Store kommunale forskelle: Her skal 16 børn deles om én pædagog
Den voksende pædagogmangel har medført, at landets daginstitutionsbørn skal deles om stadig færre pædagoger.
Og der er kæmpe kommunale forskelle på, hvor mange daginstitutionsbørn, der faktisk er pr. pædagog.
I de kommuner, hvor det ser bedst ud - Langeland, Lolland, Sønderborg og Brøndby - er der under 9 børnehavebørn og under 4,5 vuggestuebørn for hver pædagog.
I de kommuner, hvor pædagognormeringen er dårligst, er der næsten dobbelt så mange børn, der skal deles om pædagogerne. Det gælder blandt andre kommunerne Allerød, Hørsholm og Dragør.
Her er der 15-16 børnehavebørn og over 7,5 vuggestuebørn for hver daginstitutionspædagog.
Det viser nye beregninger fra BUPL på baggrund af tal fra Danmarks Statistik (se danmarkskort med pædagognormeringerne i landets kommuner for henholdsvis vuggestue og børnehave nederst).
BUPL: Skriger på politisk handling
På landsplan er der lige knap seks børn pr. pædagog i vuggestuerne og 12 børn pr. pædagog i børnehaverne. Og tallene viser, at der siden aftalen om minimumsnormeringer er blevet færre pædagoger pr. barn i halvdelen af landets kommuner, selvom der er ansat markant mere personale i daginstitutionerne. Det skyldes især stigende børnetal og mangel på pædagoger.
"Det er dybt bekymrende, at pædagogerne er i undertal i daginstitutionerne i mange kommuner. Og det bliver ikke bedre af, at gennemsnittet i den enkelte kommune også dækker over store forskelle. Der findes institutioner med næsten 100 procent pædagoger og andre, hvor børn går på stuer uden en eneste ansat pædagog. Det er ikke godt nok, og det skriger i mine øjne på politisk handling," siger Elisa Rimpler.
Brug for flere pædagoger: Alle kommuner bør have en plan
En række kommuner har kæmpet med pædagogmangel i årevis. Og mange af dem har allerede igangsat initiativer for at tiltrække, fastholde og uddanne flere pædagoger. Eksempelvis via sporskifte eller lønnet merituddannelse.
Men hvis udviklingen for alvor skal vendes, bør kommunerne over en bred kam gøre det mere attraktivt at være pædagog i daginstitutionerne, mener Elisa Rimpler.
"Det handler blandt andet om at holde fast i ambitionerne og budgettet til en høj pædagogandel, også selvom man midlertidigt ikke kan skaffe pædagoger nok. Og så bør alle kommuner have en klar plan for, hvordan de vil tage ansvar for at uddanne flere pædagoger særligt via merituddannelse," siger hun.
Det kræver dog også en indsats fra Christiansborg at hæve antallet af pædagoger, mener BUPL-formanden:
"Samtidig skal Christiansborg først og fremmest skabe en pædagoguddannelse i verdensklasse og sikre endnu bedre mulighed for merituddannelse af medhjælpere og pædagogiske assistenter. Hvis politikerne sidder på hænderne, er det børnene, der betaler prisen," siger Elisa Rimpler.