Børnehave fyrer op under fodboldfesten: Sådan er vi en del af noget større
En playliste med både nye og gamle fodboldsange gjalder ud over legepladsen i Børnehaven Kornblomsten i Dragør.
Midt mellem gynger og rutsjebanen danser en gruppe børn og et par pædagoger rundt i en rundkreds, mens de skråler med på omkvædet ’Én, en for alle, alle for én’ fra Rocazino-hittet ’Én for alle’, som alle danskere sang med på under EM i Tyskland tilbage i 1988.
Til sommer skal et dansk herrelandshold igen deltage i EM i Tyskland. Og dette forår spiller kvindelandsholdet de første kvalifikationskampe om en billet til EM i Schweiz i 2025.
Den dag, Børn&Unge besøger børnehaven, er kvindernes modstander Belgien. Som opvarmning til kampen er Kornblomstens børn og pædagoger trukket i fodboldtrøjer, og de fester med klaphatte og danske flag.
”Vi bakker op, uanset om det er herrerne eller kvinderne. Vores børnehave ligger lige ved idrætshallen, og her går mange både piger og drenge fra børnehaven til fodbold,” fortæller pædagog Joan Nielsen.
Klaphatte, boldspil og dannebrog
At børnene kan lide både fodbold og fest mærkes tydeligt.
Indenfor klipper nogle børn ihærdigt et par lange, hvide hænder i pap og limer dem på en rød ramme, så de får deres egen klaphat. Når de går rundt med den på hovedet, svajer hænderne i luften og endnu mere i vinden udenfor.
På legepladsen er der også gang i en fodboldkamp. Og børnene kan få malet dannebrogsflag på kinderne eller i hele ansigtet. De børn, der venter på tur, kigger nysgerrigt på, mens kammeraterne får ”nye” ansigter. Når de er blevet malet, piler de ind på toilettet for at se sig i spejlet, klædt ud som fodboldfan.
”Aktiviteterne er enkle og lette at integrere i hverdagens lege og pædagogik. Vi har forberedt lidt og talt med børnene om fodbold, og om hvad der skulle ske, men det er ikke et stort projekt. Vi vil altid kunne gennemføre, også ved sygdom i personalegruppen. Lidt musik, ansigtsmaling og en bold er nok til, at børnene har en fest,” siger pædagog Ditte Tvilling Ryeskov Kristensen.
Blender ind i hverdagen
Festlighederne blender naturligt ind i hverdagen, hvor børn kører på løbecykel, rutsjer og graver i sandkassen. Det anderledes er blot, at alle har flag i ansigtet og klaphatte på.
”Hele børnehaven er sammen om sådan et tema, og for os handler det især om at skabe fællesskaber på kryds og tværs af børnenes stuer og alder,” fortæller Joan Nielsen.
Hepper på Danmarkspigerne
Fodbold er et godt tema til at skabe sammenhold. De rød-hvide farver, fællessang, og at alle holder med Danmark og måske skal hjem og se kampen i tv med familien, bidrager alt sammen til fællesskabsfølelsen, oplever pædagogerne i Kornblomsten.
Selv en dreng, der lægger puslespil og holder sig lidt i baggrunden af fodboldaktiviteterne, ved, hvem der spiller i aften.
”Det er Danmark-Belgien. Jeg hepper på Danmarkspigerne,” siger han.
Bliver en del af noget større
For børnehaven handler fodboldfesten i dag også om, at børnene mærker, at verden udenfor bliver en del af deres børnehaveliv: At de oplever at være ’en del af noget større’, som det hedder i DBU’s nu 10 år gamle slogan.
”Det er et bevidst valg, at vi tager de store begivenheder i det omgivende samfund ind i børnehaven og ned i børnehøjde. Vi gør det ofte med fodboldkampe, men også med mange andre ting, der sker omkring os,” siger Joan Nielsen.
Styrker små og store fællesskaber
Børnehaven følger med, når der er EM og VM i håndbold. Pædagogerne laver børnecykelløb, når der er Tour de France. Og ved OL til sommer vil de arrangere et mini-OL med go-cart ræs på cykelstierne og længdespring i sandkassen.
”Temaerne spiller ind i vores arbejde med krop og bevægelse," fortæller Joan Nielsen.
Men det kan også handle om store kulturelle eller videnskabelige begivenheder.
"Vi har holdt tronskiftefest og fejret MGP med dans og glimmer. Og vi så med på skærmen, både da Andreas Mogensen blev sendt ud i rummet, og da han landede igen. Det er det store fællesskab i verden udenfor, som vi tager ind og skaber et fællesskab omkring,” siger Joan Nielsen.
Temaerne styrker også forældersamarbejdet.
”Det giver sammenhæng i børnenes liv, når noget af det, vi laver i børnehaven, er det, der også bliver talt om derhjemme. Nogle gange kan børnene jo også komme hjem og lære forældrene noget,” siger hun.
Fodbold er godt til følelsesregulering
Foruden at styrke sammenhold og fællesskaber, kan dagens fodboldtema lære det enkelte barn om eksempelvis følelser og det at være en god ven, pointerer Joan Nielsen.
”Nogle gange er der voksne med i børnenes kampe. Andre gange trækker vi os og ser fra periferien, hvordan det så går med at sætte holdene og trøste eller heppe på hinanden. Fodbold er godt til at arbejde med hele følelsesregistret og regulering af følelser. Det nytter jo ikke at trampe afsted i arrighed, fordi man ikke lige fik scoret eller tabte. Så det arbejder vi med. Og vinderen skal også lære at vinde uden at hovere,” siger Joan Nielsen.
Alle kan være med
På fodboldbanen i dag giver en voksen både tekniske råd om indkast, og han minder spillerne om at spille hinanden. Der er niveauforskelle, men de øvede børn viser gerne, hvordan de mindre øvede kan gøre sig spilbare. Selvom kampen ender 5-1 til det ene hold, siger alle tak for kampen, giver knus og går sammen ind for at drikke vand.
Skal man som pædagog være særligt fodboldinteresseret for at stå for sådan en kamp eller andre aktiviteter i dag?
”Nej, det behøver man ikke. For som med alle andre aktiviteter i børnehaven, handler det først og fremmest om at følge børnene og sætte en ramme for legen, så alle kan være med,” siger Joan Nielsen.