Teaterfestival 2009: Fokus på værdier

I årets nye teaterforestillinger sætter flere børne- og ungdoms­teatre fokus på menneskelige værdier, der ikke kan sættes på regneark.

Et særligt, positivt træk ved den årlige festival med teater for børn og unge var det gode vejr. Også denne gang skinnede solen over de mere end 160 forskellige forestillinger, der blev opført rundt omkring i Ballerup. Det var ikke en festival, der viste markante, nye tendenser. Men emnemæssigt var de menneskelige værdier, der ikke kan sættes på regneark, stærkt repræsenteret i de nye teatertilbud.

Festivalen viste også eksempler på samarbejdsprojekter mellem teatrene, og så er der en klar tendens til at blande genrer i den enkelte forestilling. Men først og fremmest bekræftede Festival 2009, at der stadig er lyst, vilje og evner i dansk børne- og ungdomsteater til at skabe nye forestillinger inden for alle aldersgrupper. 



Mange slags musik. Opera- og danseforestillinger for børn, også de små, bliver mere og mere populære både i teatrene og hos publikum. Men det mærkes, at det er genrer, som kun ganske få blandt børne- og ungdomsteatrene har større erfaring med.

Det betyder desværre, at kvaliteten af forestillingerne endnu ikke er god nok til, at de uden videre kan anbefales til et publikum, der er uvant med den særlige form sang og dans. Ikke mindst opera kan være en overvældende oplevelse for små børn, og der mangler stadig bredde i repertoiret.

Mozart er altid god, men han er ikke den eneste, og man savner operamusik af nyere dato. Til gengæld er teaterforestillingerne som sådan et af de få steder i dansk kulturliv, der stadig tør bruge anden musik end mainstreampop og rap.



Radikale nytolkninger. Teater for de alleryngste børn er præget af et større mod til at eksperimentere med form og indhold. Abstrakte begreber bliver gjort konkrete og begribelige, når de følges af medfortællende rekvisitter og animationer. Men konger og prinsesser går trods alt aldrig af mode. Til gengæld optræder de tit i nye og anderledes fortolkninger og i sammenhænge, hvor gamle eventyr bliver et effektivt middel til at sætte fokus på nutidens begreber og fænomener.

Blandt årets nye forestillinger er der flere, som går så radikalt til værks, at H.C. Andersens personer har fået nye navne. Der er også spændende opsætninger, hvor indholdet er hentet flere steder fra og sat sammen til en ny, meningsfuld helhed. Lysten til at præsentere de helt store klassikere i børnevenlige udgaver er også voksende, og resultatet er tit fremragende.



Højaktuelle temaer. Når det drejer sig om teater for det unge og næsten voksne publikum, byder året på en spændende spredning med fokus på højaktuelle temaer. Formen er blevet mere varieret, og musikken er trådt i bagrunden.

Der er frit valg mellem blandt andet frimodigt debatteater om sex, modbydelige mobbekulturer, bandekrige og problemer med narko i de danske provinsbyer. Men der er også mulighed for at vælge skarptskårne soloforestillinger, storslåede komedier og klassikere. Sidst, men ikke mindst, er der veloplagt performanceteater, som virkelig byder på udfordringer for unge tilskuere. 



Minimalisme for småbørn

En rulle hvidt papir er hovedpersonen i Teater Bliks spændende forestilling for de alleryngste 'Vejen rundt'. Papiret rulles ud af sit hylster på maven af fortælleren og bliver til en kikkert, og så en laaang stjernekikkert og til sidst en vej oppe i luften med bittesmå fodspor. Med få, velvalgte replikker og tæt øjenkontakt ledes tilskuerne gennem en dybt original, visuel beretning om her og der og hele vejen rundt. Hvor knaldgod timing kombinerer lyd og bevægelse til en fremadskridende, indspirerende leg med former og farver fuld af overraskelser. Scenografiens runde stålramme ligner en kunstinstallation, hvis minimalistiske, designerflotte udtryk er så langt fra lyserøde prinsesseeventyr som tænkes kan. Men ud af den stramme form henter fortælleren den ene forrygende knaldfarve efter den anden og forvandler den til muntre, genkendelige objekter på den hvide vej. Til sidst kommer der også ord på, og så bliver det rigtig sjovt for de ældste i aldersgruppen. 

