Betænkeligt børnetække

Malk De Koijn er en meget succesrig hiphop-gruppe, som vader i anerkendelse. Deres lyrik bliver sammenlignet med Dan Turell og Benny Andersen. En stor del af gruppens fans er børn, og det bekymrer gruppen, der selv mener, at deres musik med de sjofle, fækale og vulgære tekster er beregnet til voksne og ikke til niårige småpiger

Der er ikke en kokasse i nærheden, og alligevel står der flere hundrede teenagere, børn og voksne på en græsmark i Næstved og råber "looooort" så blæsende, at mandlerne dirrer i svælget. De gør det på opfordring af hip hop-bandet Malk De Koijn, der netop har åbnet Grøn Koncert i det østsjællandske med sangen "Faagt Op I Skalle". Nu varmer trekløveret Tue Track, Geolo G og Blæs Bukki publikum op til "Lortesangen", og det er nok at sige bæordet, for at få publikum med på ballade(n). De yngste kender sangen, fordi den for et par år siden konstant blev spillet i Børneradio, og de lidt ældre fans har brugt timer foran cd-afspilleren på at granske sprogekvilibristernes rablende lyrik. Med et sjældent set engagement skråler alle med på verselinjerne: "Jeg æder røv og børster tænder i lort, jeg knepper kun med din mor, fordi hun har en ordentlig ladeport. Mit hus er en gylletank, og jeg vader i bæ, det eneste, jeg får barberet, er mit brune røvskæg..."

"Vi ville skrive en sang, der virkelig var kød på. Og sangen kom til at handle om lort, fordi vi var frustrerede over, at vi ikke kunne finde på noget at skrive," fortæller Tue Track om Lortesangens fødsel, da Børn&Unge møder gruppen efter koncerten i Næstved.

"Og så var det bare brugt kød, der kom på," konstaterer Geolo G.



Slemme ord. Det skorter ikke på kvikke bemærkninger og syrede associationstrips, når man er i selskab med Malk De Koijn, og det er måske det, de har til fælles med børnene, der er så vilde med deres musik.

"Børn opfanger lynhurtigt, hvad der er sjovt og forbudt at sige, og de synes, det er enormt skægt at få lov at tænke på eller snakke om ting, der ikke lige går an ved middagsbordet, når mor og far sidder med," siger Tue Track.

Han har blandt andre børneinstitutioner arbejdet i udflytterbørnehaven Labyrinten i Valby, og han er ikke bange for, at børn hører vulgariteter som lort, pik og kælling.

"I børnehaven er det sgu' ikke mig, der fortæller børnene slemme ord. De kender dem i forvejen og har dem fra deres ældre søskende og deres venner," siger han.

Han benægter ikke, at børnene også hører ordene gennem hip hop-musikken, men han vil ikke censurere Malk De Koijns tekster af den grund.

"Det er jo vores lyrik, og uden den var vi ikke Malk De Koijn. Det, jeg har i Malk De Koijn og hip hop-musikken i det hele taget, handler også om ikke at være bange og turde sige, hvad jeg tænker - uden at tænke på, om nogen bliver stødt eller tager skade af det," siger Tue Track.



Født på "Langestrand". "Malk De Koijn blev født på "Langestrand"," rapper gruppen på deres første skive, "Smashhit in Aberdeen" fra 1998, og alle sange på cd'en, som også tæller Lortesangen, udspiller sig på dette fantasiens fristed, som de tre drenge sammen har skabt.

"Inden for hip hop-miljøet er man meget knyttet til det sted, man som gruppe kommer fra, men vi tre kommer fra tre forskellige byer. Her var vi hver vores landsbys eneste hip-hop freak, og da vi sidst i 80'erne fandt sammen gennem hip hop-miljøet, der var nyt i Danmark, blev Langestrand det sted, vi havde til fælles. Det var et sted, der opstod, når vi tre venner var sammen," fortæller Tue Track.

Ved at lytte til cd'en lærer man fantasistedet Langestrand eller Aberdeen at kende, som et sted, der giver alskens aggressioner, aversioner og perversioner frit afløb.

