Guide om DLD: Børn med ukendt sprogforstyrrelse går let under radaren
Børn med sprogforstyrrelsen DLD lærer ikke sprog på sammen måde, som andre børn. De har svært ved at forstå sætninger, huske ord og selv udtrykke sig sprogligt. I Ågård Børnehus i Vejle samarbejder sprogansvarlig og souschef Ann Nordholm tæt med Vejle Kommunes Tværfagligt center for børn og unge om at opspore børnene og hjælpe dem tidligt. For selvom DLD endnu er ret ukendt, viser internationale studier, at et ud af 14 børn lider af sprogforstyrrelsen.
”Det kan være børn, som reagerer fysisk overfor de andre børn i stedet for at tale, fordi det er det, barnet kan. Ikke fordi barnet vil slå, men fordi barnet måske ikke forstår, hvad der foregår i legen eller simpelthen ikke ved, hvordan det skal sige fra til de andre børn. Vi kan opleve, at der opstår konflikter omkring barnet, og så bliver det svært,” siger Ann Nordholm.
Svært at opdage DLD
Andre gange får pædagogerne øje på, at barnet har vanskeligheder ved at modtage og forstå kollektive beskeder. Men det kan være svært at opdage, fordi børnene er gode til at finde strategier, der maskerer sprogforstyrrelsen.
”Barnet kan se, at nu siger den voksne en hel masse, og vennerne rejser sig op, så tænker barnet: ’Nu rejser jeg mig også op’. Som pædagog siger man måske: ’Hov, det var jo ikke dit bord, du skal ikke rejse dig op endnu’, og så får du egentlig en lille konflikt med barnet. Men barnet er ikke i stand til at fortælle, at ’jeg rejser mig jo op, fordi de andre rejser sig op,’” siger Ann Nordholm.
Pædagogerne opdager, at der ’er noget’ med barnet, men kan ofte ikke identificere, hvad det er, forklarer Ann Nordholm. Der kan derfor gå et stykke tid, før pædagogerne bliver opmærksomme på, at det er sproget, der giver barnet vanskeligheder, er hendes erfaring.
”Så går der et stykke tid, hvor man siger til barnet, ’du glemte lige det, og du skal lige sidde ned’, men pludselig kan man se, at det samme sker, når vi siger, ’du skal tage regntøj og gummistøvler på’. Så står barnet og kigger i garderoben og tænker, ’jeg ved ikke, hvad jeg skal’. Og måske evner barnet heller ikke at spørge, ’hvad skal jeg?’”
Tværfagligt samarbejde er uundværligt
Når pædagogerne mistænker, at barnet kan have en sprogforstyrrelse, kontakter Ann Nordholm Tværfagligt center for børn og unge i Vejle Kommune og logopæd Helle Holst Egelund, som hun samarbejder tæt med.
”Et tværfagligt samarbejde er uundværligt. For at se det hele barn, skal du se barnet fra flere vinkler,” siger Ann Nordholm og uddyber:
”Når vi sidder og rykker os selv i håret og siger: ’Jeg simpelthen ikke kan finde ud af, hvad der er galt’, har jeg mulighed for at kontakte Helle, så hun kan komme til at give yderligere guidning og vejledning. Vi får snakken om barnet, og vi laver videooptagelser, Helle laver observationer og har samtaler med barnet, og i nogle tilfælde også forskellige typer test med barnet. Hun melder tilbage, hvad vi kan sætte ind med her i institutionen.”
Læs mere om DLD
- Bog: Kort & Godt om sprogforstyrrelsen DLD, af Kristine M. Jensen de López og Hanne B. Søndergaard Knudsen, Dansk Psykologisk forlag.
- Bog: Børns sprogtilegnelse – sproglig udvikling hos danske børn 0-6 år, af Laila Kjærbæk og Ditte Boeg Thomsen (red.), Frydenlund Academic.
- Materialet: ’Lær at lære sprog', tværfagligt center for børn og unge, Vejle Kommune.
- Raising awareness off Developmental Language Disorder.