'Vejen rundt'

Teater Blik

tlf. 2782 6466

www.teaterblik.dk



Lille åbning til stor kunst

Teatret Månegøgls nye forestilling 'Et hul i maleriet' begynder med, at maleren maler et billede af publikum. Ret smart, for så er alle straks med og en del af forestilingen. Den er ikke blot en skæg og sød fortælling om en pige, der måtte sidde stille i 100 timer for at blive malet. Det er intet mindre end en fremragendende indføring i maleriets historie og i, hvad malerkunst er og kan, og hvad al god kunst gør ved os. Som for eksempel at give liv til vores mest håbefulde drømme. Pigen har sin drøm skjult under kjolen: Hun vil gerne danse på det store teater. Men tilskuerne får lov til at se drømmen på dukketeatret, der vupti er kommet ud af maleriet. Der er Carl Nielsen til ørerne, van Gogh til øjnene og hans postbud fra Arles, som er ren og flot kulturhistorie. Der er også et herligt, humoristisk samspil mellem video, skuespil og dukker og drønlækker jazzmusik. Det lille hul i maleriet er en åbning til en hel verden af kultur og dansk kulturarv formidlet i en skøn visuel og musikalsk indpakning.

'Et hul i maleriet'

Teatret Månegøgl

tlf. 3257 7370

www.hannetrolle.dk



Hørmende hygge

'Duft' er traditionelt teater for de helt små børn. Men selvom forestillingen er lovlig småsnakkende, og historien er lidt tynd, så oser den af tryg bedstefarhygge og nærhed. Det sidste opleves helt bogstaveligt i Teater 83's superskønne teaterbus med røde plysstole i ministørrelse. På lilleputscenens bagvæg, der ligner et puslespil af træ, har Møller sit værksted med den sjove vareelevator. Her kommer dukker og bamser hen og får sat benene på og øjnene i. Det går stille og roligt i tæt kontakt med publikum, der næsten selv får lært, hvordan man brygger kaffe og steger frikadeller, mens duften breder sig. Hundehvalpen Bertram er bare en dukke. Men den er forrygende nuttet og god til at spise frikadeller, også flere end maven bryder sig om. Bertram begynder at sprede dufte, der er knap så delikate. Til sidst må Møller under stor hurlumhej og komik skynde sig ud på en luftetur med hundehvalpen. Men snart er de tilbage igen, og Møller kan fortsætte sine gøremål. 

'Duft' 

Teater 83

tlf. 2425 8283

www.teater83.dk



Musikalske makroner

Opera er ikke kun høje soprantoner. Det er også grove råb og talesang, der gør det let at følge handlingen i 'Trold kan tæmmes'. Når Musikteatret Undergrunden med forrygende komisk energi går til de musikalske makroner, er der fart over feltet. Ustyrlige helkostumer forvandler lynhurtigt en lyserød prinsesse til en trold med hår helt ned på klumpfødderne. Troldemor har kæmpestore zigeuner­ørenringe og pink sjal. Det bliver hun ikke kønnere af, men hun slår en proper næve og holder troldefar og troldesønner i stram snor. Den klodsede og generte storebror skal finde prinsessen, der prøver at gemme sig, fordi kongen af grådighed har lovet hende til troldefar som betaling for et slot. En handel, der gør datteren grædefærdig. Heldigvis kommer hendes mindre fornemme og mere modige veninde til hjælp: Piger skal ikke finde sig i undertrykkelse. De narrer den kvikke, frække lillebror, der skal klare ærterne for storebror og afværger et arrangeret ægteskab! Men den pointe er for de voksne.

'Trold kan tæmmes'

Musikteatret Undergrunden

tlf. 4057 0487 

www.undergrunden.com



Magiske monstermuskler

Forbilledet for teatret Skægspires 'Elin - den stærkeste i verden' er ikke til at tage fejl af. Historien om den lille svage pige, der spiser grød og styrketræner sig til kæmpekræfter, er tydeligt inspireret af Pipi Langstrømpe. Men hvad gør det, når gendigtningen giver klassikeren nye og mere sociale aspekter uden at miste magien. Elin spilles af et lille energibundt af en skuespiller, der både er skæg og giver rollen følelsesmæssig, troværdig dybde. Sekunderet af et par overlegne storebrødre tager spirrevippen turen fra pivskid til selvtilstrækkelig superpige - den stærkeste i verden. Men, erkender hun rørende trist, også den mest ensomme. I længden er det ikke sjovt kun at dyrke sig selv og sin styrke, og da en gammel mand sukker over sin slaphed, beslutter Elin at åbne en hjælpebutik. Men hun bliver overbebyrdet af sine vildt krævende medmennesker, og så går det hjem igen. Til det enorme klædeskab og brødrene, der omsider respekterer deres lillesøster, med og uden monstermuskler.

