Pædagoger har sagt det i årevis – nu siger eksperter det også
En stor andel af en ungdomsårgang får aldrig en højere uddannelse end grundskolen, og det skaber en masse sociale, økonomiske og sundhedsmæssige problemer for dem senere i livet.
Det slår en ny analyse fra Kraka Advisory fast samtidig med, at den tidligere regerings reformkommission kommer med en række bud på, hvordan man løser de problemer, et ungt mennesker møder på sin vej gennem dagtilbud, skole og uddannelsessystem.
Nedenfor kan du se et udpluk af de forslag, Reformkommissionen kommer med.
Høj faglighed afgørende for at bryde negativ social arv
BUPL’s formand, Elisa Rimpler, glæder sig over, at Reformkommissionen peger på høj faglighed i daginstitutioner som en afgørende faktor for at bryde den negative sociale arv og sikre, at flere børn og unge kommer godt af sted i uddannelsessystemet og livet:
”Hvis vi skal have flere unge i en positiv udvikling, starter det allerede med den tidlige indsats i daginstitutionerne. Og hvis vi skal flytte særligt børn i udsatte positioner og sikre bedre social mobilitet, kræver det flere dygtige pædagoger, Desværre er vi på vej i den modsatte retning. I dag har under halvdelen af de ansatte i vores daginstitutionerne en pædagoguddannelse,” siger hun.