Knud Romer til pædagoger: Kæmp for, at børnene får barndommen tilbage

Den kendte forfatter og debattør Knud Romer opfordrer pædagogerne til at kæmpe mod topstyring og for friheden til at bruge deres faglighed. Det kan være med til at give børnene barndommen tilbage, lyder hans budskab.
Knud Romer sidder i en stol
En god pædagog tvinger ikke et barn, men giver barnet mulighed for at følge sin nysgerrighed, lyder det fra Knud Romer. "Det er danske pædagoger eksperter i, og de skal have frihed til at følge deres faglighed,” siger han til Børn&Unge.

Han kan stadig mærke vinden i ansigtet, asfaltens svien i hudafskrabningen på knæet. Han kan endnu høre gøgens kukken – lade sig bevæge af stemningen, som nattergalens sang lagde ind i ham som barn.

”Min barndom var sanseligt symbiotisk. Når det regnede udenfor, regnede det også inden i mig,” konstaterer han.

Knud Romer voksede op i 1960’erne på Falster i naturens vilde eventyr, fri fra de voksnes indblanding. Det er fatalt, at børn ikke længere for alvor får lov til at opleve friheden på egen hånd, mener han. Og da han i et debatprogram på DR2 brød ud i en lang tale med budskabet: ’Vi skal give børn barndommen tilbage’, gik videoen viralt.

Den fik 33.000 likes, flere tusinde kommentarer og er nu blevet vist over syv millioner gange.

Smerte er en del af livet

Når mange børn er plaget af ængstelighed, kan det skyldes, at de ikke får lov til at møde frygten og ikke lærer at mestre den, mener Knud Romer. For angst er en forestilling. Den eneste måde at overvinde den på er et realitetstjek.

”Børn skal lære, at de godt kan klare sig. Hvis ikke vi lader børn erfare frit, skaber vi frygtsomme børn og unge, der får diagnoser og medicin at klamre sig til. Børn har brug for at erfare, at smerte og angst er en del af livet ”.

Vi lærer med vores sanser. Kroppen husker det, den har mærket, og børn skal slippes fri og have lov til at udforske og høste egne erfaringer, mener han.

”Det er farligt at slippe børn fri, for de kan komme til skade. Men hvis vi pakker dem ind, fratager vi dem muligheden for at lære at håndtere angsten, som er et grundvilkår i livet,” siger forfatteren og leverer pointen: Ligesom sanserne fornemmer angsten, er det også i sanserne, at erfaringen med at tæmme angsten lagrer sig.

Børn skal fare vild

Han mener, at der er meget at vinde ved at sætte børn fri. Og meget at tabe ved at fratage børn friheden.

”Hvis vi hele tiden styrer børns tid, ødelægger vi det vigtigste fundament for læring. Børn skal have lov til at fare vild uden en målsætning. Vi skal give børnene barndommen tilbage,” siger han.

Den institutionalisering af barndommen, der har fundet sted, er katastrofal, mener Knud Romer. For vi er endt med at underkaste barndommen en økonomisk rationalitet. Folkeskolereformen er et godt eksempel: Tiden skal udnyttes optimalt. Selv frikvarteret er nogle steder blevet inddraget til styret leg, mens de kreative fag må argumentere for deres nytteværdi.

”Pludselig bliver musik betragtet som et redskab til at styrke børns koncentration og evne til at organisere. Men musik er jo et mål i sig selv. Børn er et mål i sig selv,” råber han ud i stuen.

Find begejstringens vej

Når børn i børnehaven skal lære at læse, fordi de ikke må spilde tiden og ikke må sakke bagud i det globale kapløb om plus på bundlinjen, og når de bliver præsenteret for begrebet uddannelsesgevinst (= den forventede livsindkomst), når de skal vælge uddannelse, er det et ensporet syn på livet, der er styret af økonomisk tænkning.

Og det presser børn og unge unødvendigt hårdt, mener Knud Romer.

”Det kunne jo være, at der fandtes andre mål end materiel rigdom. Et rigt liv? En rig oplevelse? Problemet med uddannelsessystemets logik er, at alt andet end arbejde bliver betragtet som spild af tid. Er det det, vi vil lære vores børn,” spørger han.

Frihed til faglighed

Der er ingen tvivl hos Knud Romer om, at topstyringen har taget autonomien fra pædagogerne. Kravene starter alt for langt fra børn og pædagoger, når de udgår fra OECD, ministerkontorer og kommunale beslutningstagere.

”Det fratager jo pædagogerne mulighed for at tage afsæt i børnene. En god pædagog tvinger ikke et barn, men giver barnet mulighed for at følge sin nysgerrighed. Det er danske pædagoger eksperter i, og de skal have frihed til at følge deres faglighed,” siger han og kommer med denne opfordring til pædagogerne:

”Bare gør det, I tror på, også hvis det kræver, at I begår civil ulydighed. Giv børnene barndommen tilbage. Jo flere der gør det, jo bedre. Det vigtigste er, at børn finder ud af, hvad der begejstrer dem. Dygtige pædagoger er de bedste til at støtte børn i at finde begejstringens vej”.

Læs hele interviewet med Knud Romer i Børn&Unge nr. 6.

Lyt også til Knud Romer i Børn&Unge podcast.

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.