'Elin - den stærkeste i verden'

Teatret Skægspire

tlf. 6311 7820

www.skaegspire.dk



Munter nytolkning

'Askefis' er også en gendigtning, hvor Teaterkompagniet har taget 'Klodshans' under underholdende behandling. Det sker i en dejlig, rolig spillestil og med en spektakulær, pastelfarvet scenografi fuld af sjove overraskelser. Storebrødrene Per og Poul drager først af sted for at løse den opgave, kongen har stillet. Den, der bygger en båd, der er lige hurtig til lands og til vands, får prinsessen og det halve kongerige. Men brødrene møder en mystisk mand i skoven, der forvandler deres medbragte lækkerier til pladdermøg. Fuldt fortjent, for de lyver om, hvad de skal og hvorfor. Det gør Askefis ikke. Han har sit navn, fordi han plejer at lege i asken. Men nu står der alvorligere ting på spil. Manden i skoven fremtryller et flot skib til Askefis, som til gengæld skal tage alle ombord, der beder om det. Og godt det samme, for Askefis får brug for hjælp. Kongen kræver tre nye opgaver løst. Men da han vil have et badstuebad, spiller de ham et iskoldt puds, og så ender eventyret, som det plejer.

'Askefis'

Teaterkompagniet

tlf. 2093 1562

www.teaterkompagniet.dk



Rørende lærestykke 

Det emmer af sød desperation og salig forløsning i Teater NEO's nye forestiling 'Kalder Katrine'. Et varmt og rørende spillet lærestykke om nutidens børneliv på godt og ondt, der uden overpædagogiske forklaringer fortæller om ensomhed og glæden ved at få en ven. Det har Søren ikke, for hans forældre foretrækker pensionistkvarterets ro og fred, og en hund må han heller ikke få. Men Sørens mor er dygtig ved symaskinen, og hans far god til teknik. Så Søren får en kæmpestor, knaldrød elefant, der taler ved hjælp af en walkie-talkie. Men det ved Katrine ikke, den nye pige i huset overfor, som mod sin vilje er flyttet fra sine venner. Søren studerer hende ivrigt i sin kikkert. Men når han møder Katrine, ved han ikke, hvad han skal sige. I stedet sender han elefanten. Det går bedre med at snakke til Katrine gennem walkie-talkien - trygt i skjul bag hushjørnet. Katrine er glad og stolt over at have fundet en talende elefant - lige til hendes far ubarmhjertigt afslører sandheden. Det er pinligt, men bagefter bliver Søren og Mette rigtige venner. 

'Kalder Katrine'

Teatret NEO

tlf.8641 7746

www.teatret-neo.dk



Svimlende sjælekvaler

I 'Anima' folder Meridiano Teatret en historie om døden ud i et lysende poetisk og humoristisk dukkespil. På tre små scener omkranset af strålende blå lys gør forestillingen det delikate emne tilgængeligt for børn. Annas hund Torden er død, og selvom den blev over 100 hundeår, er Anna trist. Bedstefar ved ikke med sikkerhed, om sjælen flyver op i himlen. Anna må selv tage affære, hvis hun skal finde hundens og måske også bedstemors sjæl. Så hun begiver sig ud på den ene, forrygende rejse efter den anden. Ingen ved, hvor de dødes sjæle tager hen, men alle har et forslag til, hvor hun kan spørge. Først tager hun med havestigens hjælp helt op til månen. Senere graver Anna sig ned gennem jorden til kineserne, hvor hun må cykle med hovedet nedad. Til sidst finder hun svaret i sit eget røde, dunkende hjerte, hvor hun for altid bærer mindet om sin hund Torden. En bragende god fortæller og dukkefører bringer Anna og tilskuerne tilbage i god behold efter de svimlende billedsmukke og følsomme ture i dødens univers. 



