BUPL MENER: Nutidens unge er ...
BUPL MENER: Nutidens unge er ...
Nutidens unge har altid fået en hård medfart i samfundet. De er til alle tider blevet beskyldt for at være uansvarlige, ubehøvlede og utilpassede – og mange andre ord, der starter med ’u’. Sandheden er, at nutidens unge aldrig har været dygtigere og mere ansvarlige. I hvert fald størstedelen af dem. Og det til trods for, at vi lever i et samfund, der både er komplekst og i konstant forandring, og hvor de unge hver eneste dag bliver mindet om vigtigheden af at skulle præstere.
De unge møder flere tests og prøver end nogensinde før i folkeskolen. De skal evalueres, selvevaluere og måles, så lærerne kan dokumentere, at der er progression i deres læring og trivsel. De skal allerede tidligt i overbygningen have en plan for, hvilken ungdomsuddannelse de vil tage (ellers kan forældrene risikere, at der bliver trukket i børnepengene). På ungdomsuddannelserne er der skruet op for karakterræset og for selvstudier i fritiden og ikke mindst ambitionerne om at være den, der går på elitelinjen – om det så er i fysik eller idræt.
Præstationsræset er så gennemsyret i børnenes opvækst, at nogle unge klager til skoleledelsen, hvis ikke hvert minut i folkeskolen er plastret til med et såkaldt højt fagligt indhold, eller hvis de ikke får karakterer tidligt nok. Selv i fritiden skal de unge præstere, for det handler om at blive den bedste på håndbold- eller fodboldholdet. Og skulle det så være et problem, ville nogen måske spørge? Ja, sgu! Det er et stort problem. Og ikke kun for de 10 procent, der ikke formår at være en del af ’de tilpassede’.
Hvor er der plads til at fejle, være usikker, afprøve, sætte spørgsmålstegn ved verden, livet og hinanden? Hvor er de voksne, der ikke behøver at stille de unge til ansvar for en danskaflevering eller være forargede over deres ’forfærdelige’ sprog, men som har tid og lyst til at lytte og være til stede? Dem, man kan tale med om alt det, der er svært – om forældre, kærester og skolen.
For bagsiden af medaljen er, at mange dygtige unge også hver dag kæmper med ensomhed, stress og angst eller bare en helt almindelig identitetskrise. Som pædagoger har vi et særligt blik for de unges udfordringer – og i klubberne har vi en lang og prisværdig tradition for at skabe miljøer, hvor de unge er en del af et fællesskab, hvor udvikling ikke handler om karakterer, men om at øve sig i simpelthen at være til.
Vi har brug for livsduelige og livskloge unge, som er i stand til at tage vare på hinanden, vores samfund og vores jord. Og det kræver andet og mere end at kunne præstere i matematik eller på grønsværen. Alene af den grund er det afgørende, at pædagoger er og bliver en naturlig del af de unges liv, og at vi tager de gode erfaringer fra klubtraditionen med os ind i fremtiden.
Det vil BUPL arbejde for.