Teksterne beskriver Langestrands gæster, der tæller toptunede kroppe uden hjerner, piger der spreder ben, bare fyren har stået på en scene, slimede strandløver med tunge guldkæder, småkriminelle rappere og skæve typer med

flair for karate og knytnævepunch. Alle får de en humoristisk, men kritisk bemærkning med på vejen.

"På Langestrand findes alle de typer, man også møder i det virkelige samfund, men ved at henlægge deres personer til et fantasisted, kan vi sige det om dem, som vi alle går og tænker, men som ingen tør sætte ord på. Det er vel nærmest en slags terapi," siger Geolo G, der mener, at der bag Malk de Koijns uortodokse stil og ucensurede lyrik gemmer sig langt dybere og alvorligere temaer, end gruppens sange ved første gennemlytning giver udtryk for.

"Godt nok har vi masser af fans blandt børn og unge, der synes, det er sjovt, at vi synger mærkelige og perverse ord. Men vi er ikke noget børneorkester, og vores tekster har aldrig været skrevet med henblik på, at børn skulle lytte til dem. Teksterne er ikke noget, man bare lige kan sætte sig ned og forstå, og derfor vil jeg heller ikke ubetinget opfordre til, at børn lytter til dem," siger Geolo G, der ligesom de to andre malkedrenge er sidst i tyverne, men som den eneste er han lige blevet far.

"Der skal gå lidt tid, før min egen datter lytter til vores plader," siger han.



Børnetække. Selvom Malk De Koijn med en enkelt undtagelse altid har sagt nej til at optræde i børneprogrammer, og selvom teksterne ikke er skrevet til børn, så har gruppen alligevel børnetække: Gruppens andet album, "Sneglzilla" fra 2002, omtales nu af omgangskredsens små børn som "den cd med sneglen" eller "den med supermand uden på". Børn og unge i alle aldre bruger udtryk fra Malk De Koijns sprogunivers, når de flittigt kommunikerer i gæstebogen på gruppens hjemmeside. Og på Grøn Koncert i Næstved står børn helt ned til ni år i kø for at få skrevet autografer og tacs på hængerøvsbukserne eller direkte på lamselårene under sommerskørtet.

"De tre bananer, du aldrig kan nå," lyder den eftertragtede hilsen til Nicki på ni år og Morgan på 11, og da autografkøen svinder ind, og det bliver Børn&Unges tur til at møde stjernerne, er det en overrasket Tue Track, vi møder.

"De ville have, at jeg skrev overalt på deres tøj, selv på strømperne," fortæller han.

"Hvad mon drengenes mor siger, når hun ser vasketøjet," siger han lettere bekymret.



Sex og småpiger. I det hele taget tænker Malk de Koijn over den effekt, teksterne og hip hop-kulturen kan have på helt unge teenagere, der ikke er gamle nok til at forstå ironien bag de grove udtryk og det vilde sceneshow.

Drengene skriver teksterne sammen, og da Blæs Bukki forfattede sin del af teksten til sangen "Jernskjorten", var han ikke sikker på, han turde synge den.

"Jeg bevægede mig ud i det grænseområde, der handler om små børn og sex, og det blev en udfordring for mig at synge teksten. Jeg vidste ikke helt, om den var for grov - for langt ude," siger han om sangen, der blandt andet indeholder vers som: "Jeg var ni somre, da hun pudsede mine blommer. Og stak sin hånd i mine fløjlslommer. Ude paa vejen spilled' vi Ost - Jorden rundt - Rund - Lang - Stik ball. Naar vi kom ind i hulen, var det kusse og pik ball".

Man skal have en vis alder for at forstå såvel humoren som de dybere tanker omkring både behag og besvær med at blive kønsmoden. En sang som "Jernskjorten" beskriver pubertetsproblemerne hudløst ærligt, og Tue Track føler især, han bliver konfronteret med dilemmaet, når han står på scenen foran unge teenagere og synger om sex.

"Når jeg står deroppe og hiver mig i skridtet, mens der står små piger nede foran, må jeg koncentrere mig om at kigge på alt andet end piger under 15 år," siger han.

