Skoleparatheden er kommet i fokus

Hør om forskningsprojektet 'Passende parathed' - og om, hvad lagkager og det stigende fokus på skoleparathed har med hinanden at gøre.
Skoleparat

Noget har ændret sig markant i danske børnehaver gennem de seneste 20 år. Det drejer sig om begrebet skoleparathed. Og om hvor meget forældre og pædagoger fokuserer på, at gøre børnehavebørnene klar til at starte i skole.

Det mener en gruppe forskere fra Center for Daginstitutionsforskning på RUC og DPU, Aarhus Universitet.

På hvilke måder oplever børn og voksne, at fokus har ændret sig? Og hvilke konsekvenser har det ændrede fokus? Det kan du høre mere om i denne udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til Louis Petersens Børnegård på Frederiksberg. Her tager pædagogerne hvert år børnene med på det navnkundige konditori La Glace i midten af København.

Men hvad har det at gøre med at gøre børnene parat til skoletiden? Lyt selv med nedenfor.

Læs tema om skoleparathed i Børn&Unge Forskning (pdf).

Fem spørgsmål til dialog: Hvad tænker du og kolleger om skoleparathed?

  • Hvad forstår I ved ’skoleparathed’ i jeres institution?
  • Hvordan arbejder I konkret med at gøre børnene parate?
  • Hvordan håndterer I, hvis børn ikke har lyst til skoleforberedende aktiviteter?
  • Hvordan samarbejder I med forældrene om skoleparathed – og hvilke forventninger har I til forældrene, og de til jer?
  • Hvordan håndterer I forældres eventuelle bekymring, hvis deres barn ikke er parat ’til tiden’?

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.