Andre børn: Hertil må du komme

Udsatte børn kan lære at indgå i sociale sammenhænge, hvis bare de får hjælp fra voksne, oplyser Annette Risager.

Mikkel var en meget voldsom dreng, der skræmte de andre børn i sin børnehave, Skovlinden i Svendborg. Rent fysisk buldrede han ofte ind i de andre børn, og hans opførsel gjorde, at han havde svært ved at få legekammerater.

Men i Skovlinden arbejder pædagogerne aktivt med at inkludere udsatte børn. Pædagogerne lagde en plan, og de lokkede en morgen Mikkel ind i musikrummet, hvor der i forvejen var to andre drenge. De var i gang med 'MGP, Børnenes Melodi Grand Prix'. Det varede ikke længe, før Mikkel bumpede ind i de andre drenge og overskred deres grænser. Men pædagogen slukkede for musikken og bad drengene fortælle, hvad der var galt med Mikkels opførsel. Han kom for tæt på, sagde de. Pædagogen spurgte dem så, hvor tæt på han måtte komme.

"Hertil må han komme," svarede den ene dreng og strakte sin arm ud foran sig.

Øvelsen hjalp Mikkel til at forstå, hvordan han kunne justere sin opførsel, så han kunne være sammen med de andre børn. Hver gang han kom for tæt på, holdt de andre børn en afværgende hånd ud for sig.

Annette Risager, som er teamleder på Skovlinden, fortalte om episoden i en workshop om at støtte institutionernes inkluderende praksisser. Skovlinden har plads til 75 børn i alderen 0-6 år. Ud af disse er 13 pladser forbeholdt børn med behov for særlig hjælp. Disse børn bliver meget nemt udelukket fra fællesskabet, men erfaringerne fra Skovlinden er, at sådan behøver det ikke at være.

"Det er vigtigt, at Mikkel lærer at indgå i fællesskaber. Den sociale respons er vigtig for at finde ud af, hvem man er. Men det kan han kun gøre, hvis vi er ved siden af og hjælper, og derfor skal vi turde være med i disse konflikter," sagde Annette Risager.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.