BUPL mener: En pædagogisk indsats der nytter

Den pædagogiske indsats er en vedvarende og kontinuerlig proces, som løber over lang tid.

Et tilbagevendende tema i debatten om, hvordan Danmark skal klare sig i fremtidens globaliserede samfund, er, hvordan det sikres, at børn og unge får de nødvendige kvalifikationer. For eksempel har regeringen og globaliseringsrådet præsenteret et udspil med slagord som "uddannelse i verdensklasse", "Danmark skal være et førende videnssamfund", og "eleverne i folkeskolen skal være verdens bedste i læsning, matematik, naturfag og engelsk". Der er fokus på folkeskolen og på elevernes færdigheder og kundskaber. Redskaber er blandt andet test, sprogscreening, obligatoriske prøver og dokumentation.

Midt i debatten dukker en beskedent opsat nyhed op fra en nordjysk kommune, som åbner øjnene for andre perspektiver af debatten om, hvad der skal til for at ruste børn til fremtidens samfund.

Det fremgår af en meddelelse fra lederen af småbørnsområdet i Hirtshals Kommune, at kommunen i 2005-06 har gennemført et læseprojekt for de fire første skoleår. I den forbindelse blev børnene testet i begyndelsen af oktober måned efter at have gået i skole i 6 uger. Resultatet var, at 160 børn ud af en årgang på 167 havde nået målene for børnehaveklassen. Og da børnene blev testet igen i januar, havde alle på nær et enkelt barn nået målene for det første år. 

Børnehaverne i Hirtshals har ikke haft sprogprojekter, der kan forklare det gode resultat. Det skal derimod ses som en konsekvens af en generel kvalitetsudvikling af 0-6 årsområdet i Hirtshals - herunder fem års arbejde med en pædagogisk læreplan. Pædagogerne tester ikke børnene som en del af arbejdet, for der er ikke formelle mål for, hvad børnene skal lære. Derimod anvender de pædagogisk dokumentation, der består af iagttagelser og fælles refleksion, som et integreret redskab. Et redskab, der retter sig mod at fremme processer og ikke resultater. 

Uden at skulle overfortolke eller generalisere erfaringerne fra Hirtshals Kommune, er der alligevel en række pointer, som er værd at hæfte sig ved:

Den pædagogiske indsats er en vedvarende og kontinuerlig proces, som løber over lang tid. Et godt fundament er en sammenhængende børn- og ungepolitik i den enkelte kommune, en koordineret og prioriteret indsats, og et målrettet arbejde i de enkelte institution.

At ruste børn og unge til fremtidens globaliserede samfund gøres ikke gennem centralt udstukne retningslinjer, og indsatsen starter langt tidligere end i folkeskolen. 

Det er i det daglige, lange seje træk, at de pædagogiske resultater skabes, som viser, at den pædagogiske indsats nytter.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.