BUPL mener: Psykisk arbejdsmiljø og nye fællesskaber

På samme måde må vi være professionelle i vores samarbejde og handle professionelt og engageret i forhold til hinanden.



For få dage siden kom en stor AMI-undersøgelse af lønmodtagerernes psykiske arbejdsmiljø, og her scorer pædagoger højt i graden af tillid og oplevelsen af retfærdighed. Pædagoger er en af de faggrupper, der siger, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde, og at alle forslag fra medarbejderne behandles seriøst af ledelsen.

Arbejdsmiljøinstituttets teori er, at de faggrupper, som har svaret positivt på disse spørgsmål, har det fællestræk, at de arbejder på mindre og overskuelige arbejdspladser. Det er meget sandsynligt, men for mig at se er det også et overbevisende argument for det positive i, at pædagoger leder pædagoger.

Når det er sagt, så er der også er god grund til at overveje, hvordan vi fortsat og i det daglige kan hjælpe hinanden med at skabe gode arbejdspladser.

I sidste uge holdt BUPL's centrale lederråd og fagligt forum for TR således en fælles temadag med , fokus på både det psykiske arbejdsmiljø og på fælles uddannelse af leder og TR.

Leder og TR er ikke længere modstandere i den klassiske forstand. Det betyder, at hvor vi før så modsætningsforhold, vil vi nu se fællesskaber. Så sideløbende med, at vi arbejder for flere ressourcer, må vi også bruge de ressourcer, vi har, på den bedste måde.

Lederne skal have kompetencegivende uddannelse i ledelse, så de har de værktøjer, der er bedst egnede, når de skal udøve ledelse, som forankres i både professionen og institutionerne. De skal kende deres lederrolle.

Og TR skal kende den nye TR-rolle. Som TR skal man være med til at sikre medindflydelse og et godt psykisk arbejdsmiljø, og TR skal have de nødvendige redskaber til at kunne fungere også som sparringspartner for lederen.

Leder og TR skal anerkende og respektere hinandens roller, og de skal give tid til samarbejde.

Det er imidlertid ingen hemmelighed, at antallet af afskedigelsessager af pædagoger har en uskøn førerplads blandt de fag, vi sammenligner os med, og det er heller ingen hemmelighed, at "samarbejdsvanskeligheder" er hyppig afskedigelsesgrund.

Målet må være, at vi får nedbragt antallet af disse sager. Det er både mit jule- og nytårsønske, og det er ikke sikkert, det er tilstrækkeligt at tænke i formalia, redskaber, værktøjer og kurser.

Vi skal også arbejde med vores holdninger til arbejdet og til hinanden, og vi skal tænke i både den enkelte og i fællesskabet.

Som pædagoger er vi professionelle, og vi handler professionelt og engageret i arbejdet med børn og unge. På samme måde må vi være professionelle i vores samarbejde og handle professionelt og engageret i forhold til hinanden.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.