"Ja, helst nogle gamle mænd," indvender Blæs Bukki og tager over.

"Teksten er jo ikke møntet på "jeg vil gerne have sex med dig, som jeg har øjenkontakt med nu". Det, vi synger, er en del af et show, og teksten er forankret i en fantasiforestilling, der blev fostret, da vi skrev sangen, og som jeg bruger sceneshowet til at give liv," siger han.



Mellem hip hop og Turell. Man skal lytte mere end en gang til Malk De Koijns tekster for at finde ind til det drengeunivers, de er udsprunget af, og selvom det umiddelbart kan synes sådan, er sangene ikke blevet til blot på en eftermiddag over en pizzabakke og en "koger".

"Var det bare plapren, pik og kusse vi skrev, ville vi ikke have nørdet og nørklet så længe med det," siger Tue Track, og Geolo G uddyber.

"Der ryger 1000 ord over disken, før vi finder et udtryk, der virkelig rykker. Når man bruger platte, selvopfundne og sære udtryk, skal der være en vis stramhed i teksten for at skabe mening i galskaben. Det bruger vi timer på, når vi arbejder, og det er skam ikke kun sjov," siger han.

De mange timers seriøst arbejde er gennem årene blevet belønnet af andre end børn og unge fans. Bare i år har Malk De Koijn modtaget to Danish Music Awards, to Steppeulvpriser samt hele seks Danish Hip Hop Awards. Og i 1999 blev gruppen tildelt Maarums Lyrikpris for deres nyskabende jongleren med det danske sprog. Da de modtog sprogprisen, blev de sammenlignet med litterater så fine som Peter Laugesen, Lewis Carroll, Benny Andersen og Dan Turell, men drengene synes selv, det er noget fis.

"Det eneste, vi måske har til fælles med de herrer, er fantasien og den konstante søgen efter nye udtryk. De tog fat i datidens beatrytmer og søgte nye græsgange med dem, og vi har forsøgt at skabe noget nyt inden for rap og hip hop, som vi både forsøger at være en del af, men også prøver at gøre op med," siger Blæs Bukki.



Popstars skader mere. Hvor sex og børn forbliver fantasier for Malk De Koijn, der bliver generte, når de siger kælling og kigger på en pige blandt publikum, så har hip hop-kulturen traditionelt set en helt anden holdning til sex, vold og kriminalitet.

"I USA er det almindeligt, at en gruppe under hip hop-koncerterne sluser en masse piger op på scenen. Når koncerten så slutter, skulle pigerne sluses ud igen, men i stedet kommer de med om back stage," fortæller Blæs Bukki, der også har oplevet hans lillesøster skælde ham ud for at skrive kvindediskriminerende tekster.

"Jeg havde slet ikke tænkt over det, før hun sagde det, men jeg håber, at lytterne forstår humoren bag de grove udtryk. Vi bruger det som en humoristisk kommentar til det miljø, vi selv er en del af. Vi prøver at gøre op med klicheerne inden for et hip hop-miljø, hvor man har kællinger i stedet for piger og er smart, hvis man ryger hash, går med store guldringe eller er lidt småkriminel," siger Blæs Bukki.

"Det er nærmere noget, vi tager afstand fra, og hvis man forstår ironien bag teksterne, tror jeg vores musik er langt mindre skadeligt for børn end for eksempel Popstars, der kommer og smadrer vores ungdomskultur. Vi punker ikke de unge til at være noget som helst," siger han.

Alligevel er Blæs Bukki, Tue Track og Geolo G lidt forbeholdne over for Dansklærerforeningens beslutning om at bruge en af gruppens tekster som dansk stileemne i 2004 i både folkeskolen og gymnasiet.

"Det må blive deres eget ansvar," siger de.



Jernskjorten

Blev skudt ud af min mor

En stor knejt en vaad 3. oktober - en verdens erobrer

Fra '72 var allerede pervers og i syv sind

Stak den ind hvor den end ku' komme ind

Snothamrende forvirret

Snothamrende vild med piger

Og deres fnis og flirt ku' pirre

Mig til at te som en klovn der var dobbelt dum

Min bror sagde jeg lavede sære bevægelser naar jeg sov

- hvorfor mon?

