Få overblik over rollerne i lederteamet
Områdeleder eller daglig pædagogfaglig leder?
Områdelederen og de daglige pædagogiske ledere udgør tilsammen et ledelsesteam, som samarbejder om opgaver og aktiviteter, der går på tværs af afdelingerne. At indgå i et ledelsesteam indebærer dog noget forskelligt alt efter, om du er områdeleder eller daglig pædagogisk leder.
Områdelederens rolle
For områdelederen betyder ledelsesteam, at du leder sammen med og gennem andre samtidigt med, at du har områder, som du er ene om at have ansvar for. Du er selv et niveau væk fra dagligdagen i institutionen og er en del af et team med daglige pædagogiske ledere, der udøver den direkte ledelse i hverdagen.
Leder af ledere
Som områdeleder er du chef for en gruppe mennesker, der ofte selv har stor erfaring i at lede, og som hver især har en særlig tilknytning til en af afdelingerne i den samlede institution.
Det betyder, at du må udvikle kompetencer i at coache, inddrage, give feedback og uddelegere. Du skal tænke i helheder i institutionen og i strategi frem for detaljer. Det vil sige, at du skal skabe en ramme og en retning for institutionen og dine lederkollegaers ledelsespraksis, frem for selv at skulle lede i dagligdagen i hele institutionen.
Ambassadør udadtil
Det er dig, der samler tråde, træffer beslutninger og følger op på dem, samtidig med at du skal være lydhør over for andre og deres ideer og erfaringer. Du skifter mellem til tider at have ansvar alene og til tider at dele ansvar med andre.
Derudover skal du arbejde strategisk på flere niveauer: I institutionen og i forhold til kommunens samlede børne- og ungepolitik. Du er en pædagogisk ambassadør i forhold til forvaltningen og det politiske led.
Den daglige pædagogiske leders rolle
For den daglige pædagogiske leder betyder ledelsesteamet, at du leder en institution sammen med andre og samtidig har et særligt ansvar i forhold til din afdeling. Du har nære ledelseskollegaer i samme position som dig selv og din nærmeste leder er tæt på din hverdag.
Del ud af viden og erfaringer
I den kontekst skal du være gavmild med dine erfaringer og idéer af såvel pædagogisk som ledelsesmæssig karakter. Du skal fortælle om din ledelsespraksis, og om hvordan du omsætter visioner og beslutninger i praksis. Du skal dele med de øvrige, hvordan det går i din afdeling og værdsætte andres erfaringer og idéer.
Du skal på samme tid have fokus på helheden i institutionen og på din egen afdeling. Og så er det vigtigt både at kunne modtage feedback og hjælp fra de andre i teamet og at kunne bakke op om de øvrige i teamet.