'Anima'

Meridiano Teatret 

tlf. 4520 2090

www.meridiano.dk



Farlige fristelser

Der er mange temaer i det moderne eventyr 'To på spil' af Det lille Verdens Teater. Kunsten at tabe, mor/datter forhold, magtkampe og den farlige, fristende spillefugl - ludomanien. Men det hele hænger flot og fornøjeligt sammen i den velskrevne historie, hvor troværdige karakterer udfordrer hinanden i et brætspil, der dækker hele gulvet. Det tager kegler hos tilskuerne, som bestemmer, hvilken vej brikkerne skal flyttes. Ordet ludomani nævnes ikke. Men det vises, så ingen er i tvivl om, at Line kommer i meget dårligt selskab, da spillefuglen pludselig springer ud af bornholmeruret. Det begynder ellers sjovt. Line er vild med at spille, men hun er en dårlig taber, som hendes mor ikke vil spille med. Men det vil spillefuglen, og det går derudaf i hæsblæsende tempo, lige til Line vinder. Så begynder fuglen at hakke og true. Line, der har sat sig selv som indsats, indser for sent, at spillefuglen er ond og manipulerer. Da hun taber, bliver spillet rigtig nervepirrende og lidt uhyggeligt. Men det ender godt. 

'To på spil'

Det lille Verdens Teater

tlf. 4585 9394

www.detlilleverdensteater.dk



Gudelig jalousi

Når Gruppe 38 i 'Englen og den blå hest' henter Vorherre ned på jorden, handler det ikke om religion, i hvert fald ikke direkte. Guds slidte stol pumpes ganske vist op i højden, når han skal sove. Men de enkle replikker fortæller en humoristisk, poetisk og dybt menneskelig historie om hverdagen med englen. For hvem kender ikke jalousiens orm, der gnaver, når den, man elsker mest i hele verden, pludselig bliver optaget af en anden? Gud bliver barnligt og komisk sur og muggen, for han vil have englen og især dens kærlighed for sig selv. Den almægtige er en moden, hvidhåret herre, der har magt over alting, ikke mindst at spille storslået, musikalsk teater i børnehøjde. Men Gud kan ikke styre englens glæde ved hesten. Det værste er, at Gud selv har skabt den blå hest, fordi englen drømte om den. Nu prøver han med ugudeligt ufine midler at fjerne hesten igen. Men englen henter den tilbage, og Gud lærer på den hårde og morsomme måde at give og dele kærlighed.

'Englen og den blå hest'

Gruppe 38

tlf. 8613 5311

www.gruppe38.dk



Komisk samfundskritik

Teater Hund holder fast i tegneseriestilen med knaldfarver, skægge kostumer og forrygende kropssprog. Teatret fortsætter også sin kritisk-komiske indgang til tidens samfundsfænomener. I 'Tab & vind' er det dyrkelsen af den sunde konkurrence, der spiddes og krakelerer, så selv en femårig kan forstå pointen: At den moderne taber- og vindermentalitet er temmelig usund. Den er årsag til, at Jens ikke må lege med bedstevennen Mads. Mads' arme og ben har svært ved at udføre de bestemte bevægelser, man skal kunne for at vinde. Så Jens' målfikserede, urkomiske højhastighedsforældre frygter, at deres vindersøn smittes af Mads' taberstil. Hans far og mor er knap så hysteriske, men de sender alligevel hele tiden Mads om i baghaven. Dér hvor parcelhusfamilierne gemmer deres flove fiaskoer. Det er vidunderligt barske løjer på den gode måde, hvor drengene er små superhelte, der gør oprør mod de voksnes syge normer. De nægter at deltage i konkurrenceræset, og det skaber panik, men også accept af det anderledes. 

'Tab & vind!'

Teater Hund

tlf. 2616 1410

www.teaterhund.dk



Gysende god

Tør man udfordre børns fantasi med teater uden kulisser, men med en fabelagtig fortæller, er 'Jernmanden' stærkt anbefalelsesværdig. Teater Portamento lægger klogt ud med at oplyse, at der ikke kommer en spektakulær jernmand løbende ind. Beretningen om en hushøj jernmand med øjne som billygter er da også så gruopvækkende god og gysende godt fortalt med enkle virkemidler, at der ikke er behov for også at se monstermanden live. Pludselig en dag står jernmanden i en lille by, hvor en syvårig dreng på fredelig fisketur ser ham først. Senere lokker drengen jernmanden i en fælde, fordi han æder bøndernes landbrugsmaskiner. Men det er også drengen, der ikke automatisk accepterer, at den fremmede er ond. Måske er han bare sulten. Jernmanden overlever, og så får byen hårdt brug for hans styrke for at bekæmpe en rumflyverengel på størrelse med Australien. Det gør han over flere omgange. Det gode vinder over det onde, og alle, også tilskuerne, ånder lettet op. 

