BUPL mener: Pædagogmanglen truer

Så der er masser at tage fat på, for rekrutteringsproblemet går ikke væk af sig selv.

BUPL har i årevis talt for, at der skal ansættes flere pædagoger i institutionerne, fordi der er for mange børn pr. pædagog til at kunne levere den optimale indsats. Men fra næste år står vi ifølge en rundspørge til kommunerne i en ny situation, hvor det i mange kommuner bliver svært blot at holde den nuværende pædagogandel, fordi man ikke kan rekruttere pædagoger.

I blandt andet Nordsjælland og Storkøbenhavn slås man allerede med pædagogmangel i stor stil. I Hillerød, Høje Taastrup og Farum er under halvdelen af personalet uddannede pædagoger, og institutionsledere fortæller, hvordan de må vente i månedsvis på bare at få en enkelt kvalificeret ansøger. Nogle steder ansætter man medhjælpere i stedet. Andre steder løber man hurtigere og håber på bedre held med næste annoncering af jobbet.

Når man samtidig tænker på, at en stor del af pædagogerne er på vej på pension, står vi med et problem, der kan blive rigtig alvorligt for det pædagogiske arbejde. Modtrækkene må være mindst tostrengede. Det handler om at få flere unge mennesker til at uddanne sig til pædagog. Og det handler om at fastholde de pædagoger i faget, som allerede er der.

Det første kræver, at de unge kan se, at pædagogfaget kan give dem en spændende hverdag med faglig og personlig udvikling. Professionsbacheloren skal være på et højt fagligt niveau, og pædagoger skal have en ret til efter- og videreuddannelse hele vejen igennem karrieren. Vi må dog også se i øjnene, at en stresset hverdag og en beskeden løn ikke er det bedste salgsargument. Slet ikke når vi tager i betragtning, at pædagoger rent faktisk har en mellemlang uddannelsesbaggrund bag sig. Problemets alvor taget i betragtning er det også absurd, at halvdelen af alle pædagoger arbejder mindre end fuld tid, fordi der ikke er fuldtidsstillinger at få.

Så der er masser at tage fat på, for rekrutteringsproblemet går ikke væk af sig selv. Derfor er vi også nødt til at diskutere, om vi skal have en helt tredje løsning. En løsning, hvor vi i højere grad end i dag sætter ord på, hvad pædagogen skal lave, og hvad medhjælperen skal lave. En pædagog har 72 procent mere uddannelse end en pædagogmedhjælper, og derfor er det oplagt at diskutere, om man kan systematisere arbejdsfordelingen bedre. Det er ikke nogen let diskussion - men den er nødvendig, hvis pædagoger skal blive ved med at gøre det, de er bedst til: At fastholde og udvikle kvaliteten i arbejdet med børn og unge.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.