Studie med musikfokus: Louise er helt med på noderne

Pædagogstuderende Louise Sennov går på 6. semester på UCC, hvor hun har valgt en musikprofil. Hun lærer blandt andet at sætte velplanlagte musikaktiviteter i søen i børnehaver og vuggestuer.

Teorien er ved at komme på plads. De musikalske evner er blevet bedre, og ikke mindst vil der ikke være spor tøven, inden hun skal sætte musikalske aktiviteter i gang.

Sådan lyder nogle af de elementer, som Louise Sennov indtil videre har fået ud af at vælge musik på UCC, som er den første professionshøjskole, der udbyder en musikalsk profil.

»Før kunne jeg også synge en sang med børnene, men nu ved jeg, hvorfor jeg gør det, og hvad børnene kan få ud af det. Og så har jeg lært forskellige metoder, så jeg kan planlægge et godt forløb med musik for børnene,« siger Louise Sennov.

Den 27-årige pædagogstuderende går på 6. semester og er netop begyndt på sin tredje praktik i vuggestuen Jagtvejens Asyl på Nørrebro i København.

I denne praktikperiode er der fokus på at udvikle praksis, og hun skal netop arbejde med, hvordan hun kan bruge musik i pædagogiske sammenhænge med de mindste børn.

10 år med guitaren

Louise Sennov spillede selv klaver som barn. I nogle år blev musikken lagt på hylden, indtil hun for cirka 10 år siden begyndte at spille guitar.

I begyndelsen var det kun derhjemme, hvor hun blandt andet spillede efter ’tutorials’ på Youtube. Siden begyndte hun at spille med andre, og i dag spiller hun ofte med studiekammeraterne fra UCC.

Louise Sennov havde overvejet at vælge en profil med fokus på specialområdet, men da musikprofilen blev oprettet, ændrede hun holdning.

»Jeg vidste faktisk ikke så meget om musikprofilen, andet end at der ville være fokus på æstetiske læreprocesser. Men musik betyder meget for mig, og jeg tænkte, at det ville være en gave at give det videre i praksis, samtidig med at jeg kunne få det teoretiske perspektiv på plads.«

På uddannelsen har Louise og hendes studiekammerater både beskæftiget sig teoretisk og praktisk med musik.

»Hver dag er der et musikalsk indslag. Vi spiller og synger sammen, og så har vi for eksempel gennemført forløb, hvor vi har skrevet sange – både sange, hvor vi udtrykker os som os selv, og børnesange, hvor vi har en lidt anden tilgang,« fortæller Louise Sennov.

Bedre at spille

Studerende, der vælger musikprofilen, behøver ikke selv at beherske et instrument, men de skal være åbne over for at bruge musik som en del af pædagogikken. For Louise Sennov har det været en ekstra gevinst ved studiet, at hun selv er blevet bedre til at spille. Samtidig er hun blevet mere og mere overbevist om, at musik er vigtig i pædagogikken.

»Musikken er et godt redskab til at udtrykke sig om sig selv og verden. Gennem musikken kan børnene lære at mærke sig selv, føle og forstå den verden de befinder sig i. Samtidig kan det få dem til at bruge deres kroppe aktivt. Læring skal ikke foregå ensidigt igennem hovedet. Her er musikken et enestående redskab til også at få kroppen og følelserne i spil,« siger hun.

Læs hele Børn&Unges tema om musik (pdf)

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.