man mene burde være udslagsgivende for, at Danmark fortsatte den positive linje og videreudviklede og bevarede den pædagogiske tradition. Det er desværre ikke tilfældet. Istedet er vi i Danmark ved at udvikle et skolesystem, der ligner flere af de øvrige EU-landes, hvor en skoletænkning, der er præget af disciplin og ensretning, er i højsædet, og spørgsmålet er derfor, om vi er ved at smide barnet ud med badevandet.

Sidste år blev der på regeringens initiativ nedsat et skolestartudvalg, der i foråret i år udgav en rapport med bud på en forbedring af skolestarten for alle børn. Udvalget kunne med fordel have inddraget pædagogers viden i arbejdet. Sådan gik det imidlertid ikke. Men hvorfor ikke? Pædagoger i børnehaveklasser, daginstitutioner, fritidshjem og SFO'er giver børn nogle gode lærings- og udviklingsmuligheder i forhold til at udvikle de nødvendige redskaber til deres fremtidige liv, herunder livet i skolen. I de pædagogiske institutioner er der plads til mangfoldighed, og muligheder også for de børn, der ikke har de bedste forudsætninger for at leve op til skolens faglige krav. Også derfor kan børn sikres god skolestart, hvis vi bevarer og udbygger de forskellige pædagogiske tilbud.

Det er derfor helt uforståeligt, at man i forsøget på at sikre en god skolestart til alle børn, vender blikket mod tidlig skolestart, lektielæsning, mere undervisning, udvidelse af skoledagen og et øget testmaskineri.

BUPL er derfor alvorligt bekymret for, at det entydige fokus på styrkelse af undervisning og faglighed vil ske på bekostning af alt det andet, som et godt børneliv indeholder, nemlig venskaber, relationer, fritid og leg.

Det værste er, at de mest sandsynlige tabere i denne udvikling, er de børn, som vi alle gør os de største anstrengelser for at hjælpe godt på vej i livet. De børn der af forskellige årsager er udsatte og i risiko for at få en dårlig skoletid. For med børn er det som med alle andre mennesker, de lærer mest og bedst af at få lov til at deltage og bidrage med det, de er gode til. Derfor skal børn også tilbydes en pædagogisk praksis, der er i stand til at se deres ressourcer, og tage udgangspunkt i dem, frem for i en praksis, der presser dem til at præstere det, der falder dem sværest.

God jul og godt nytår.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.