Ledere drukner i opgaver: I disse kommuner er det værst
Et enormt opgavepres æder ledernes tid til skade for både den pædagogfaglige ledelse og det psykiske arbejdsmiljø.
Det understreger BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra november 2023. Her fortæller 71 procent af daginstitutionslederne og 51 procent af skole- og fritidslederne, at de har for mange arbejdsopgaver i forhold til deres arbejdstid.
Og presset er så stort, at hver anden leder ser sig nødsaget til at tage fritiden til hjælp for at nå de mange opgaver. I alt har mere end 2.100 pædagogfaglige ledere deltaget i undersøgelsen.
Øger risiko for lederflugt
Undersøgelsen viser også, at det psykiske arbejdsmiljø er væsentligt dårligere blandt de ledere, som har for mange arbejdsopgaver.
Desuden er andelen, der overvejer at stoppe som leder på grund af arbejdsvilkårene, tre gange så høj blandt ledere med for mange opgaver.
Der er desværre sket et skred gennem årene, hvor det næsten er blevet accepteret og normaliseret, at ledere selvfølgelig har for mange opgaver til, at de kan nå dem inden for arbejdstiden, påpeger stress- og ledelsesforsker Malene Friis Andersen.
”Men der er altså et tipping point, hvor opgavepresset bliver så stort, at det skader trivslen og lysten til at fortsætte. Og det punkt ser ud til at være overskredet for mange pædagogfaglige ledere,” siger hun.
Undersøgelsen tegner et billede, som arbejdsgiverne nødt til at tage alvorligt for alles skyld, påpeger hun. Især steder, hvor der er problemer med at rekruttere ledere og fastholde dem i kommunen.
”Når halvdelen af ledere med for mange opgaver overvejer at stoppe, så kan kommunerne sidde med et endnu større problem inden længe. Forskning viser, at det ikke er fedt for medarbejdere at være på en arbejdsplads, hvor der er stor udskiftning af ledere, ligesom børnene heller ikke har godt af stor voksenudskiftning i deres dagtilbud,” siger ledelsesforskeren.
Kæmpe kommunale forskelle: Brug ledernes svar til at blive bedre
Vilkårsundersøgelsen viser, at arbejdspresset på lederne varierer meget fra kommune til kommune.
I Hvidovre Kommuner oplever kun 35 procent af daginstitutionslederne at have for mange arbejdsopgaver. I Kommunerne Frederikshavn, Kalundborg, Næstved og Greve gælder det mere end 90 procent. Og i Tårnby og Høje-Taastrup har samtlige daginstitutionsledere i undersøgelsen for mange arbejdsopgaver til, at de kan nå dem i arbejdstiden (se Danmarkskort nederst).
Og når et stort flertal af lederne i en kommune føler, de har for mange opgaver, og det kun gælder et mindretal af lederne i nabokommunen, så bør kommunerne undersøge hvorfor, mener Malene Friis Andersen.
”Er der strukturforskelle? Er cheferne i nabokommunen bedre klædt på til at hjælpe lederne med at prioritere deres opgaver? Er der højere andel af faglært personale? Det er nok ikke noget i drikkevandet, der kan forklare forskellene. Det er et godt udgangspunkt for et inspirationskatalog, som kommunerne kan bruge til at blive bedre,” siger hun.
Udfordring: Lettest at skabe forbedring i de ’bedste’ kommuner
I kommuner, hvor kun et fåtal af lederne oplever at have for mange opgaver, kan det være forholdsvis ligetil at finde og dele ’best practice’ i forhold til opgaveløsning og prioritering.
”For her vil lederne med større sandsynlighed have overskud til at dele erfaringer spontant og række ud til kollegaer og chef,” siger Malene Friis Andersen.
Men i kommuner, hvor et stort flertal af lederne lider under arbejdspresset, er der brug for at inddrage andre i løsningerne, advarer hun.
”Her er der brug for at kigge på, om forvaltningen skal reducere antallet af opgaver og kigge på, om strukturer skal laves om,” siger stressforskeren.
Problemet er, at strategien mange steder bare er at skrue op for antallet af arbejdstimer, når arbejdsmængden stiger.
”Men den strategi virker kun indtil et vist punkt. På et tidspunkt er der ikke flere timer og mere overskud at give af. Derfor har cheferne og forvaltningen en vigtig opgave i at tilbyde og insistere på andre løsninger, ” siger Malene Friis Andersen.
Læs også: Lederen er afgørende: Sådan sætter vi bedst fagligheden i spil
Hjælp din chef til at styrke dine vilkår
Som en lavthængende frugt, der ikke kræver organisatoriske løsninger, opfordrer Malene Friis Andersen pædagogfaglige ledere til konsekvent at afsætte tid til planlægning.
”Man er nødt til at putte det ind i kalenderen. For den der halve time, hvor man ikke lige skal noget, den kommer bare aldrig. Prioriter tid hver uge til at få overblik over, om der er hasteopgaver, møder, man er nødt til at melde afbud til, og så videre. Kig lidt længere fremad, og se, om der er nogle langsigtede opgaver, man er nødt til at afsætte tid til i de kommende uger,” siger hun.
Malene Friis Andersen understreger dog, at selvom planlægning kan hjælpe, så er det ikke nok i situationer, hvor opgavemængden er alt for stor. Hun anbefaler derfor lederne at være opmærksomme på, hvor lang tid de bruger på opgaver, som de ikke mener er vigtige.
”Skriv det ned, og gør jeres egne ledere opmærksomme på det. For det kan være usynligt for lederlaget ovenfor, hvor meget tid, daginstitutionsledere og SFO-ledere bruger på opgaver, der ikke er så vigtige, som er født af andre, og som stjæler tid fra kerneopgaver som eksempelvis pædagogfaglig ledelse,” siger hun.