'Jernmanden'

Teater Portamento

Tlf. 2615 4737 



Problematiske parader

Både kroppen og følelserne bliver slået ud i 'Knockout', Teater O's stærke forestilling om en dansk soldat, der dør i Afghanistan og efterlader sin lillebror med en ubærlig sorg. Der er ingen smutveje i historien, som med afsæt i 11. september 2001 og Bush-talen om at være med eller imod terrorister åbner med broderens begravelse. Men der er masser af nærvær og humor i den rappe tekst og i det barske, fysiske spil mellem brødrenes boksetræner og lillebror Lasse. Han viser sig at være den mest voksne og modige af de to, og voksne mænd græder ikke. Da slet ikke i boksemiljøet, selv om det ses fra den pæne side med etiske regler og bløde værdier. Så Lasse har paraderne oppe. Det skal han have, for forude venter hans livs første, rigtige boksekamp. Men paraderne indeni hverken kan eller vil han sænke. Boksning er hans problematiske flugt fra savn og smerte og er dramatisk genialt til at vise de personlige og samfundsmæssige dilemmaer, forestillingen fokuserer på. De bliver ikke mindre, da Lasse opdager, at hans modstander har familie i fjendeland. 

Knockout

TeaterO

tlf. 2811 0880

www.teatero.dk



Forrygende komik

Teater Møllens og Nørregård Teaters udgave af Moliéres klassiker 'Den indbildt syge' er forrygende komisk. I forestillingen er et kolossalt persongalleri kogt ned til to mandlige medvirkende, der med ustyrlig energi sender satiren over rigmænd, fupmagere og et par nutidige fordomme ud over rampen. Den ene spiller hovedrollen som den hidsige hustyran, der er hypokonder og bruger al sin tid og energi på selvskabte plager. En komisk præstation, der uden at svigte teksten går lige ind hos et moderne publikum i den rigtige alder. Den anden skuespiller tager sig lige så skægt af resten af rollerne - mænd som kvinder - med hjælp fra nogle menneskestore, urkomiske slaskedukker. Hustyrannens dag går med medicin, mudderbade og lavementer afbrudt af heftige besøg på toilettet i det enorme badeværelse, hvis hvide fliser efterhånden bliver mindre hvide. Han planlægger at få sin datter gift med en læge. Men hun vil hellere have en sorthåret fyr, der taler jargon. Og så har vi balladen. 

'Den indbildt syge'

Teatret Møllen

tlf. 7452 6679

www.teatretmoellen.dk



Fatale fakta

'Nul fantasterier' står der på den fine privatskoles kæmpestore sorte tavle. Her bygger undervisningen på fakta, viden og kendsgerninger, og det lyder bekendt. Men 'Strenge tider' handler ikke om nutiden. Odsherred Teater har det store teaterapparat i gang i en livlig dramatisering af Charles Dickens' satire over et samfund, hvor de rige, og især de nyrige, står på ryggen af de fattige. Frihed og fantasi er kun til besvær, ikke mindst når det gælder børn. De skal afrettes, så de bliver til gavn for familien og samfundet, mener skolens ejer, der under stor halløj og komik jager cirkus ud af byen. Sådan går det ikke. De fatale fakta er, at hans søn bliver en bedragerisk skvatmikkel og hans datter ulykkeligt gift. Overbevist om sin egen ufejlbarlighed ser han ikke deres kvaliteter, men ødelægger deres liv langt op i voksenalderen. Heldigvis ved cirkusdirektøren, at mennesket skal huske at more sig. Det gør man med hiv og sving og god musik i selskab med det fremragende ensemble i 'Strenge tider'. Imens bliver man også lidt klogere. 

'Strenge tider'

Odsherred Teater

tlf. 5993 0301

www.odsherredteater.dk



Bevægende morsom

'Oskar' er en billedstærk, vildt underholdende og dybt bevægende forestilling om pludselig at miste sin far og lysten til livet. For så at finde sine rødder og sin farfar og få livsglæden tilbage. Teatret Møllen har skabt den musikfyldte forestiling efter en roman om drengen Oskar, hvis far omkom i World Trade Center. Oskar nægter at dele sit savn og sin smerte med sin mor. Det er der en god grund til, for Oskar har en hemmelighed. Men når han er trist, ringer han til sin farmor, der bor lige overfor. Hun flygtede fra det sømderbombede Dresden under 2. Verdenskrig og kender sorgen, og hun har også en hemmelighed. Den tror Oskar, at han har gennemskuet. Han tager fejl. Det gør han også, da han målrettet gennemtrawler New York for at finde den person, der har efterladt en mystisk nøgle hos Oskars far. Det lykkes, men giver ham ikke nye oplysninger. Oskar må indse, at han har hørt sin fars stemme for sidste gang på telefonsvareren, da han sagde farvel. Det er næsten ubærligt. Men så spiller musikken, og Oskar forsones med sin mor. 

