Børns mange intelligenser; Fokus på legetøj

Legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold udarbejdede sammen med Christina V. Østergaard legetøjsfirmaet RABO-BRIO BB's 10 bøger om intelligenserne

For at komme i gang med at bruge teorien om børns mange intelligenser i en institution, skal fokus rettes mod legetøjet.

"Pædagogerne skal sortere legetøjet efter de 10 intelligenser. Når det er delt ud, så det passer med intelligenserne, vil der være noget til overs. Og noget hører til flere steder, men så vælger man den intelligens, hvor det passer bedst. Det giver et overblik over det ragelse, man har, og pædagogerne finder ud af, hvad børnene kan undvære," forklarer Jørn Martin Steenhold, forsker i legetøj og tidligere ansat på RABO-BRIO BB, hvor han var med til at omsætte teorien om de mange intelligenser til brug for institutioner.

Når legetøjet er placeret i kasser mærket med intelligenserne, er det nemt at se, om et barn for eksempel altid leger med farver og modellervoks. Det viser, at barnet har en rumlig intelligens, eller sagt på en anden måde, at barnet er billed-klog.

"Ved at have sorteret legetøjet kan pædagogerne i langt højere grad finde frem til børnenes interesser og evner. Samtidig finder pædagogerne ud af, hvad barnet ikke er interesseret i. Hvis man giver barnet det rigtige legetøj, kan man styrke barnet og give det succes-oplevelser," siger Jørn Martin Steenhold.

Pædagog og pædagogisk konsulent hos RABO-BRIO BB Christina V. Østergaard arbejder med at integrere intelligenserne i vuggestuer, børnehaver og SFO'er i praksis.

Huskespillet Vildkatten var især populært blandt en gruppe piger i en børnehave. Pigerne var drøngode til at huske motiverne og lynhurtigt finde motivet på spillepladen. For at udfordre pigerne tog Christina V. Østergaard udgangspunkt i pigernes styrke, nemlig at huske, men tilførte spillet en ekstra dimension.

"Jeg lagde brikkerne i den anden ende af lokalet. Nu skulle vi kigge på kortet, huske hvad det var, løbe hen til spillepladen og finde det rigtige motiv. Det udfordrede pigerne på det krops-kloge, som ikke var deres primære intelligens," forklarer hun.

RABO-BRIO BB har udviklet forskellige reolsystemer kaldet for klogskabe eller det intelligente skab. Klogskabene er inddelt i ni rum med hver sin kasse, der hver repræsenterer en intelligens. (Intuitiv-klog og eksistentiel-klog ligger af praktiske årsager i samme skuffe).

Indtil videre har cirka 60 institutioner taget Klogskabene til sig, men det er også muligt at arbejde med intelligenserne uden at eje de såkaldte intelligente skabe fra RABO-BRIO BB.

RABOnitternes forlag har udgivet 10 bøger om intelligenserne, populært kaldes de for klogebøgerne. Forfatterne til bøgerne er Christina V. Østergaard og Jørn Martin Steenhold.

I samarbejde med DICA har Jørn Martin Steenhold efterfølgende udgivet guidebogen "Legetøjet og intelligenserne." Den indeholder blandt andet en skematisk oversigt over hvilket legetøj, der hører til hvilke intelligenser.





Et barn har ikke bare en intelligens, men mange.



Ligesom tommelfingeren er en meget brugt del af hånden, er der også nogle intelligenser, vi bruger mere end andre. Det er individuelt fra person til person. Alle mennesker har nemlig typisk en af intelligenserne som den stærkeste og tre andre intelligenser, der er stærke, men sekundære intelligenser. For eksempel kan mennesker med markant jeg-kloghed ofte også være eksistentiel-kloge, billed-kloge og ord-kloge.

Kilde: Klogebøgerne, RABOnitternes forlag

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.