Pædagog og lærer løfter sløret: Sådan fungerer vores mellemform i praksis

Det skal være slut med at køre børn rundt til specialtilbud på udvalgte skoler i Faaborg-Midtfyn Kommune. I stedet skal alle skoler nu have mellemformer. Pædagog Henriette Drevsfeldt og lærer Pernille Sejten var med til en prøvehandling, der har banet vejen for den nye politik.
Foto af lærer Pernille Sejten og pædagog Henriette Drevsfeldt, som begge arbejder med mellemformer.
Lærer Pernille Sejten (tv) og pædagog Henriette Drevsfeldt har fundet det gode humør sammen. Deres samarbejde i mellemform har været med til at bane vejen for, at mellemformer nu rulles ud i hele kommunen.

Strukturen ligger fast. Børnene i 3. klasse på Tre Ege Skolen afdeling Kværndrup kender den, for de har set den hele året, når dansklærer Pernille Sejten og pædagog Henriette Drevsfeldt har timer sammen.

Lektionens program bliver gennemgået, så ingen er i tvivl om, hvad der skal ske. I dag skal børnene igennem fire stationer: De skal spille fisk (med ordklasser, ikke spillekort), arbejde med sider i danskbogen, øve ’skriv pænt’ og ’trivsel – følelser’. 

Der er 20 minutter ved hver station efterfulgt af 5 minutters pause. 

Børnene kender reglerne og går ud til de stationer, de skal starte med. 

Hvilken farve har følelsen?

Henriette Drevsfeldt har ansvaret for ’trivsel – følelser’, hvor de er i gang med ’Fri for mobberi’. Pædagogen læser højt af en tekst, og børnene skal farvelægge en figur med farver, der passer til de følelser, man kan have, hvis for eksempel ens lærer forstår en, eller man har fået nyt tøj. 

Netop det med at få sejt, nyt tøj kan Hanin godt forstå, så hun tegner en grøn farve oppe i hovedet på figuren. 

”Ja, for jeg tænker: Wauw, jeg er blevet sej som en leverpostej,” siger Hanin.

Efter 5 minutters pause fordeler børnene sig ved nye stationer, og Pernille Sejten sætter uret på smartboardet på 20 minutter igen, så børnene kan følge med i, hvor lang tid der er til næste pause.

Alt forløber let og gnidningsløst. Det hjælper også godt, at der kun går 15 børn i klassen. Tre Ege Skolen afdeling Kværndrup er en etsporet skole med børn op til og med 6. klasse. I år er 3. klasse en lille årgang, men klassernes størrelse kan variere meget.

Succes-ordning udbredes til alle kommunens skoler

Prøvehandlingen på Tre Ege Skolen afdeling Kværndrup samt på to andre skoler i kommunen har haft gode resultater. Så gode, at at de fællesskabende læringsmiljøer, som kommunen kalder mellemformer, bliver rullet ud på alle kommunens ti skoler fra skolestarten i august.

”Der er vi så lige et lille skridt foran, men det bliver lidt ligesom at asfaltere, samtidig med at man kører. Vi finder ud af det hen ad vejen,” siger Henriette Drevsfeldt.

”Vi skal få det bedste ud af det og finde den positive vinkel. Det skal fungere. Men vi er også vant til at undervisningsdifferentiere hele tiden, så det ligger ikke så langt væk fra det, vi gør i forvejen,” siger lærer Pernille Sejten om kommunens nye tiltag.

Læs også: Mellemformer stormer frem

Sådan indfører Faaborg-Midtfyns Kommune mellemformer

  • Fra skolestarten i august 2024 skal alle 10 skoler i Faaborg-Midtfyn Kommune have specialklasser og ’fællesskabende læringsmiljøer’, som er kommunens svar på mellemformer, i stedet for den nuværende løsning, hvor børn, der har behov for et specialtilbud, er segregeret fra den almene skole. 
  • 75 procent af de børn, der i dag går i specialtilbud, skal inkluderes i distriktsskolen eller gå i en specialklasse på skolen.
  • Omlægningen er ikke kun drevet af et ønske om at gøre det bedre, men også af et ønske om at få mere for de samme penge. I skoleåret 2022/2023 var 7,7 procent af eleverne i kommunen i specialtilbud, mens det på landsplan var 5,1 procent. For at bremse udgifterne til specialtilbud skal den enkelte skole i videst muligt omfang kunne rumme alle elever.
  • De 64 millioner kroner, som kommunen samlet har brugt på specialtilbud og støttetimer, skal fordeles på kommunens 10 skoler. Samtidig skal skolelederen i samarbejde med lærere og pædagoger visitere børn til specialklasser på egen skole. 

'Svær' klasse blev inspiration til forsøg med mellemform

I bund og grund er det en helt almindelig undervisningslektion for 3. klasse, som Børn&Unge har været med til. Men den benhårde struktur udspringer af en prøvehandling med mellemformer, som Pernille Sejten og Henriette Drevsfeldt de to foregående skoleår har været med til. 