I huset hvor man lærer, blev det hele bare værre

De sagde jeg blev særere og særere

Men havde det bare herre

Fra gymnastik til myrestik til stiv...

Trykked' mig op ad alle de ting der brummer lidt

Man mente at normale drengestreger ville være sundt

Men havde det bedst naar jeg rev pigerne fra vejen

- Og deres dukker rundt

Forældre gloede ondt naar deres søde døtre gik kl. 12

For at spørge "skal vi spille bold?"

"Ja, helt klart vi skal bolle"



Hun var mer' fræk end hun saa ud

Med sort haar, nougathud, plasterbriller

- hun var lige blevet elleve og sagde jeg selv ku' vælge

Hvor tungen den sku' ind

Jeg sagde "indersiden af min kind"

Det killede i min pind

Sommerfugle i maven da vi lagde os i haven for at snærve

Jeg var ni somre da hun pudsede mine blommer

Og stak sin haand i mine fløjlslommer

Ude paa vejen spilled' vi Ost - Jorden rundt - Rund - Lang - Stik ball

Naar vi kom ind i hulen var det kusse og pik ball

Ja - ude paa vejen spilled' vi Ost - Jorden rundt - Rund - Lang - Stik ball

Men inde paa hylden var der frit valg

Jeg fik hende ind i mit legehus

Spillede Puf den lille drage

Forelsket for første gang men røg ned med et...

Men jeg var først op i den kage og nu' der kun krummer

tilbage

Hun gjorde mig dum da hun sagde "læn dig tilbage"

Og sutted' mit flag

Næste dag var jeg lam i laagen - ville ha' noget - som en hunzi

Men hun sagde "jeg vil heller' lig' ned i min kælder og slik' paa Nillers Frikadeller..."



Paa med jernskjorten



Under sengen i mit kammer fik jeg mere end en krammer

Mens min mor og far i stuen sad lærte jeg af pornoblad'

Hvordan den søde kløe kradses saa det klatter

I en bule ind' i hulen sam' med naboens datter

Vi søgte uset land helt uden at vide hvad

Man sku' bruge den slags til men vi var ligeglad'

Vi havde ikke vær't i bad jeg husker at hun ikke ligefrem lugted' af mad - men af fjumset numse paa et fad

Men saa længe at det ikke lig'frem stinker

Tænder det sirenen i grenen og den blinker

Døren sprang op og jeg hørt' min fatter skrig' og sige

"Stop det pilleri" og forlangte respekt for husets hierarki

Og sagde at hun ikk' ku' bli' fordi

Den slags ka' man ikk' dig naar man ikk' en gang er

ti - hi hi hihi hi

Ha haha ha - saa sir' vi det far

Vi leged' Bill og Monica med choko-cigar

Og den blev asket, jeg følte mig helt basket

Min fatter fik en næse - der passed' til hans kasket

Som en infantil Neil Armstrong var jeg første mand eller dreng paa skanken - nu sidder hun i banken



Vidste du

- At Malk De Koijn er gruppens navn, fordi det lyder og ikke betyder!

- At gruppens seneste plade Sneglzilla (2002) blev solgt i 10.000 eksemplarer i Danmark inden april 2003, og mindst lige så mange eksemplarer er blevet brændt på cd.

- At kæmpesneglen Sneglzilla spiser vanillekiks, fordi Tue Track gjorde denne opdagelse, da han arbejdede som medhjælper i en skovbørnehave.

- At udtrykket Aberdeen stammer fra en tegning, Janus engang lavede på besøg hos Anders, og som flere år senere dukkede frem af skuffen.

- At Blæs Bukki, Tue Track og Geolo G, bærer de borgerlige navne Anders Brixen Kristiansen, Janus Borup Staffe og Lasse Bavngaard.

- At Malk De Koijns tekst "Jernskjorten" er trykt i en bog som undervisningsmateriale for 9.-10. klasseselever. Bogen hedder "Hjertevirus: kærlighed på tværs. - Den gode historie - på tværs, 2002".

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.