Pædagog og elitetræner: Fodbold i børnehøjde skaber et godt fællesskab
Hvad kan fodbold i pædagogikken? En hel del, mener Glen Riddersholm. Han er uddannet pædagog i 1999 og skrev som afgangsprojekt om idrætten som pædagogisk redskab. I dag er han kendt som elitetræner inden for fodbold, hvor han for tre år siden fik tilnavnet ’Guld-Glen’ efter at have ført FC Midtjylland til det danske mesterskab.
»På eliteplan handler det om penge og om at præstere. Men det ændrer ikke på, at fodboldspillet i børnehøjde er en fantastisk mulighed for at skabe et godt fællesskab, der kan samle alle børnene, og som i høj grad kan bruges pædagogisk,« siger Glen Riddersholm.
Alle roller er vigtige
Han har netop købt sig en kop kaffe i en lufthavn et sted i Rusland, mens han venter på flyet til Moskva, hvor han skal kommentere kampen mellem Iran og Spanien. Men midt i dette VM-miljø med verdens bedste fodboldspillere, banker hans hjerte fortsat for legen i spillet:
»Det er klart, at når børnene leger VM, vil de være stjernerne. Det kan der ikke laves om på, og da jeg løb rundt og spillede som dreng i Esbjerg, ville jeg også være Allan Simonsen og Laudrup. Men fodbold er et kollektivt spil. Et holdspil, hvor børnene kan lære, at alle roller er vigtige. Her er det selvfølgelig en pædagogisk opgave at sørge for, at alle kan være med og have det sjovt,« siger Glen Riddersholm.
Husk reglerne, også de sociale
Han mener, at pædagogerne skal skabe rammerne og sikre spillereglerne. Dels selve spillets regler, dels de sociale spilleregler.
»Det vigtige er legen. Man har det sjovt sammen, man har et fællesskab, og det er vigtigere end hvem, der vinder. Det kan da godt være, at der er et lidt kraftigt barn, der måske ikke løber så stærkt, men her et det jo op til pædagogerne at sikre rammer, der er inkluderende for alle, og hvor der også er en rolle til et barn, der måske ikke skyder så mange mål som de andre.«
De sociale spilleregler kan ifølge træneren og pædagogen blandt andet gå på at lære børnene ikke at hovere. Selv om den, der laver mål, hyldes, skal det huskes, at det er en holdindsats, der fører til målet.
»Samtidig er det jo klart, at nogle er bedre end andre. Sådan er det med alting, og det må børnene gerne lære at forholde sig til. Her gælder det jo så om hele tiden at lade børnene forstå, at vi ikke alle er lige gode til alting, og at dem, der måske ikke er så god til fodbold, så er god til noget andet. Det er der god læring i, og når legen er det bærende, kan spillet sagtens blive en god oplevelse for alle,« siger Glen Riddersholm.
Dyrk fællesskabet, begejstringen og glæden
Han mener, at man i fodbold kan få individualiseringen ind i holdets og gruppens ramme.
»Børnene lærer at opnå resultater i fællesskab, og de lærer at bruge hinanden i spillet. For mig at se, er fodboldspillet og andre former for holdspil et vigtigt alternativ til alle de elektroniske tilbud, hvor barnet sidder alene med sin iPad. Og kan man tænde barnet, så det melder sig ind i en forening, er meget nået. Brug fodboldspillet til at dyrke det glade fællesskab, begejstringen og glæden, og gør det på en måde, og på et niveau, hvor alle er trygge og har det sjovt. På den måde er fodbold både leg og læring,« siger Glen Riddersholm. Han er pædagogen, der blev elitetræner på allerhøjeste niveau, men som stadig først og fremmest ser fodbolden som et stykke godt legetøj.
Blå bog
Glen Riddersholm er født i Esbjerg i 1972. Han studerede til pædagog 1996-1999 i Ikast og var samtidig ungdomstræner i Ikast FS. Han fortsatte som ungdomstræner, da navnet efter fusion blev til FC Midtjylland, og var fra 2006-2008 landsholdstræner for U16 og U17 holdene. Herefter vendte han tilbage til FC Midtjylland, først som assistenttræner og siden cheftræner, hvor det blev til guld i 2015. I årene 2016-2017 var Glen Riddersholm cheftræner i AGF. Han er nuværende VM-kommentator for TV2.