Det var skolelederen, der på teamets vegne bød ind på en prøvehandling, fordi de havde en 5. klasse, som voldte en del hovedbrud for to år siden. 

”Det var en meget svær klasse at have, og vi havde brugt alt, hvad der var i vores værktøjskasse, for at få det til at være rart for alle at være i klassen, uden at det var lykkedes. Så vi havde ikke mere at give af,” siger Henriette Drevsfeldt. 

Der var en skæv dynamik i klassen, og uroen bredte sig som ringe i vandet, tilføjer hun.

Fælles struktur skaber ro

Alle undervisere og pædagoger, der arbejdede med klassen, blev sat sammen, og kommunen bidrog med to konsulenter fra de pædagogiske inklusionsteams.

De blev enige om en fælles struktur og en fælles start på lektionerne, en struktur, som Pernille Sejten og Henriette Drevsfeldt har taget med i arbejdet i 3. klasse, hvor børnene ved lektionens start får et godt overblik over, hvad der kommer til at ske.

Den fælles struktur medvirkede til at skabe ro i og omkring klassen.

”Det gik forbløffende hurtigt.  Men det var, fordi vi som team var enige om, at nu var det nu, og vi står sammen,” siger Pernille Sejten.

Det blev også klart, at det havde en dårlig effekt på klassen, når de kom til at slække lidt på den stramme struktur, tilføjer Henriette Drevsfeldt:

”Hvis vi lige faldt en lille smule tilbage, kunne vi mærke det på børnene. Så begyndte det at vibrere igen, og vi måtte stramme op.”

Alle lykkes med stationer

At dele lektionerne op i forskellige stationer er også en erfaring, de har taget med sig fra prøvehandlingen. Det bidrager ikke kun til læring, men også til trivsel, påpeger Henriette Drevsfeldt:

”Alle føler, at de lykkes, når vi har stationer. Det kan godt være, at de ikke lykkes i de første 20 minutter, men så lykkes de måske i de næste 20 minutter. Og det er jo der, vi skal hen, for når børnene er lykkedes med et eller andet, så bliver de også mere motiverede.”

Historien ender lykkeligt for den vanskelige 5. klasse, der bliver en rigtig velfungerende 6. klasse. Men udskolingen skal de tage på en anden skole, så afdeling Kværndrup har sluppet børnene.

Mulighed for helt tæt visitation

Henriette Drevsfeldt er positiv over for planerne om at rulle mellemformer ud i alle kommunens skoler. Og hun ser særligt positivt på, at visitationen af elever til lokale specialklasser fremover bliver skolelederens ansvar.

”Når vi har svære elever, tager visitationen ekstremt lang tid, og det gør noget ved vores arbejdsmiljø. Fremover kommer visitationen tæt på, og skolelederen kan tage en beslutning om, at vi selv kan arbejde pædagogisk med barnet,” siger hun.

Børnenes sociale fællesskaber vil også kunne bibeholdes, ligesom de kan blive i deres normalklasse i de timer, hvor det giver mening. 

”Det er ikke givet, at man er væk fra klassen hele tiden. Det kan være, at man i håndværk og design følger klassen, fordi man er megadygtig. Det kommer an på det enkelte barn. Man kan måske også have svært ved at være i håndværk og design, fordi det er så diffust, at det er så der, man er i et specialtilbud,” siger Pernille Sejten.

6 veje til succes med mellemformer

Hvad skal man tage højde for, og hvordan lykkes man bedst, når man skal arbejde med mellemformer. Her er 6 gode råd.

1. Ledelsesmæssig prioritering og involvering

Prioritering, deltagelse, følgeskab, insisteren, tro, lyst og dedikation fra ledelsen er afgørende for at lykkes med mellemformer.

2. Faglig videndeling og aktionslæring

Faglig videndeling og aktionslæring er med til at styrke det interne (tvær)faglige og det eksterne samarbejde og dermed skabe en rød tråd og sammenstemthed. 

3. Faste mødestrukturer 

Det kan være svært for de ansatte i skolerne at få tiden til arbejdet med mellemformer med i skemaplanlægningen. Derfor er det vigtigt med faste mødestrukturer

4. Involvering af ressourcepersoner, lærere og pædagoger

Læreres og pædagogers perspektiver bør inddrages. De bør deltage i planlægningen af arbejdet og sikre, at nye praksisser anvendes i klasserne. 

5. Fokus på få konkrete metoder ad gangen

Gør det simpelt, og fokuser på arbejdet med mellemformer. Flere metoder og praksisforandringer på samme tid vil kræve mere ledelsesmæssig støtte.

6. Fokus på børnesyn

Børnesynet er nemlig med til at sætte retning for og legitimere udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis.

 

Kilde: De seks gode råd er taget fra rapporten ’Erfaringsopsamling på skolers og PPR’s arbejde med mellemformer’, Aarhus Kommune, 2024.

Find rapporten her

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.