'Oskar' 

Teatret Møllen

tlf. 7452 6679

www.teatretmoellen.dk



Tragikomisk succes

Rasmus Thorups enmandsteater står bag 'Vejen til succes' og gør det godt. Man tror på den overgearede Gustav i det dyre jakkesæt, der vil belære os om, hvordan man får sucess. I erhvervslivet forstås. Ikke i livet. Han begynder vældig overbevisende med at understrege, at det bare er et spørgsmål om at være målrettet og kontrolleret. Klichéer og floskler står ud af munden på ham. Der er bare det problem, at mens han speedsnakker, begynder den højglanspolerede facade at krakkelere. Det viser sig, at den blå mappe, som stadig er i hans varetægt, burde ligge på chefens skrivebord og lyse af det fremragende stykke fedterøvsoverarbejde, han har præsteret. Bevægelserne bliver til kramper, der gør simple ting besværlige, og ordene ender som det rene vås. Det er lige før, at grinet over den tragikomiske Gustav stikker fast i halsen, så meget ligner han noget fra det virkelige liv. Han har sat alt ind på sin succes, men har samtidig gjort sig så sårbar, at en enkelt fejl vælter læsset.

'Vejen til succes'

Teater Rasmus Thorup

tlf. 5761 5862

www.rasmus-tj.dk



Vittigt performanceteater

'Himmel og jord' er et flot og meget avanceret stykke performanceteater. Hvor Teater Rio Rose skaber et næsten ordløst, vittigt, skarpt og ind imellem bogstavelig talt overraskende hårdtslående univers, der vil udfordre de fleste. Det ligner en række utrolig elegante sort-hvide fotografier, der bevæger sig efter stramme mønstre, som personerne ikke selv kan holde ud. De bryder ned og bygger op i én uendelighed. Bevægelser og imponerende balancer opstår med strakte ben i højhælede sko strittende lige ud fra kroppen, som om de svæver i luften. Hvad der vist også er intentionen. Men de stive bevægelser glider hurtigt over i deres egen modsæting, og når de tre medvirkende - to kvinder og en mand - uddeler lidenskabelige kys, følger der et brutalt slag efter. Små, banale situtioner udvikles til rene katastrofer, og personerne mobber hinanden til den store guldmedalje. De medvirkende præsterer kropskomik så langt fra falde på halen-stilen, som man kan komme. Det er hamende flot og ret skægt. 

'Himmel og jord'

Teater Rio Rose

tlf. 6222 0316

www.riorose.dk



Frimodigt debatteater

Nogen har problemer med at tale seriøst med unge om sex. Ikke Munk & Pollner. I debatforestillingen 'Seks historier om sex' står der en barstol i hvert hjørne af en spillefirkant. Resten klares af tre gode skuespillere, seks mundrette tekster og en ferm lyssætning. Skuespillerne, der leverer anskuelsesundervisning i seksuallivets glæder og besværligheder, er søde og kvikke. De har et herligt, frimodigt sprog og en spillestil helt fri for fnisen og røde ører. Porno er et taknemmeligt emne for satire, og komikken får ikke for lidt, når de stønnende og stereotypt serverer 'smagsprøver' på genren. Nogle af historierne lægger klart op til uddybning. Først og fremmest den om et par meget unge pigers brug af seksuelle ydelser som betaling for helt banale ting som en drink. Eller det rystende eksempel på en 'frisindet' families forfjamsket ufølsomme optræden overfor en lesbisk datter. En skøn parodi på forældregenerationens varierende dyrkelse af dobbeltmoral hører også til de muntre indslag. Ligesom et vildt og vanvittigt jalousidrama med komisk skrigeri og hulk og snøft nok skal sætte gang i den efterfølgende debat.

'Seks historier om sex'

Munk & Pollner Teaterproduktion

tlf. 2398 2655

www.munkogpollner.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.