Forældre roser pædagoger i skole: I har positiv betydning for vores børn

Pædagoger gør en positiv forskel for børnene. Det mener ni ud af ti forældre, viser ny undersøgelse. Pædagogerne er lidt forud på point, siger Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

Pædagogernes arbejde i folkeskolen kan mærkes helt hjemme hos de forældre, der hver morgen afleverer deres kære små i skolen.Pædagogernes arbejde i folkeskolen kan mærkes helt hjemme hos de forældre, der hver morgen afleverer deres kære små i skolen.

Knap 9 ud af 10 forældre til børn i indskolingen siger, at pædagoger i skolen har en positiv betydning for deres børn. 83 procent siger, at pædagoger forbedrer klassens trivsel. Og 73 procent siger, at pædagogerne giver mere ro i klassen. Alt sammen ifølge en undersøgelse, Epinion har foretaget for BUPL blandt 1.669 forældre til børn i indskolingen.

Derfor er vi positive

At pædagoger bliver vurderet højt, er ikke en overraskelse for Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre.

»Det er lidt stort at sige, at forældre elsker pædagoger, men …« griner hun og toner lidt ned:

»Forældre holder af pædagoger, fordi vi har været vant til fra vores børns liv i daginstitutioner, at de har været omsorgspersoner, som vi har haft mange gode snakke med,« siger hun og peger på, at pædagoger tit hjælper forældre med rådgivning til, hvordan de skal tackle nogle af de udfordringer, som et forældreskab automatisk medfører.

»Derfor er vi positive overfor pædagoger, for langt de fleste af os har holdt af de pædagoger, der har været i vores barns daginstitutioner. Det er dem, der har haft tid til at snakke med os. Det er dem, vores børn har været glade for at vokse op sammen med,« siger Mette With Hagensen.

Forud på point

Forældre ved, at pædagogerne kan tage hånd om de børn, der har brug for lidt hjælp til at være i klassefællesskabet, påpeger Mette With Hagensen. De ved også, at pædagogerne er de ekstra hænder, ekstra ører og den ekstra hjælp, man har brug for i klassen.

»Pædagoger er lidt forud på point, når de kommer ind i klassen, for så ved vi, at ’åh, det bliver dejligt, for de kan nogle ting, de pædagoger’,« siger hun.

Markant resultat

Det er ikke overraskende, at forældre vurderer pædagogernes tilstedeværelse i skolen så positivt. Sådan lyder meldingen fra Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef på Via University College og skoleekspert.

»Specielt ikke, hvis det er baseret på konkrete oplevelser hos forældrene,« som han siger.

Han kalder undersøgelsens resultat ’markant’.

»Det viser, at forældrene bakker op om hovedintentionen med at involvere pædagogerne i skoledagen. Pædagogernes kompetencer vedrører jo præcis den type forhold: at kunne arbejde med fællesskabet, med relationerne og med variationen i undervisningen,« siger han.

»I modsætning til at stå alene med ansvaret for en lektiehjælpscafe, er det selvfølgelig den type pædagogiske opgaver, som har været en af ambitionerne med folkeskolereformen,« tilføjer han.

Enig med forældrene

Den høje anerkendelse af pædagogers arbejde i skolen hænger også sammen med, at forældrenes fokus er skiftet lidt, vurderer Andreas Rasch-Christensen.

»Hvor forældrene tidligere havde fokus på, om barnet havde lært noget i dag, er det skiftet til ’er der nu for meget støj og uro?’. De andre sider end den rent faglige læring fylder meget hos forældrene,« siger han og peger på, at netop udsigten til tryggere miljøer og færre børn pr. voksne får forældre til at søge over til privat- og friskoler.

Undersøgelsen viser også, at 87 procent af forældrene gerne ser en grænse for, hvor mange børn der må være pr. pædagog i fritidsinstitutionerne.

»Jeg vil også gerne have minimumsnormeringer. Jeg er enig med forældrene,« siger Andreas Rasch-Christensen.


Det viser undersøgelsen

Spørgsmålet til forældrene lød: ’Er det din oplevelse, at pædagogerne i skolen har en positiv betydning for dit barn/dine børn?’

Ja: 88 %
Nej: 5 %
Ved ikke: 7 %

Kilde: ’Forældreundersøgelse, BUPL, august 2017’, gennemført af Epinion for BUPL, baseret på interviews med 1.669 forældre med børn i 0.-3. klasse og tilmeldt et fritidstilbud,

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.