Hver 5. er væk: Dårlig start kan fordoble risiko for afsked med pædagogfaget

Antallet af pædagoger, som bliver opsagt i prøvetiden, er tredoblet på få år. Og en tidlig fyreseddel kan fordoble risikoen for, at pædagoger forlader faget. Udviklingen skal vendes, men det skal ikke alene være de nyansatte og institutionernes ansvar.
Samarbejde

En stadig større del af landets pædagoger får en skæv start på jobbet. På få år er antallet af pædagoger, som bliver opsagt i prøvetiden – de første tre måneders ansættelse – blevet næsten tredoblet.

Hver 6. pædagog, som sidste år mistede sit job, blev opsagt i prøvetiden, og denne type af fyringer ser ud til at fordoble risikoen for, at pædagoger forlader faget.

Analyser viser, at omkring hver tiende pædagog ikke længere arbejder i faget ti år efter endt uddannelse. Men op mod hver femte pædagog, som har oplevet at blive afskediget i prøvetiden, vender efterfølgende ryggen til pædagogikken. Det indikerer tal fra BUPL (se boks).

Flere dårlige indkøringer: ’Vi er pressede’

Pædagogflugten er blandt andet problematisk, fordi der forvejen forventes at mangle omkring 14.000 pædagoger i år 2030.

Og udviklingen bekymrer da også formand for Lederforeningen i BUPL, Eva Munck Immertreu:

”En rekruttering, som slår fejl, er omkostningstung både økonomisk og tidsmæssigt for ledere og institutioner. Samtidig kan det have store personlige omkostninger for pædagoger, som ikke trives i et nyt job, og for børn og kolleger. Så konsekvenserne af et dårligt match eller en dårlig indkøring er store,” siger hun.

Eva Munck Immertreu har dog flere bud på, hvorfor antallet af dårlige prøvetidsforløb tilsyneladende er steget så meget i den seneste tid:

”Det går stærkt derude. Hvis vi skal se på, hvorfor de her forløb kører skævt, så er vi nødt til at se på, hvilke rammer institutionerne har for at sikre en god indkøring af nye medarbejdere. De rammer er enormt pressede, og det skader både ledere, kolleger og nyansattes mulighed for en god indkøring” siger hun.

’I er nødt til at tage opgaven alvorligt’

Stigningen i prøvetidsopsigelser ser især ud til at ramme forholdsvist nyuddannede pædagoger, og både Børne- og Kulturchefforeningen og Danske Professionshøjskoler opfordrer ligesom Eva Munck Immertreu kommunerne til at styrke indkøringen af nye pædagoger:

”Arbejdspladserne er nødt til at tage opgaven med at indkøre nyuddannede pædagoger alvorligt. For man er ikke flyveklar den dag, man træder ind i jobbet. Uanset hvor god en pædagoguddannelse vi laver, så vil det være sådan,” siger Camilla Wang, rektor på Professionshøjskolen Absalon og næstformand for Danske Professionshøjskoler.

Hun understreger dog, at der stadig er behov for at styrke pædagoguddannelsen.

God start kræver fokus fra dag 1

Også Eva Munck Immertreu efterlyser, at den kommende reform af pædagoguddannelsen skal sikre, at nyuddannede bliver bedre klædt på til den praksis, der møder dem.

Hun ser dog en række ting, ledere, pædagoger og forvaltninger allerede nu kan gøre for at mindske risikoen for, at prøvetidsforløb kører skævt:

”Først og fremmest bør alle kommuner have planer for indkøring som en grundlæggende del af deres rekrutteringsindsatser,” siger Eva Munck Immertreu.

Samtidig kan institutioner give nyansatte flere indgange til at sparre og stille spørgsmål. Det kan eksempelvis være erfarne pædagoger i institutionen.

”Det er vigtigt at have løbende sparringssamtaler, så en nyansat ikke pludselig står efter halvanden måned og får at vide at ’det her går altså ikke så godt.’ Men det stiller krav til rammerne. Og her bør forvaltningerne være opmærksomme på institutioner, som oplever personaleudskiftning. Her bør man kigge på, om nogle opgaver kan sættes på pause for at give institutionerne rum til at sikre en god indkøring,” siger hun.

Dårlig start kan fordoble risikoen for afsked med pædagogikken

Analyser viser, at omkring hver tiende pædagog – 11 procent - i gennemsnit har forladt pædagogfaget ti år efter, at de har færdiggjort pædagoguddannelsen.

Ifølge BUPL’s statistikker blev 488 BUPL-medlemmer opsagt i prøvetiden mellem år 2018-2021. Hver femte af dem – 20 procent – er i dag hverken medlem af BUPL eller pædagogernes a-kasse, BUPL-A. Det antyder, at de har forladt pædagogfaget.

BUPL’s medlemsafdeling oplyser, at nogle af de prøvetidsopsagte pædagoger, som har forladt både BUPL og BUPL-A, kan være ansat på pædagogiske arbejdspladser, der har overenskomst med LFS (FOA) eller Socialpædagogerne.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.